Hej alla

Har fått ett antal offerter på värmepumpar har lite svårt att välja eftersom dom skiljer sig
ganska mycket i kostnader och besparing.

Förutsättningar:

Enplans villa i sundsvall:
Byggår 1991
137 kvm
Mekanisk till och från luft
ingjuten golvvärme i betongsulan med 3 st slingor a 22 mm
drivs idag med en lk elpana 6/9 kw.
förbrukning inklusive hushålls el 23000 kvh och 2 kbm ved
4 pers i hushållet duch och bad.

Dom offerter jag fått ser ut som följer:

1. IVT 495 twin

80 m energi brunn
15 m foderrör
och komplett instalation av pumpen men ej insättning av tilllufts ventiler i vägarna.
miskad el förbrukning enligt offert 12 000 kr med el pris på 0,95 öre.

pris 89 500 kr.

2. IVT 495 twin

100 m energi brunn
15 m foderrör
och komplett instalation av pumpen men ej insättning av tilllufts ventiler i vägarna.
miskad el förbrukning enligt offert 10 740 kwh.

pris 113 500 kr.

3. IVT Greenline HT+ C6 med vbx frånluftsåtervinings modul

120 m energibrunn
15 m foderrör
och komplett instalation av pumpen och frånluftsåtervinings modulen
men ej insättning av tilllufts ventiler i vägarna.
miskad el förbrukning enligt offert 16 470 kwh.

Pris 130 000 kr.

4. Mitt eget alternativ comfortzone ce50 med 6 kw elpatron

pris 63 000 inklusive frakt.

dok tillkommer pris för instalation.

Har dok ingen aning vad denna pump kan ge i besparing i ett hus som vi har.

detta är det mest lokande alternativet.


Tacksam för tips och råd kring dessa offerter.
 
vasomhelst men inte TWIN. den ger för låg effekt om det nu är en besparing du vil göra
 
Kan rekomendera CE-50 den har vi själva. Den låter lite när den går för fullt så man måste tänka på var man ställer den bara.

Häls Niclas
 
låter den väldigt mycket, eller? Går det att ha den vägg i vägg till sovrum om det är isolerade innerväggar och osb+gips i väggen?
 
Hej Igen

Nu har även Nibe återförsäljaren vaknat till efter 4 veckor

Vilken typ av bergvärmepump från Nibe skulle kunna vara lämplig för ett hus med nedanstående config :

Förutsättningar:

Enplans villa i sundsvall:
Byggår 1991
137 kvm
Mekanisk till och från luft
ingjuten golvvärme i betongsulan med 3 st slingor a 22 mm
drivs idag med en lk elpana 6/9 kw.
förbrukning inklusive hushålls el 23000 kvh och 2 kbm ved
4 pers i hushållet duch och bad.
 
andersbergstrom skrev:
Hej Igen

Nu har även Nibe återförsäljaren vaknat till efter 4 veckor

Vilken typ av bergvärmepump från Nibe skulle kunna vara lämplig för ett hus med nedanstående config :

Förutsättningar:

Enplans villa i sundsvall:
Byggår 1991
137 kvm
Mekanisk till och från luft
ingjuten golvvärme i betongsulan med 3 st slingor a 22 mm
drivs idag med en lk elpana 6/9 kw.
förbrukning inklusive hushålls el 23000 kvh och 2 kbm ved
4 pers i hushållet duch och bad.
kan ju dra en gissning:
Nibe 1115:7
Valfri volymförstoringstank på 200 liter
VPA 300/200
FLM
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.