Autoterm 190F ( IVT 490 ) tryckfall

5k läst  2 svar

1. 7
    Medlem Nivå 2
    Har en Autoterm 190F som installerades för ca ca 2 år sedan för uppvärmning av ca 55 kvm. Har nu (VVS-firma) kopplat till ca 70 kvm till.

Efter detta har värmepumpen börjat uppträda lite konstigt:
    -tryckfall & stora tryckvariationer i slingorna
    -upplevs gå på "halvfart" gällande värme till varmvatten och slingorna

Tyvärr är det inte så enkelt att värmesäkringen löst ut.

Väl medveten om utetemperaturens påverkan på trycket i slingsystemet, så kan jag ändå konstatera att trycket varierar mellan typ 0,1 till 1,5 och då löser tryckventilen ut överskjutande tryck.

Tycker mig ha luftat av systemet på alla möjliga sätt, men det vill sig inte.

Tips på alternativa avluftningsmetoder?
    Tips på andra åtgärder?
    Vad är lämpliga temperaturvärden på alla GT vid kompressor till/från?

Förutsättningar:
    Nybyggt, välisolerat hus
    Trägolvbjälklag
    55+70 kvm.

2. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Autoterm 190F ( IVT 490 ) tryckfall

Det är altså ett golvvärmesystem vi pratar om????
    Trycket i systemet ska inte sjunka stiga så mycket Hur är det med tryckkärlet är blåsan hel???
    På kärlet sitter en liten bilventil om do trycker in den lite kommer det då vatten eller luft?? om det kommer vatten så är blåsan i kärlet trasigt. om inte ta mätare för att mäta lufttryck i bildäck och kolla vad du har för tryck bör vara ca 0,5 bar

3. 7
    Medlem Nivå 2

Re: Autoterm 190F ( IVT 490 ) tryckfall

Helt rätt, jag uttryckte mig otydligt, det är golvvärme det handlar om.

Kan också tillägga att de första 55 kvm ligger i ett golvplan som är knappt 0,5 m högre än de nya 70 kvm.
    Pumpen står i nivån som de 70 kvm.

Jag har tryckt på kärlets luftventil och det kommer luft, men jag har inte mätt trycket än.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: