Hej,
Har en egen brunn till fastigheten. Under hösten har den börjat leverera allt sämre/känns som vi tömmer systemet snabbare.
Men nu till min fråga hur vet jag om det är pumpen eller brunnen i sig som gjort sitt?
Har en egen brunn till fastigheten. Under hösten har den börjat leverera allt sämre/känns som vi tömmer systemet snabbare.
Men nu till min fråga hur vet jag om det är pumpen eller brunnen i sig som gjort sitt?
År det en pump i ett brunnshål, svårt att se nivån. grävd bara lyfta på locket pch tiia ner hur nivån är. Kanks låta olcket var på glänt för att se många gånger. Är det en pump i hålet eller en pump i något rum. Vad är det som du tycker är fel. Mer info behövs om det.
Det är en borrad brunn, med andra ord, går inte lyfta på ett lock och titta.
Det är att vattnet sinar väldigt snabbt. Förut kunde vi bada, tvätta, diska, tvätta bil, allt på samma förmiddag. Nu kan jag inte ens fylla upp ett fullt badkar utan att det sinar. Men efter någon timme eller två har jag tryck och fullt flöde i systemet igen.
Det är att vattnet sinar väldigt snabbt. Förut kunde vi bada, tvätta, diska, tvätta bil, allt på samma förmiddag. Nu kan jag inte ens fylla upp ett fullt badkar utan att det sinar. Men efter någon timme eller två har jag tryck och fullt flöde i systemet igen.
När du säger att det sinar, menar du att vattnet helt tar slut eller att det kommer ett betydligt mindre flöde?
Levererar anläggningen bra med vatten när pumpen startar efter att det inte varit något vattenuttag på några timmar?
Om det märks betydande skillnad så fort hydroforen eller hydropressen tappats på så mycket vatten att pumpautomatiken startar så är det pumpen som är sliten eller igensatt. Har ni järn eller mangan i vattnet? Har man järn i vattnet och pumpen sitter lite lågt kan man ha otur med att silgallret som sitter runt impellern sätts igen och då får pumpen inte tillräckligt vatten att arbeta med.
Jag hade samma problem för ett par år sedan att pumpen levererade ett jämnt men för litet vattenflöde. Efter att jag slängde i en ny pump försvann problemen.
Enda sättet att felsöka på riktigt är att lyfta upp pumpen och se hur det ser ut. Du behöver mest troligt ett speciellt lyfftverktyg för att gänga in i vinkeln. Kom ihåg att göra systemet trycklöst genom att stänga av pumpen och öppna upp kranarna tills trycket är nere på noll.
Man behöver vara minst två personer, en som lyfter upp pumpen och en som går bort med slangen. Är det mycket vatten i hålet blir det inte så tungt då vattnet hjälper till.
Levererar anläggningen bra med vatten när pumpen startar efter att det inte varit något vattenuttag på några timmar?
Om det märks betydande skillnad så fort hydroforen eller hydropressen tappats på så mycket vatten att pumpautomatiken startar så är det pumpen som är sliten eller igensatt. Har ni järn eller mangan i vattnet? Har man järn i vattnet och pumpen sitter lite lågt kan man ha otur med att silgallret som sitter runt impellern sätts igen och då får pumpen inte tillräckligt vatten att arbeta med.
Jag hade samma problem för ett par år sedan att pumpen levererade ett jämnt men för litet vattenflöde. Efter att jag slängde i en ny pump försvann problemen.
Enda sättet att felsöka på riktigt är att lyfta upp pumpen och se hur det ser ut. Du behöver mest troligt ett speciellt lyfftverktyg för att gänga in i vinkeln. Kom ihåg att göra systemet trycklöst genom att stänga av pumpen och öppna upp kranarna tills trycket är nere på noll.
Man behöver vara minst två personer, en som lyfter upp pumpen och en som går bort med slangen. Är det mycket vatten i hålet blir det inte så tungt då vattnet hjälper till.
Klicka här för att svara

