3 321 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Bosch compress eller Mitsubishi Ecodan?
Har fått två offerter och kan inte bestämma mig:
Bosch Comp 7400i AW 7
Inne: AWM 9
125 000kr
Ute:Mitsubishi Electric WM85 YAA
Inne: Ecodan
122 000kr
Nån med erfarenhet av dessa? Nackdelar och fördelar? Ganska likvärdiga rent effektivitetsmässigt? Rent estetiskt tycker jag Mitsubishi utedelen är snyggare och Bosch innedel snyggare. Dessutom är Mitsubishi innedel 3cm djupare vilket är sämrr för oss där vi tänkt ha den. Hur är det med t ex reperationer och reservdelar? App/uppkoppling? Interface?
Bosch Comp 7400i AW 7
Inne: AWM 9
125 000kr
Ute:Mitsubishi Electric WM85 YAA
Inne: Ecodan
122 000kr
Nån med erfarenhet av dessa? Nackdelar och fördelar? Ganska likvärdiga rent effektivitetsmässigt? Rent estetiskt tycker jag Mitsubishi utedelen är snyggare och Bosch innedel snyggare. Dessutom är Mitsubishi innedel 3cm djupare vilket är sämrr för oss där vi tänkt ha den. Hur är det med t ex reperationer och reservdelar? App/uppkoppling? Interface?
Om man tänker app och gränssnitt är de flesta bättre än Mitsubishi. Kan inte tänka mig att Bosch är sämre där. Ctc har milsvid bättre app i alla fall.
Har själv Mitsubishi Geodan och det ingår inte ens apstyrning utan tillägg trots deras reklam.
Men Mitsubishi brukar sköta sig om det blir problem. Vet inte hur Bosch sköter sig.
Har själv Mitsubishi Geodan och det ingår inte ens apstyrning utan tillägg trots deras reklam.
Men Mitsubishi brukar sköta sig om det blir problem. Vet inte hur Bosch sköter sig.
R reez skrev:
E Emanuel01 skrev:Om man tänker app och gränssnitt är de flesta bättre än Mitsubishi. Kan inte tänka mig att Bosch är sämre där. Ctc har milsvid bättre app i alla fall.
Ligger inte CTC i lite högre prisklass också? Har ingen CTC åf/service på orten heller (och ingen offert) vilket gör det lite jobbigare när service/reperationer kommer. Men när jag kikat på CTC hemsida så ligger de på 150k utan installation?
Vet inte om jag har så stort behov av appstyrning men är kanske inte fel? Har Home assistant och sett att det går att integrera med Mitsubishi cloud grejen men då behöver man säkert wifi modulen.
E Emanuel01 skrev:
Javisst är det så. Kanske bra med wifi om man vill styra efter timpris sen. Förstår att Bosch har inbyggt medans modul krävs för Mitsubishi. Lite sniket med tanke på hur billigt en wifikrets är men ok.
vad blev det för pump och vad är upplevelsen av den så här ett par år senare?
Klicka här för att svara