J
Josef9191: Hej fina folk, Jag har köpt ett vp luft vatten från mitsubishi, och jag har en ett rör system . Huset är byggt 1966 det är helt renoverat på 130kvm. Med källere.Jag har problem med värme i huset. Det värmer inte riktigt upp. Inne ligger nu temperaturen på 14 grad. Jag fersökte lufta alla element. Men det hjälpte inte. Konstigt är att nere i källare är det mycket värmare än uppe.
0 svar · 1,5k läst
·
MTech
MTech: Hej! Jag har börjat spåna på luftvärmepump och värmepumpsberedare! Förutsättningar enligt följande, 3våningshus och jag önskar att värma ett sovrum i källaren och entreplanet med en luftvärmepump. Jag värmer idag huset med pellets som jag kommer fortsätta att göra vid köldknäppar, då elpriset tendererar att rusa i samband med kylan. Det jag vill komma ifrån är att elda
0 svar · 709 läst
S
Spett1: Så sedan fabrik. Oroa dig inte i onödan
1 svar · 697 läst
·
J
jonaserik: Ingen kylgubbe här, men läst om det, när det ser som det där. brist på köldmedia när det inte blir is på allt utan bara strängvis. Ring upp en kylgubbe för luftvatten VP och fråga vad det beror på
1 svar · 625 läst
·
I
ivp: [citat] Trodde jag läst manualen pärm till pärm men tydligen inte, den är faktiskt riktigt bra med el-scheman om vilka plintar man ska koppla in sig på för att effektbegränsa och dylikt. [citat] ok, lite surt att man inte kan kallställa enkelt om man skulle vara borta en längre stund. Känns som om man får strypa alla frånlufstventiler utom den där pumpen står och hålla det utrymmet
3 svar · 1,1k läst
I
Ironside: Det bör undvikas att använda ved så långt som möjligt, eftersom det förorenar luften, påverkar miljön negativt och är sällan så ekonomiskt som man kan tro. Dessutom innebär det en hel del arbete, som du märkt. Vedeldning kan vara en bra reservlösning, men inte mycket mer än så. Värmepump är det självklara valet, men frågan är vilken typ som är bäst för er. En
5 svar · 1,5k läst
Y
Yamma: [citat] Absolut men förbrukningen har legat runt 10000 kWh/år inkl hushållsel på typ 90+90 kvm. Iofs bara två pensionärer som bor där. Det kommer att kopplas om vid lämpligt tillfälle.
6 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: Du får se vad det är för temp in/ut på KB när du kommer hem, om det fryst i hålet så har VP gått med säkert -5 ut långt tid och det är dom första 5- 7 metrarna i hålet som kan frysa, mot botten ska det mycket till att bli en frysning
15 svar · 2,9k läst
·
P
Printavril: Toppen. Stor Tack för den beskrivning. Nu, ska jag ha den rätta temp utan att gissa. 👍
2 svar · 918 läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp det måste finnas ett tryck som finns i systemet som kan blåsa ut ev luft. Stängs dom ventilerna så blir det trycklöst i GV snabbt och inget vatten/luft kan gå ut.
17 svar · 1,6k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Är väl lika bra att göra en felanmälan direkt !
203 svar · 51,0k läst
·
C
Cerb: [citat] [citat] 200kWh MER? X + 200kWh, vad är X här? Pumpens elpatron är ju på 9kW så den måste ju maxat patronen hela dygnet för att lyckas på egenhand nå en sådan förbrukning. Ne, min gissning är att TS har elslingor i golven någonstans eller liknande.
5 svar · 1,2k läst
·
Y
yehor: [citat] Det gör den och hade även gått om avståndet var 0cm då den inte öppnas mer än 90 grader
2 svar · 575 läst
C
Comfort Thomas: [citat] har tyvär ingen servicemanual att bifoga för att få bort själva plasthöljet och anvisning för att demontera trumman men någon annan kanske kan lägga upp den. Har du lite tur så räcker det skapligt bra att stänga av värmepumpen och för hand vika upp vingarna och blåsa rent med tryckluft, blås inte för hårt för det kan finnas balansvikter påtrumman. Troligen behövs ett
3 svar · 2,0k läst
C
Comfort Thomas: En utedel kan bli igensnöad/isad om det snöar och blåser mycket även om den fungerar som den ska egentligen. Kan bli som en skorpa av isnö/is som den då inte når att avfrosta bort och man får vid dessa tillfällen hjälpa till att få bort igloon runt den. Ett tak eller någon kaninbur hjälper inte till mot sådant utan kan snarare bli värre.
12 svar · 5,0k läst
F
Fideliox: [citat] Vet inte om bergvärme lönar sig för din del? Med vår luftvatten använder vi ca 3000kwh -4000kwh per år till värme. Att spara in ytterligare 1000-2000kwh med bergvärme blir liksom helt orimligt ur ett kostnadsperspektiv. Då hade jag nog hellre installerat FTX men även det kostar en slant. Men beror såklart helt på ens energibehov.
