Hej,

Håller på att bygga nytt med Smålandsvillan där det ingår en frånluftsvärmepumpNibe 310, som vi dock tänkt uppgradera till Nibe Fighter 360P om vi bestämmer oss för den lösningen.
Nu såg jag dock att man kan utnyttjaROT-avdraget när man börrar efter bergvärme. Så jag hittade en annons där:
-standardinstallation
-Nibe Fighter 1225-6
-Energiborrning 120m
för 116.500kr inkl moms. varav hälften är arbetskostnad (58250kr) och om man då gör skatteavdrag på det ger det en rabatt på 29125kr. Totalkostnad blir då 87375 kr.
Sen om man väljer bort Nibe 310 som ingår så kanske man får ett avdrag på uppåt 20000kr (kostar väl 30-35000 i vanliga fall. Så skillnaden i totalpris blir då den summan man får i avdragspris för att välja bort frånluftvärmepumpen.
Kör man en höftning ser man då att prisskillnaden blir ca 60000kr mer för bergvärme än frånluft.

Är detta ett vettigt alternativ att tänka på eller är det onödigt med ett relativt litet 95m2 bottenplan 155m2 båda plan? Ska vi behålla 360P och lägga pengarna på annat?

Vi ska även ha en Contura täljstenskamin om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

Redigerat av moderator:
Du glömmer en viktig detalj...vid bergvärme måste du ju ha ett vattenburet system i huset för värmedistributionen.

Personligen skulle jag satsa på berg alt jordvärmeanläggningen istället för luft-luft. Jag står precis i val av värmesystem och kommer installera jordvärme då det dels ger värme hela tiden samt att jag får ett vattenburet golvvärmesystem. En annan detalj är komforten inomhus vad gäller störande ljud. Jag har två luft-luft av senaste snitt från IVT och trots att de tillhör toppskiktet på marknaden så är det en del ljud som i mitt tycke är lite irriterande.

Du gör ditt eget val men tillåter plånboken så kör på annat än luft-luft.

Cheesus skrev:
Du glömmer en viktig detalj...vid bergvärme måste du ju ha ett vattenburet system i huset för värmedistributionen.

Personligen skulle jag satsa på berg alt jordvärmeanläggningen istället för luft-luft. Jag står precis i val av värmesystem och kommer installera jordvärme då det dels ger värme hela tiden samt att jag får ett vattenburet golvvärmesystem. En annan detalj är komforten inomhus vad gäller störande ljud. Jag har två luft-luft av senaste snitt från IVT och trots att de tillhör toppskiktet på marknaden så är det en del ljud som i mitt tycke är lite irriterande.

Du gör ditt eget val men tillåter plånboken så kör på annat än luft-luft.
Med smålandsvillan så är det ett vattenburet värmesystem med radiatorer.

det som förvirrar är att du kallar frånluftsvärmepumpen för luft/luftvärmepump. vilket är enhelt annan slagsvärmepump.

jag skulle defenetivt ha satast på begvärme eller jordvärme !

CarMan skrev:
det som förvirrar är att du kallar frånluftsvärmepumpen för luft/luftvärmepump. vilket är enhelt annan slagsvärmepump.

jag skulle defenetivt ha satast på begvärme eller jordvärme !
Oj, ja det ska givetvis vara frånluiftsvärmepump. Ber om ursäkt för det.

En annan detalj i det hela är hur omfattande rot-avdraget är. Vad jag förstår gäller det inte för arbeten utomhus och merparten av arbetskostnaden lär bli för borrning och inte för instalationen av pumpen. Isf måste arbetskostnaden delas upp och då nblir ju avdraget mindre?

Då kommer det i en annan situation som inte jag är man att svara för....

Tyckte väl det lät lite konstigt med luft-luft som förstaalternativ vid nybygge.

Cheesus skrev:
Då kommer det i en annan situation som inte jag är man att svara för....

Tyckte väl det lät lite konstigt med luft-luft som förstaalternativ vid nybygge.
Jo, jag förstår det. Blev lite fel och tyvärr kan jag inte editera rubriken.

