Nibe Fighter 360p

11k läst  4 svar

1. D
    Medlem Nivå 7
    Installerade en Nibe Fighter 360p i vårt nybyggda enplanshus på 155kvm - för ganska exakt ett år sedan. Tryckmätaren visade vid installationen cirka 1,1 bar, och uppvärmningen har under första driftåret fungerat felfritt.

Succesivt har dock trycket sjunkit och är nu nere på 0,5 bar. I manualen till värmepumpen står det så förnuftigt:

"Värmesystemets arbetsområde är normalt 0,5 – 1,5 bar. Kontrollera detta på tryckmätaren (42)."

Men inget om vilka anledningar som kan finnas till att trycket sjunker, och om man skall åtgärda det. Det finns en sektion som behandlar påfyllning av varmvattenberedare och vämesystemet, men det verkar konstigt att regelbundet behöva fylla på systemet?

Är det normalt att trycket sjunker under första driftåret? Skall man i så fall åtgärda det genom att fylla på mer vatten?

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: Nibe Fighter 360p

Har du ett enplanshus borde 0,5 bar räcka. Trycket stiger med temperaturen, så du kan kontrollera när den börjar producera lite varmare vatten till golv alt. radiatorer.

Om det fortsätter att sjunka, så är det bara att fylla. Tror inte det går att säga att det skulle vara onormalt att trycket sjunker 0,6 bar på ett år....i alla fall mellan vinter och sommar.

3. D
    Medlem Nivå 7

Förstår tanken. Men nu är det ju mellan slutet september 2005 och mitten oktober 2006 som trycket sjunkt 0,6 bar, alltså inte mellan vinter och sommar.

Är det fortfarande "inom tolerans" eller skall jag börja min felsökning på allvar (som med nuvarande kunskaper om FVP blir ganska begränsade....)?

4. D
    Medlem Nivå 7

Inga idéer?

5. sandhall
    Medlem Nivå 9

Är systemet ordentligt avluftat? Annars kan det vara en orsak till att trycket sjunker. Vår tryckmätare var som en jojo första månaden. Släppte ut luft + fyllde på mer vatten ett antal gånger innan trycket stabiliserade sig (trodde ett tag att jag hade en läcka någonstans).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: