1 566 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Stänga av frikyla över vintern?
Hej, är ny på området och undrar om man bör stänga av frikylan över vintern? Har en Bosch compress 7001 i lwm och ett heru 160 ftx aggregat med tillhörande kylbatteri och egen cirkulationspump till kylvätskan. Tänker så att inte värmepumpen skickar på värme i onödan för att kylbatteriet är aktivt.
Det verkar onödigt att både kyla och värma huset samtidigt.
Jag har stängt av cirkulationspumpen (automatisk styrning på den från värmepumpen) till mitt kylbatteri. En risk med det kanske kan vara att pumpen kärvar när den ska igång igen, jag får se hur det beter sig.
Jag har stängt av cirkulationspumpen (automatisk styrning på den från värmepumpen) till mitt kylbatteri. En risk med det kanske kan vara att pumpen kärvar när den ska igång igen, jag får se hur det beter sig.
Undrar själv över hur man ska göra med frikylan. Min cirkpump står avstängd nu över vintern. Det är risk för -30 nu på fredag och då är jag nervös för att brinen som finns i systemet kommer att frysa. Det känns inte som en bra ide att riskera..
Klicka här för att svara