8 629 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
Hög förbrukning luftvatten värmepump och braskamin
Har ni 1 plans hus kanske de kan vara en idé. Har ni ovanvåning och/eller källare kommer de bli kallt där om ni har innegivare på entréplan där kaminen kanske finns?L Linda Haj skrev:
Ja ska man sätta in en innegivare å ha den styrande så måste man verkligen tänka till var man sätter den. Har sett så dåliga installationer av innegivare så man nästan kroknar... en hade satt den i en kallfarstu.....japp.. ni läste rätt
Nej sant, bara antog att TS hus står någonstans där en luft vatten vp är rimligt.F Fideliox skrev:Jag såg inte var huset står. Kikade lite i pappen för vår Ecodan. I -15 ska den ge 7.1kw och -20 4.9kw. Inte fy skam. Men de enstaka gångerna det händer i skåne är det bara att tända en brasa 😅
Ts: Det ser ut som på din bild att varmvattnet är 56 grader? Vet du vad ni har för maxgräns? Den kan du sänka till t ex 52 grader lätt.
Du har också så kallad designkamin. Så den är ju mest för mys och inte uppvärmning så ger inte supermycket. Har du golvfläkt kan du sätta den för att försöka blanda runt luften och värmen lite bättre.
Vad har ni för ventilation? Självdrag?
Jag tror att serviceteknikern bara kommer att säga allt är som det ska och fungerar normalt med värmepumpen. Men glöm inte att fråga allt du undrar om värmepumpen när det finns en tekniker på plats som kan peka och berätta för dig.
Viktigt att tänka på att serviceteknikern oftast inte justera in pumpen efter en ekonomisk inställning. De sätter pumpen i ett intervall beroende om det är golvvärmen eller radiatorer primärt så att kunden är nöjd med värmen (inte fakturan). Sen är det kundens roll att ställa in, vilket oftast tar rätt lång tid då man behöver uppleva många olika typer av väder.
Hehe vår gjorde ingenting. Standardinställningar från fabrik. Manualen är oanvändbar så kan nog snart börja jobba som VP rådgivare av allt man har fått behöva lära sig genom youtubande och forumläsande.T topmount skrev:Viktigt att tänka på att serviceteknikern oftast inte justera in pumpen efter en ekonomisk inställning. De sätter pumpen i ett intervall beroende om det är golvvärmen eller radiatorer primärt så att kunden är nöjd med värmen (inte fakturan). Sen är det kundens roll att ställa in, vilket oftast tar rätt lång tid då man behöver uppleva många olika typer av väder.
Ni kanske har en innegivare nånstans till pannan? i annatfall bryr den sig inte om .. om ni eldar eller inte. Den baserar oftast sina inställningar på utetemperaturen!
Jag kan ge dig lite info om här hemma.. vi har ett gammalt hus från 1850-talet nån gång.. vi har isolerat bjälklag mellan våningarna och isolerat i taket.. men inte väggarna då det är ett gammalt lerstenshus.. där vi inte riktigt ville förstöra väggarna..
Vi har 17-20 grader inne normalt.. men på vintern i skåne.. har vi 17-18.. och just nu när vi haft så kallt ute.. så är det 15-17 grader inne..
Vårt hus.. har dragit ÖVER 200 kwh per DYGN när det varit kallt nyligen.. trots vår låga temp. Men vi har underhållsvärme på annat håll (som drar 20 kwh/dygn)
Det är inte normal förbrukning.. om man ser till hur vi ligger till övriga året.. men så fort det blir kallt.. så ökar vår förbruknings explosionsartat.. (efter -5 ...)
Vi eldar i kakelugn för att få upp temperaturen i det rummet den står i.. plus att det ska sprida sig lite på övervåningen.. men det påverkar inte pannan på något vis.
Så vad jag vill ha sagt.. är att det inte nödvändigtvis är nått fel hos er.. bara kallt ute.
Men det är såklart alltid vettigt att se över inställningarna om man oroar sig! *
Men ha lite koll nu när det blir varmare.. hur förbrukningen förändras.. se om det blir bättre.. (lite detektivarbete)
GLÖMDE - vi har jordvärme/vattenburet men element.. och vi har haft service/underhåll på vår panna.. utan att vi hade nått fel.. de såg över filter o inställningar osv.
Jag kan ge dig lite info om här hemma.. vi har ett gammalt hus från 1850-talet nån gång.. vi har isolerat bjälklag mellan våningarna och isolerat i taket.. men inte väggarna då det är ett gammalt lerstenshus.. där vi inte riktigt ville förstöra väggarna..
Vi har 17-20 grader inne normalt.. men på vintern i skåne.. har vi 17-18.. och just nu när vi haft så kallt ute.. så är det 15-17 grader inne..
Vårt hus.. har dragit ÖVER 200 kwh per DYGN när det varit kallt nyligen.. trots vår låga temp. Men vi har underhållsvärme på annat håll (som drar 20 kwh/dygn)
Det är inte normal förbrukning.. om man ser till hur vi ligger till övriga året.. men så fort det blir kallt.. så ökar vår förbruknings explosionsartat.. (efter -5 ...)
Vi eldar i kakelugn för att få upp temperaturen i det rummet den står i.. plus att det ska sprida sig lite på övervåningen.. men det påverkar inte pannan på något vis.
Så vad jag vill ha sagt.. är att det inte nödvändigtvis är nått fel hos er.. bara kallt ute.
