6 680 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
VT 495 Driftkostnad?
Beror såklart helt på var i landet du bor. Skillnaden mellan Malmö och Kiruna är nog ca 100% förbrukning.aleli skrev:Har en IVT 495 själv med 70 meter djupt hål och en kakelugn som jag eldar med en dryg kubik ved varje vinter, kanske två om det blir riktigt kallt.
Såg på senaste elräkningen att min beräknade elförbrukning/år just nu totalt inkl hushållsel per år var 10800 kWh. Hade 11000 förra året på helåret..
Med tanke på att jag har tre datorer, plasma-tv, XBOX360, elgitarrer, bastu och hyfsat stor jacuzzi mm så tycker jag det är tokbilligt.. Två personer i hushållet som dushar varje dag osv..
Värmer modernt hus på över 160 kvm med massor av stora fönster...
Det tro jag säkert, men med tanke på att jag skulle gissa på att majoriteten av förbrukningen ändå är hushållsel så är jag vara nöjd....
Nu bor jag vare sig i Skåne eller i Norrland, iofs mer söder än norr men ändå, huset står 20 meter från Östersjön och har många och stora fönster så man känner när det blåser från öst..ändå håller jag 21-22 grader hela tiden (oftast kring 22 grader).
Nu bor jag vare sig i Skåne eller i Norrland, iofs mer söder än norr men ändå, huset står 20 meter från Östersjön och har många och stora fönster så man känner när det blåser från öst..ändå håller jag 21-22 grader hela tiden (oftast kring 22 grader).
Frågan är ju hur mycket du eldar, dvs vilken grundtemp har du inställd? Du skriver att du eldar två kubik om det blir riktigt kallt, vilket indikerar att grundtempen är betydligt lägre än de 21-22 grader ni har inomhus.
Anledningen till min fråga är att det är helt osannolikt att du har pumpen inställd på 21-22 grader och värmer 160 kvadrat på ca 4000 kWh med en 4 kW pump.
Anledningen till min fråga är att det är helt osannolikt att du har pumpen inställd på 21-22 grader och värmer 160 kvadrat på ca 4000 kWh med en 4 kW pump.
Klicka här för att svara