Här är en bild på hur det ser ut om man kör på en 310/360P. Står att det ger tillbaka 3 gånger så mycket som det förbrukar. Motsvarande för bergvärme skulle vara 4.8 till 1.

Är husets uppbyggnad gjort för frånluft eller har det ingen betydelse? Med tanke på att man kan använda även fjärrvärme till huset borde det kanske inte ha någon betydelse.

• smv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förra gången man gunde ta rotavdrag, så kunde man ta det på borrning av energibrunn.

Är det inte ytterst oklart om man får nyttja rot-avdraget just vid nybyggnad som det gäller i detta fallet?
Jag hade hursomhelst satsat på jord eller bergvärme.

fresve skrev:
Är det inte ytterst oklart om man får nyttja rot-avdraget just vid nybyggnad som det gäller i detta fallet?
Jag hade hursomhelst satsat på jord eller bergvärme.
Kollade på plus där någon från skatteverket var och de menade att borra efter vatten och bergvärme skulle vara ok.

Jag vet att många sagt att vid nybygge så är det bättre isolerat och vinsten blir mindre att installera bergvärme då. Frågan är om det lönar sig ändå. I detta paketet där priset är fast så ingår ju 120m och om det sticker iväg så blir det ju dyrare. Det är många saker som är rätt oklara i dagsläget. Hur lagen kommer att se ut med skatteavdrag (klart i april), hur många meter man behöver borra mm. Tyvärr måste valet göras redan nu så därför skulle jag vilja ha lite för och emot.
Jag ska se om jag kan få en mer exakt siffra hur mkt man får tillbaka om man väljer bort värmepannan från hustillverkaren.

Danne12345 skrev:
Kör man en höftning ser man då att prisskillnaden blir ca 60000kr mer för bergvärme än frånluft.
Du glömde att du måste skaffa ett annat ventilationssystem om du byter bort frånluftvärmepumpen. Troligen en mekaniskt frånluftfläkt, men den bör ju vara ganska billig.

Ett annat alternativ som hamnar någonstan mitt emellan, både pris- och prestandamässigt,
är en frånluftvärmepump från Comfortzone. Den kräver ingen ombyggnad av huset, och det borde alltså vara lätt för hussäljaren att ge ett pris på ett sådant byte.

/Hasse

b_hasse skrev:
Du glömde att du måste skaffa ett annat ventilationssystem om du byter bort frånluftvärmepumpen. Troligen en mekaniskt frånluftfläkt, men den bör ju vara ganska billig.

Ett annat alternativ som hamnar någonstan mitt emellan, både pris- och prestandamässigt,
är en frånluftvärmepump från Comfortzone. Den kräver ingen ombyggnad av huset, och det borde alltså vara lätt för hussäljaren att ge ett pris på ett sådant byte.

/Hasse
Okok, vad menas med "ganska billig"?
Att välja en annan frånluftsvärmepump är inte aktuellt och de valmöjligheter man kan göra med smålandsvillan är relativt små. Så ett sådant alternativ är något man får göra själv. Det var framförallt rot-avdraget på bergvärmen som var lockande i första hand.

Ett problem med Comfortzone är att den väsnas mycket vilket jag ogillar.

Vill bara kommentera ditt påstående ovan "varav hälften är arbetskostnad (58250kr) och om man då gör skatteavdrag på det ger det en rabatt på 29125kr. Totalkostnad blir då 87375 kr."

Så funkar det tyvärr inte riktigt. Låt oss säga att borrningen på 120m kostar ca 30000 - då är INTE hälften jobb. En del är kostnader för slang, brine etc - arbetskostnaden utgör kanske 30-40%. På en bergvärmeinstallation för 116500 skulle jag uppskatta att du kan räkna med att en tredjedel är arbetskostnader.

Vi har precis installerat bergvärme för runt 150.000 - och jobbet utgör ca en tredjedel - ca. 40.000-50.000. Räkna INTE med mer.

Detta är lite oklart - men att säga att hälften är jobb stämmer i alla fall inte.

Sen är det väl lite av en gråzon också i och med det görs i samband med nybygge - så kontakta gärna Skatteverket - eller ännu bättre - vänta till propositionen är helt klar - då VET du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.