Men det är såklart alltid vettigt att se över inställningarna om man oroar sig! *
Men ha lite koll nu när det blir varmare.. hur förbrukningen förändras.. se om det blir bättre.. (lite detektivarbete)
GLÖMDE - vi har jordvärme/vattenburet men element.. och vi har haft service/underhåll på vår panna.. utan att vi hade nått fel.. de såg över filter o inställningar osv.
Hej!Snigla skrev:
Ni kanske har en innegivare nånstans till pannan? i annatfall bryr den sig inte om .. om ni eldar eller inte. Den baserar oftast sina inställningar på utetemperaturen!
Jag kan ge dig lite info om här hemma.. vi har ett gammalt hus från 1850-talet nån gång.. vi har isolerat bjälklag mellan våningarna och isolerat i taket.. men inte väggarna då det är ett gammalt lerstenshus.. där vi inte riktigt ville förstöra väggarna..
Vi har 17-20 grader inne normalt.. men på vintern i skåne.. har vi 17-18.. och just nu när vi haft så kallt ute.. så är det 15-17 grader inne..
Vårt hus.. har dragit ÖVER 200 kwh per DYGN när det varit kallt nyligen.. trots vår låga temp. Men vi har underhållsvärme på annat håll (som drar 20 kwh/dygn)
Det är inte normal förbrukning.. om man ser till hur vi ligger till övriga året.. men så fort det blir kallt.. så ökar vår förbruknings explosionsartat.. (efter -5 ...)
Vi eldar i kakelugn för att få upp temperaturen i det rummet den står i.. plus att det ska sprida sig lite på övervåningen.. men det påverkar inte pannan på något vis.
Så vad jag vill ha sagt.. är att det inte nödvändigtvis är nått fel hos er.. bara kallt ute.
Men det är såklart alltid vettigt att se över inställningarna om man oroar sig! *
Men ha lite koll nu när det blir varmare.. hur förbrukningen förändras.. se om det blir bättre.. (lite detektivarbete)
GLÖMDE - vi har jordvärme/vattenburet men element.. och vi har haft service/underhåll på vår panna.. utan att vi hade nått fel.. de såg över filter o inställningar osv.
Igår kl. 12 har vi sätt innegivaren på plats och har laddat appen till att styra pumpen genom mobilen och det ändrat så fått, föregår fick 171 kwh men igår vad det 100
https://www.nibe.eu/assets/documents/24709/639673-4.pdf
diagram F2120-12 för värmeproduktion för vid olika temperaturer ser man på till höger uppe sidan 17
notera att det påverka COP ganska mycket med vilken framledningstemperatur du har mot elementen - COP är nere på 2 vid -15 grader C och med 55 grader C framledning och värmeproduktionen är typ 6.3 kW - vilket betyder att det är strax över 3 kW inmatat i kompressor när det arbetar på COP 2
med 35 grader C framledning så är produktionen kanske 6.4 kW och med COP 2.8 behöver bara mata in 2.29 kW för något mer värme, fortfarande vid -15 grader C
du skulle spara ca 1/4-del av elströmmen med 35 grader framledning gentemot 55 grader C framledning för ungefär samma värmemängd eller att det drar 31% mer strömförbrukning om man går från 35 grader framledning till 55 grader framledning för samma värmemängd.
3 kW * 24 timmar ger en förbrukning av 72 kWh/dygnet om det går kontinuerligt vid -15 grader C - att det drar betydligt mer per dag för er betyder att ni också har tillskott och andra element igång samtidigt på minst lika mycket effekt som utedelen drar.
kanske att börja leta efter dessa och se om de verkligen behövs och deras inställda temperaturer om det är annat än tillskott för själva uppvärmningen. också att kolla att tillbakaledningen från elementen inte har för hög temperatur (för att de är dåliga på att avge värme som element för högtemperatursystem efter att gått på oljeledad panna tidigare) då för hög tillbakaledning kan göra att värmepumpen spärras och du kör på ren eluppvärmning istället.
diagram F2120-12 för värmeproduktion för vid olika temperaturer ser man på till höger uppe sidan 17
notera att det påverka COP ganska mycket med vilken framledningstemperatur du har mot elementen - COP är nere på 2 vid -15 grader C och med 55 grader C framledning och värmeproduktionen är typ 6.3 kW - vilket betyder att det är strax över 3 kW inmatat i kompressor när det arbetar på COP 2
med 35 grader C framledning så är produktionen kanske 6.4 kW och med COP 2.8 behöver bara mata in 2.29 kW för något mer värme, fortfarande vid -15 grader C
du skulle spara ca 1/4-del av elströmmen med 35 grader framledning gentemot 55 grader C framledning för ungefär samma värmemängd eller att det drar 31% mer strömförbrukning om man går från 35 grader framledning till 55 grader framledning för samma värmemängd.
3 kW * 24 timmar ger en förbrukning av 72 kWh/dygnet om det går kontinuerligt vid -15 grader C - att det drar betydligt mer per dag för er betyder att ni också har tillskott och andra element igång samtidigt på minst lika mycket effekt som utedelen drar.
kanske att börja leta efter dessa och se om de verkligen behövs och deras inställda temperaturer om det är annat än tillskott för själva uppvärmningen. också att kolla att tillbakaledningen från elementen inte har för hög temperatur (för att de är dåliga på att avge värme som element för högtemperatursystem efter att gått på oljeledad panna tidigare) då för hög tillbakaledning kan göra att värmepumpen spärras och du kör på ren eluppvärmning istället.
Redigerat:
Klicka här för att svara
