mIkEtReE skrev:
Detta resonemanget förstår jag absolut inte. Om de inte får sälja så blir det dyrare ...??? De måste förstå att marknaden håller på att ändras. Om som jobbar som datorkonsult åker ut till en kund och de handlar sin utrustning direkt av t.ex Dustin så måste jag ta högre timdebitering? Nej så funkar det inte!

VVS-are är specialister på att ta betalt. Tar betalt för att deras bil står parkerad utanför och är de två som jobbar så är det två bilar som skall betalas.
Det är helt beroende på hur man bygger sin prissättning; Om jag som datakonsult också skulle få leverera utrustning (servrar, programvara, mm) så ger det ytterligare en intäktskälla, förhoppningsvis så har jag en marginal på xx% efter alla omkostnader. Här kan jag då reglera min vad jag debiterar/timma beroende av hur mycket jag vill ha i resultat.
Dvs, att får jag leverera mera än bara timtid så blir det lägre timdebitering.
Så vänd på det; det borde vara så att normalpriset man anger är vid utfört arbete, får jag dessutom leverera material och andra varor så får du en bonus genom en lägre timdebitering.
 
AndersS skrev:
Här kan jag då reglera min vad jag debiterar/timma beroende av hur mycket jag vill ha i resultat.
Dvs, att får jag leverera mera än bara timtid så blir det lägre timdebitering.
Det är just här det brister i tänket. Jag vill hellre se det som två olika 'resultatenheter'. Säljer jag material, vilket inte sker ofta, så lägger jag på mina omkostnader plus en liten marginal på ca 5-10% max. Kostnaden för programinstallation och kundanpassning specas separat så kunden ser vad som ingår. Att hålla på och jiddra med timpriset för att man har sidoförsäljning snedvrider prisbilden och gör bara att man får svårare att motivera prisättningen framöver.

När det gäller orginalfrågan då. När vi installerade vår pump för sex år sedan så fick vi in offerter på mellan 160.000:- och 270.000:- för exakt samma och välspecade jobb. Enda skillnaden var om det var Nibe eller CTC. OK att det ingick att konvertera en mindre flygel från direktverkande el till vattenburet också men en skillnad på 110.000:-! :eek:

Precis som sagts tidigare så var 270.000:- offerten ett försök att få jäkligt bra betalt för ett jobb som egentligen inte behövdes för att fylla orderboken. Taskigt för den som inte tar in flera offerter då...
 
Installationen av pumpen i ditt fall borde inte ta mer än fyra dar. Max 17000 ska du betala i arbetskostnad
 
Jag kan inte svara på vad det kostar med bergvärmepumpen men att flytta vår ena lutft/luft tog Elajo 3000 ink moms för.

Jag måste passa på att hålla med om att resonemanget att dom inte får sälja något utan bara göra jobbet är det dummaste jag har hört. Tänk om man sa så till en kund, då skulle man åka ut fort som tusan...
 
Beror nog på vilken bransch du är i om du "åker ut fort som tusan.." Vi gör inga installationer av produkter/mtrl (inte vvs-området) som vi inte levererar då det skapar en del problem med garantier och orsaken till ev. fel som uppstår och vi har bara företag som kunder ska jag tillägga. Men jag har full förståelse för att det skiljer sig åt mellan branscher och företag, delvis på hur många kontrakt man får. Men personligen skulle jag inte heller för egen del splittra upp en så pass dyr och förhoppningsvis långlivad investering som en bergvärmeanläggning på flera leverantörer om oturen är framme och det blir problem.
 
2 man borde göra installationen på 1 dag (16 timmar), Sen tillkommer bilkostnader och div material som du inte har köpt på Rinkaby.
Så 38k låter lite i överkant.
 
F
Jag är också "gördetsjälvare". Köpte min pump (NIBE 1225-6) på GDS-VVS (billigare än Rinkaby) och gjorde en seriös materialspec och beställde från Rinkaby och tog i ordentligt på materialet (det är full returrätt). Lödde ihop det, tog ganska mycket tid, kanske upp mot 30-35 timmar eller nåt sånt. Materialkostnaden har jag inte full koll på då det var mycket pill med vatten och värmefördelare och sån skit samtidigt men runt 5000-7000:- känns det som. Strax under 85' för borrat hål, bergvärmepump, installation och igångkörning + en hel del jobb.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.