35 svar · 9,9k läst
S
spacemoose: [citat] Ja. Två av anslutningarna på ovansidan av innerdelen var inte tillräckligt hårt åtdragna så det läckte lite vatten hela tiden. Såg det inte eftersom innerdelen är något högre än jag själv, men en stege senare så kunde jag se var det läckte. Installatören fick komma tillbaka och dra åt, så det blev rätt. Om du inte hittar några läckor så kolla expansionskärlet om
14 svar · 5,7k läst
·
B
Björsa2: [citat] Tack för bra synpunkter! Du har definitivt bra frågor, har fått offert på bytet och förutom mycket pengar för det så drar det iväg ytterligare för att hitta orsaken som du är inne på. Lutar åt att ge upp reparation och fokusera på en ny komplett istället. Tack än en gång!
2 svar · 1,2k läst
·
L
Liljeros: Det är väl ändå hyfsat konstaterat att sänka värmen ett par grader för del av dag inte är nämnvärt lönsamt. Den enda besparingen man gör är ju skillnaden i förluster genom klimatskalet pga skillnaden i temperatur mellan ute och inne under ett par timmar vilket är relativt marginellt mellan 16 och 20 grader. Säg att man kan ha 3 grader lägre i snitt under 6 timmar alla veckodagar.
51 svar · 9,0k läst
·
D
Dilato: [citat] Smältvatten från avfrostning som fryser..
24 svar · 2,1k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Ok, såg inga bilder Dom borde rimligen kollat upp funktionen bättre med så dåliga värden innan man gör en rengöring. Dom har lite märkliga uppgifter men köldmedia borde vara att det är 1,19kg R410 , har dom inte fyllt på eller fyllt om den så finns det ingen annan förklaring för dom kan inte veta hur många gram den innehåller. Förfylld för 70 meter skulle man kunna tro
8 svar · 2,1k läst
·
M
MagnusLiljeqvist: [citat] Jo både att öppna den 1/4 och 1/ varv men gjorde ingen skillnad. Även testat att vrida den några varv, vänta lite och sen vrida tillbaka men ingen skillnad. Även knackat lite på den med plasthammare =D Antingen sitter den fast rejält eller så är det som installatören misstänkte att kompressorn blivit sliten invändigt och inte komprimerar som den ska. Kompressorn blir dessutom
29 svar · 3,6k läst
·
C
Cerb: [citat] Skulle snarare säga att kör gärna med nivåkärlet på kallasidan så slipper man att strul ett tryckkärl brukar ge efter några år pga att blåsan går sönder eller att vätskan inte räcker när slangarna expanderar/vätskan krymper.
9 svar · 3,7k läst
X
xxargs: Många LLVP har fyllning i sig för 10 eller 15 meter rör och kan toppas upp till 20 meter med extra köldmediefyllning (står i deras installationsmanual hur mycket och är olika beroende på använd köldmedie då tex. R32 väger mindre per volym än R410A). En bra kunnig kyltekniker kan dra rör betydligt längre än så vilket är mer regel än undantag för tex. företagsinstallationer av
2 svar · 898 läst
E
Emanuel01: [citat] På de äldre pumparna fd25 hade de en tabell för ett testläge så man kunde se om de gav rätt effekt. Har för mig att den gav vad kompressorn drog vid -20 men att den var godkänd för värmedrift ned till -25. Så vissa försäljare skrev ju alltid att den ger värme ned till -25 fast det säkert hade varit bättre med ett elelement då.der är ju ingender är ju ingen försäljare
41 svar · 18,3k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat] Jag skall göra som dom säker och dokumentera detta så får dom återkomma, och jag återkommer när jag har återkommit CTC, efter dom återkommit till mig :)
14 svar · 3,3k läst
·
I
ilcretzzo: [citat] Tack, den här video såg jag inte tidigare. Han ansluter Connect-Key på samma sätt som Bosch kundservice skrev till mig. Mitt problem är att jag inte kan identifiera den svarta kabeln och har tidigare inte lyckats följa sladden från Connect-Key hela vägen till pumpen (pumpen sitter väldigt nära väggar). Jag ser bara de färgade kablarna som är anslutna i Installer Modulen utan
2 svar · 2,3k läst
·
J
Josth: Ok, långt söderut. Helsingborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -10 °C och det blir väl som allra kallast runt -12 °C kan jag tänka mig. Om ni har 40 grader ut i systemet nu så fungerar det mycket bra ihop med värmepumpar. Berggrunden i Skåne är oftast dålig för bergvärme och klimatet är milt så luftvattenvärmepumpar passar utmärkt där bara de kan stå med
3 svar · 1,2k läst
·
P
Anonymiserad 369512: [citat] Tack för alla tips! Nu har jag kontaktat ivt och dem trodde efter min beskrivning precis som du att växelventilen läckte. Dem kommer förhoppningsvis och tittar på det imorgon. Mvh
54 svar · 9,1k läst
·
DonPablo
DonPablo: Växlarna borde väl skilja i storlek också
5 svar · 829 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.