lärjungen
Gör om badrummet på övervåningen där det tidigare bara funnits toalett och handfat. Nu skall där även finnas dusch och tvättmaskin. Det finns en befintlig vakuumventil som sticker upp från ett 110-rör väldigt olägligt mitt i golvet i ena änden av rummet. Jag funderar på om det funkar att dra upp den i väggen tillsammans med avloppet till tvättmaskinen och bara kapa och plugga igen röret där ventilen kom upp tidigare. Själva ventilen skall då döljas inuti väggen med inspektionslucka i sovrummet bredvid. Dock innebär det att röret till själva ventilen minskar från 110 till 50 sista halvmetern. Är det ett problem? Ventilen i sig är anpassad för ett 50-rör, men har alltså tidigare suttit på en förminskning från 110 till 50. Har gjort en liten vacker skiss för att förklara planen.

• Skiss av ett badrum med vakuumventil och toalett på en träplanka, visar rördragningen och planerad förändring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss på träram med plan för badrumsrenovering; visar avloppsrör, vakuumventil i vägg och inspektionslucka, markerat med handritade pilar och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har likadant. Förutom att den inte är inbyggd i väggen, för det skulle jag undvika i det längsta pga risk för lukt och fuktskador. Dessutom behöver vakuumventilen vara placerad i ett hyfsat luftigt utrymme, vilket i och för sig kan fixas med ett galler.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
S
jag har 2 vacumventiler och båda låter ganska högt när man spolar i toaletterna ,
så det är risk för störande ljud i sovrummet 😀

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
U
Vacumventilen suger in en del luft när du spolar, så du måste ha öppningar i luckan eller på nått sätt få in det luftflödet i väggen.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Intet Intet skrev:
Jag har likadant. Förutom att den inte är inbyggd i väggen, för det skulle jag undvika i det längsta pga risk för lukt och fuktskador. Dessutom behöver vakuumventilen vara placerad i ett hyfsat luftigt utrymme, vilket i och för sig kan fixas med ett galler.
Ok. Tack för input. I värsta fall får jag borra ut den genom väggen så den hamnar på utsidan av huset.

lärjungen
S stenna skrev:
jag har 2 vacumventiler och båda låter ganska högt när man spolar i toaletterna ,
så det är risk för störande ljud i sovrummet 😀
Kanske får dra ut den genom ytterväggen helt enkelt.

lärjungen
U Utsliten och utdömd skrev:
Vacumventilen suger in en del luft när du spolar, så du måste ha öppningar i luckan eller på nått sätt få in det luftflödet i väggen.
Ok. Får fnula på hur jag löser den biten. Som sagt får jag kanske mata ut den genom väggen på husets utsida.

Varför vill du ha den på utsidan? Det är väl bara att sätta den på ett avstick under handfatet eller vid tvättmaskinen?

lärjungen
useless useless skrev:
Varför vill du ha den på utsidan? Det är väl bara att sätta den på ett avstick under handfatet eller vid tvättmaskinen?
Det skulle naturligtvis vara smidigast, men jag förstod det som att den kommer att avge obehaglig doft 🤔 eller missuppfattar jag?

• Gilla
Jollan.nr1
  • Laddar…
Ha den inte dolt. Kan du få den att hamna i någon kattvind, vind, garderob eller liknande?
Dom kan haka upp sig eller börja läcka fukt (ånga) baklänges och det vill du inte ha inuti väggen!
Utomhus är också olämpligt för då, under vinterhalvåret, är det stor sannolikhet att den fryser fast. Ska du ändå leda utomhus så ha en öppen ventilation.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Det skulle naturligtvis vara smidigast, men jag förstod det som att den kommer att avge obehaglig doft 🤔 eller missuppfattar jag?
Så länge den fungerar avger den ingen lukt. Sitter den dolt märker man inte att den har slutat funka förr än mögelinvasionen är ett faktum.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
M MagHam skrev:
Ha den inte dolt. Kan du få den att hamna i någon kattvind, vind, garderob eller liknande?
Dom kan haka upp sig eller börja läcka fukt (ånga) baklänges och det vill du inte ha inuti väggen!
Utomhus är också olämpligt för då, under vinterhalvåret, är det stor sannolikhet att den fryser fast. Ska du ändå leda utomhus så ha en öppen ventilation.
Ok. Jag släpper ut den bredvid tvättmaskinens avlopp helt enkelt.

lärjungen
useless useless skrev:
Så länge den fungerar avger den ingen lukt. Sitter den dolt märker man inte att den har slutat funka förr än mögelinvasionen är ett faktum.
Ok. Släpper ut den bredvid tvättmaskinens avlopp 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.