4 358 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Comfortzone
Jag har installerat en Comfortzone EX35 nyligen och funderade över en grej.
Exellence-modeller kommer i 3 storlekar EX35-50-65.
Tittar jag på datan om dessa i manualen har dom exakt samma mängd köldmedium, samma mått och samma vikt.
Det man kan utläsa i manualen är att dom arbetar på olika varvtal i kompressorn.
Har dom ingen fysisk skillnad dessa 3? Är det bara en mjukvaruinställning vilken pump man köper?
EX35 går exempelvis som mest på 55Hz men 50 och 65 arbetar med en högre frekvens...
Någon som haft samma tanke som mig?
Exellence-modeller kommer i 3 storlekar EX35-50-65.
Tittar jag på datan om dessa i manualen har dom exakt samma mängd köldmedium, samma mått och samma vikt.
Det man kan utläsa i manualen är att dom arbetar på olika varvtal i kompressorn.
Har dom ingen fysisk skillnad dessa 3? Är det bara en mjukvaruinställning vilken pump man köper?
EX35 går exempelvis som mest på 55Hz men 50 och 65 arbetar med en högre frekvens...
Någon som haft samma tanke som mig?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Frekvensen styr väl bara effekten på elmotorn till kompressorn. Antar att det är en synkronmotor?
Kan tänka mig att dom kör allt samma men olika kompressor?
Kan tänka mig att dom kör allt samma men olika kompressor?
Men hur kan mängd köldmedium och vikt vara samma när det skiljer 3000w avgiven effekt?
Då kan det knappast vara olika kompressorer utan endast mjukvarustyrt. I såna fall borde man kunna programmera om den på nåt sätt och spara 20000 typ.
Eller?
Då kan det knappast vara olika kompressorer utan endast mjukvarustyrt. I såna fall borde man kunna programmera om den på nåt sätt och spara 20000 typ.
Eller?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Titta på siffrorna över luftmängd som apparaterna suger i sig och blåser ut.
Det är ju frånluftvärmepumpar, så all värme tas från luften som ventileras ut.Vilket naturligtvis också påverkar hur mycket kalluft som sugs in genom väggventilerna.
EX35: 100-160 m3/h
EX50: 150-240 m3/h
EX65: 220-330 m3/h
Gissning: lite olika fart och kanske olika diameter på på fläkten.
Även elpatronerna är olika, och det påverkar inte heller vikten.
Det är ju frånluftvärmepumpar, så all värme tas från luften som ventileras ut.Vilket naturligtvis också påverkar hur mycket kalluft som sugs in genom väggventilerna.
EX35: 100-160 m3/h
EX50: 150-240 m3/h
EX65: 220-330 m3/h
Gissning: lite olika fart och kanske olika diameter på på fläkten.
Även elpatronerna är olika, och det påverkar inte heller vikten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
En kompressor kan mycket väl vara utformad så att den totalt sett har olika intern volym, men det är ren spekulering från min sida. Frågat CZ om det är samma?
Gammal tråd, men EX-serien har samma kompressorer. Endast mjukvaran styr max varvtal och därmed max effekt. Det är exakt samma pumpar egentligen. Det är precis som bilar som finns samma motor med olika trimningsgrad beroende på mjukvara. Den nya RX-serien har dock olika kompressorer.
Intressant! Har någon lyckats lista ut hur man komunicerar med EX pumparna? Söker modbus protokolet.B BJohan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden