7 428 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
ivt 490 skrot eller kvalitet ??
har en 7 årig ivt 490 som nu har lagats 10 ggr på 7 år.
men varken husleverantör eller ivt verkar bry sig,vad göra??
ivt har iochförsig stått kostnaden men hur länge till??
en värmepump skall väl hålla 10 år innan den går sönder.?
men varken husleverantör eller ivt verkar bry sig,vad göra??
ivt har iochförsig stått kostnaden men hur länge till??
en värmepump skall väl hålla 10 år innan den går sönder.?
Medlem
· stockholm
· 17 inlägg
Det börjar dra ihop sig kan man säga.tyvärr är det så att moderna pannor/VVB håller inte längre,eller rättare sagt dom är inte lika effektiva.
du bör börja tänka på en ny så att du inte står där sen och den pajjar när du minst behöver det..
Det är en kanon panna men IVT,NIBE vill gärna briljera med sin ingenjörs konst och det brukar resultera i div fel på givare och annat.därför kan det vara lönsammare i längden att byta panna eller uppgradera värmesystemet när du ändå är i farten för att få ner kostnader på driften..
Bara lite att tänka på..
mvh andreas
du bör börja tänka på en ny så att du inte står där sen och den pajjar när du minst behöver det..
Det är en kanon panna men IVT,NIBE vill gärna briljera med sin ingenjörs konst och det brukar resultera i div fel på givare och annat.därför kan det vara lönsammare i längden att byta panna eller uppgradera värmesystemet när du ändå är i farten för att få ner kostnader på driften..
Bara lite att tänka på..
mvh andreas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det verkar som Storstockholms VVS gärna vill sälja nytt skrot, eller har jag fattat fel?
Protte
Protte
Medlem
· stockholm
· 17 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad är IVT för kvalitet? jag skulle förvänta mig en längre drifttid än 7 år. Vad menar du med att ingenjörena har briljerat, har dom gjort det bra eller har de genat för att spara 50 öre i produktionen? Måste man byta en VP för 70 000 vart sjunde år så blir det svårt att försvara den investeringen.
Verkningsgraden har det inte hänt så mycket på, den var 3 ggr på min första VP och nu 30 år senare så är den uppe i 4 om det vill sig riktigt bra.
VP kan man väl köra tills de rasar fullständigt, finns ju kupévärmare (eltillskott som eltillskott). Skulle kännas dumt att skrota en VP som kanske går 5 år till.
Protte
Verkningsgraden har det inte hänt så mycket på, den var 3 ggr på min första VP och nu 30 år senare så är den uppe i 4 om det vill sig riktigt bra.
VP kan man väl köra tills de rasar fullständigt, finns ju kupévärmare (eltillskott som eltillskott). Skulle kännas dumt att skrota en VP som kanske går 5 år till.
Protte
Ingen värmepump skall behöva repareras så ofta. Det är snarare så att man borde påtala detta för IVT så att de kan åtgärda bristen hos aktuell servicefirma. Vad gäller verkningsgraden beror den i första hand på köldmediet, därefter blir det finlir med dimensionering av systemet och driftoptimering som kan öka cop lite. IVT 490 har, mig veterligen rostfria beredare och borde, om de matas med rätt typ av vatten, (vattnet har betydelse för vilken typ av beredare, rf eller koppar, som är lämplig, oavsett på vilket sätt de värms upp),kunna bli hur gamla som helst om anoden sköts. Detsamma gäller givetvis även kopparmantlade beredare. Emaljerade är jag däremot skeptisk till. Kringutrustningen så som pumpar, elektronik och kylsystem kan ju givetvis gå sönder men inte så ofta som10ggr på 7 år. En värmepump bör utan vidare ha samma livslängd, i timmar räknat, som frysen.
Sen är ju inte en 2kW frånluftspump så dyr som 70 lakan, utan snarare hälften.
Mer läsning för den som vill veta mer. http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf
Sen är ju inte en 2kW frånluftspump så dyr som 70 lakan, utan snarare hälften.
Mer läsning för den som vill veta mer. http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara