tompas11
tompas11: Jag har en Panasonic NE9GKE och den har 8 och 10 graders funktion, som jag hittills inte använt mig av. Det finns en grön knapp på fjärrkontrollen att trycka på om man önskar detta.
10 svar · 5,2k läst
2
2an: Sett till förbrukningen så är det en pump som ger 10-12 kW vid 0/50° du bör kolla efter, Tror mer på 2x400 meter markslinga då eftersom det inte kostar så meycket extra med slang o större pump men då blir det lite dyrare med volumförstorare förstås men det tar du igen på driften.. Kan inte va kul att investera o bli pålurad för litet hål el markslinga samt liten pump som några
5 svar · 4,0k läst
C
cim97cd4: Hej , Vi har en IVT 495 Twin som vi får larmet "tillskott ur" på ibland . Och pumpen startar inte förens vi kvitterar larmet ! Någon annan som har haft liknande problem ?
0 svar · 3,3k läst
K
kalle26: IVT bytte elektronikkort, så nu borde det fungera.:)
4 svar · 5,7k läst
C
CarMan: är du säker på att du inte får plats med 2 borrhål? hur ser tomten ut? i nödfall kan man ju sätta sina hål lite tätare än rekomederat, bara det att man får kompensera met ännu djupare boror, då man inte får samma energi ur hålen
5 svar · 5,1k läst
M
mr_bygg: [citat] Intressant. I vår branch är det så att kunden ska få någon slags förtroende för oss innan vi blir anlitade eller överhuvudtaget får chansen att lämna en offert. Kan bara tolka det som att det finns altför många kunder att välja mellan när man har den inställningen
15 svar · 6,5k läst
2
2an: Nybygge på 155 m2 ska väl inte behöva mer än 6-7 kW då det är som kallast så max en Nibe xx35-8 bör ni ha, Om ni har golvvärme överallt alt radatorer som är dimensionerade för lika låg temp som golvvärme klarar ni er med en xx35-6 som ger 6,4 kW vid 0/35° o jag tycker inte erat ska dra mer än 6 kW vid dut.. Alternativt en comfortzone 6,5 kW kan va lämplig Har själv ett 1 1/2
5 svar · 1,6k läst
B
Bogeymannen: Vi har elvärme för tillfället och eldar i vedkaminer. Har ingen rördragning överhuvudtaget så det kommer att bli en komplett nyinstallation. Vi kommer att lämna bort allt, även grävning. Vi har frågat ett antal entreprenörer men väntar på offerter från dem, känns fortfarande som högkonjuktur då det är svårt att få svar... Har kollat på vad pump resp element kostar på Rinkaby
4 svar · 1,6k läst
A
Alfred 54: Södermanland..... Vindkraft månne..?
3 svar · 917 läst
swecul
swecul: jag mätte men en såndär tempmätare med ett litet böjligt stift längstfram som känner av temperaturen....
19 svar · 7,8k läst
C
claekm: Hej Läs på om den tekniska konstruktionen innan du svarar, du vilseleder mer än informerar just nu. En av den största skillnaden på Themia VP mot andra är att det är en betydligt snabbare uppvärmning av vv beroende på att den har slingberedare till skillnad mot övriga som har manteluppvärmning. Tidsskillnaden blir ca 3 ggr snabbare än övriga tillverkare. Elpatronen har inget att
2 svar · 1,4k läst
C
CarMan: n vet inte jag vilket efektbehov eller energibehov ditt hus har, men allt under 400m låter kort i mina ögon! sen så tror jag inte du får ner slangen lika enkelt slangen i backen som på ritpapret. det är väll 2m från huset som gäller 1m melan slingorna mark som är snöfri (där du skottar) innehålle mindre energi sen har jag ingen koll på hur mycke yta en böj tar (vilken radie slangen
5 svar · 1,1k läst
R
Roar: Hej, Jag beställde en rumstermostat till min 360p från Nibe denna vecka och fick den igår När jag öppna paketet så ser det ut som jag har fått en RT 10 . Prylen i fråga är en Honeywell T6360B som ser misstänkt lik ut bilden på RT 10 på Nibes hemsida. Det märkligt är att det står "RT10" på fakturan, men priset är det som är listat för RG 10 på Nibes hemsida. Verkar som T6360B
0 svar · 2,2k läst
JPA666
JPA666: Jag har installerat en 2020 och jag måste säga att jag ej hör den om man ej står 2 m framför den....
4 svar · 1,5k läst
L
lasse1: Hej ! Vi har bygt Scan haus. vi har haft div varmeproblemer.... Til og med var noget elsystem felkoplet....1 varmeslinge i vardagsrummet var ombyt elektronisk med grovköket ! Hadde presis besög af LK-kille... Vore ivt 490, kompresseren stod på läge 2....inte 3, hvilket betöd at kompresseren, som sköter cirkulationen af vatten i gulvvarmesystemet inte var på max.. Desutom minskede han
12 svar · 15,3k läst
P
PST: Hmm, att mata ner energi i borrhålet är nog ofta rent bortkastat, ett bra borrhål har strömmande grundvatten, och matar man ner energi i det så försvinner den. Frånluftsmodulen kopplas istället mellan borrhålet och VP för att höja brinetempen och ta vara på frånluftsenergin/kompensera för dåliga energibrunnar.
7 svar · 6,8k läst
C
CarMan: Jag skulle gå på 2:an eler 3:an. ta den instalatör av desa du har mäst förtroende för.
5 svar · 2,1k läst
L
Lejon: Har idag en CTC Master 103 som snart ska bytas ut. Jag önskar en ny frånluftsvärmepump med möjlighet att koppla till solfångare för att värma vatten. Önskvärt är oxå om det inte är en vv-beredare av koppar. Önskar en med emaljerad eller rostfri beredare. Någon här som har tips på en sådan med bra kvalite.
0 svar · 801 läst
B
BAN: Jag tackar och bugar!
3 svar · 6,2k läst
V
Ved?: Jag har inte valt bort pellets och ved , jag tittar på alla allternativ.
5 svar · 1,8k läst
magnuse74
magnuse74: Utetempgivarna brukar ge upp på NIBE. Min har gått sönder två gånger... Ring supporten så skickar de nya på posten - kostnadsfritt!
4 svar · 1,6k läst
C
CarMan: jag tror inte alls på det du skriver. det tar tid att värma, så att slå på värmen innan man nytjar rumet lär ju inte sunka så bra. komer sluta med att endra kör du elslingorna konstant eller så kör du aldrig elvärmen.
13 svar · 2,8k läst
S
Stenmark: Någon som har något att dela med sig mer angående IVT695 eller någon mer som har praktiska erfarenheter av IVT 495? mvh Johan
40 svar · 23,5k läst
C
CarMan: fast det kan ju ta flera dar innan hålet fyls med vatten till normalt djup.
11 svar · 3,0k läst
·
P
PST: [citat] Jag menar strypventilen internt i värmepumpen . (mellan kondensor och förångare)... dvs om den regleras på ngt sätt...,beroende på vilken värmebärartemp man vill uppnå... Om så inte är fallet och brinekretsen i förångaren håller köldmediet i konstant temp till kompressorn borde alltså hetgasen vara konstant och likaså den effekt som är tillgänglig i kondensorn.
3 svar · 965 läst
E
El_-micke: väljer du thermias värme pump så finns dom i duo modell,,,,dvs vvb vid sidan om då får du två burkar med en bygg höjd på endast 154 cm
4 svar · 1,2k läst
C
CarMan: själv så var jag inte så noga. köpte en begagnad fläcktkonvektor på blocket, okänd effekt drog 15" rör & montera en lite lagom cirkolationspump. montera en riktiog stor backventil & ett tryck kärl. funkar prima
3 svar · 2,6k läst
Luckyman
Luckyman: www.kvforetagen.se
2 svar · 829 läst
S
SvenD: Hej, Jag bytte min JBC400M till en IVT Greeenline HT+ 9C för 2 år sedan. Dessa är jämbördiga map effekt, men IVT drar vässentligt mindre el. Ett tips är att kolla glykolen. Min visade sig vara förorenad av blågröna partiklar som jag gissar vara kopparoxid från värmeväxlaren. För att slippa problem bytte jag ut den till bioetanol. Glykolen är att betrakta som miljöafarligt avfall,
1 svar · 2,9k läst
Z
zebb: Jag har en Nibe 1230-8. Hur ställer man in den för att få den att arbeta så effektivt som möjligt? Ca 200 m2 boyta, hälften med golvvärme i betong och resten radiatorer (stora). Markslinga 400 meter som ligger på - 0,1 till - 0,3 då utomhustempen är mellan 0 till +5. Tempen på slingan från pumpen ligger på ca - 4,5 Förra månaden då det var minus 10 - 15 grader gick slingan ned
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.