hej !
Vi är nu i fullgång med husbygget. Det är en en-plansvilla på ca 180kvm och vi har tänkt att använda oss av Jordvärme för uppvärmning av Villan.
Vi har hur mkt plats som helst för att gräva ner dessa slingor och vi funderar på att ha 2x300 m då marken består av lite sand på vissa ställen och mestadels lera. Pumpen blir förmodligen en Thermia på 7-9kw. Tilläggas bör att vi har valt att isolera huset ordentligt, 30 cm under betongplatta. 36 cm i väggar och 50 cm i tak.
Fråga 1.
Spelar det någon roll om man lägger ner slangen i tot. 4 långa rader, alltså att första slingan går 150m rakt ut från huset och sedan tillbaka till huset och andra slingan, även den 150 m raktut från huset och sedan tillbaka.
Fråga 2.
Vad är det för typ av slang och vilken dimension använder man sig av.
Mer frågor lär förmodligen komma, men detta är allt för nu iaf...
//Matthew
http://www.mattiasbjorklund.se