Hej!

Jag har inte så stor koll på exakt hur en luftvärmepump fungerar. Många verkar ha problem med att de isar igen och ev. får frostskador. Varför fryser de och vart fryser de? Finns det något man kan göra? Vad gör tillverkarna?

MVH
 
den funkar som dyn frys. din frys blir kall inuti & varm på baksidan. rumstempraturen kyler av den varma kondensorn som sitter på baksidan.

värmepumpen funkar lika dant, men du tar tilvara på värmen & måsta iställer värma dan kalla delen(förångaren) & det låter du utomhustempraturen göra. är luften fuktig så fryser fukten.
 
Har hört att nyare värmepumpar frostar av sig automatiskt vid behov. Smidigt.
 
Snailman
Jo de frostar av sig, men det finns/fanns en del undermåliga konstruktoner som inte fungerade så värst bra.
 
Dessutom kostar det energi att frosta av, rättare sagt VÄLDIGT mycket energi (ELEKTRISK).
Att smälta ett gram vatten kostar lika mycket energi som att värme det från 0 till 79,9 grader C.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.