Jag har fått det här meddelandet i min bergvärmepump: http://www.bww.nu/uploaded_images/bm-image-788850-788918.jpe

De som varit här tidigare och servat pumpen har sagt att jag ska alltid testa att kvittera felmeddelanden, men om de återkommer så är det inget bra. Det här meddelandet kommer tillbaka på sekunden.

Pumpen är en IVT Greenline C7.

Finns det något att göra eller är det bara att ringa till firman i stan som får komma och fixa?

Antingen har du tappat en fas till pumpen eller så har din kompressor havererat. Det kan eventuellt också finnas någon mekanisk återställning som måste göras när skyddet löst.

Kolla säkringarna, om det inte hjälper är det nog bara att ringa firman...

Du kan också testa att posta på värmepumpsforum

Lycka till!

Malin

PS råden kommer från maken som konstruerar värmepumpar DS

Hej och tack för snabbt svar!

Säkringarna var välmående, men jag kollade och det fanns en mekanisk återställning. Jag vred på den och kvitterade och felmeddelandet dök inte upp direkt i alla fall. Jag får hålla koll på pumpen och larmar den igen är det bara att lyfta luren är jag rädd.

Jag har nog en likadan maskin som du har. Jag fick ett felmeddelande som återkom överhetning kompressor. först byte dom lite givare , (Pumpen är en IVT Greenline C7.)

Men larmet återkom iaf så till sist byte dom hela kompressorn . De var i slutet av november - 08 .
Jag har aldrig varit riktigt nöjd med värmen sen vi installerade våran pump de var 2002 jag ändrar hit och dit men är ej nöjd det är ju vid väder omslagen som jag tycker det tar så förbenat lång tid att få den värme man vill ha 21-22 grader men när det skiftar från ca 0 till - 10 då ramlar tempen ner runt 17-18 grader jag kör nu på 7.1 finjustering +2,1 Jag tycker man får dålig hjälp när man frågar firman som installerade anläggningen.

Oftast så säger dom de bara går och går dom hära anläggningarna eller så säger dom att man måste ställa in under en längre period för att få jämn värme .

Vad har ni för inställning på era kurvor tex värme 1 - 10 tex finjusteringen -+ tacksam för tips börja bli less på att inte få till värmen efter 7 års körning med anläggningen

Redigerat:
ja det där med 7.1 verkar helt fel.
Kurvan ändrar man om temp inte är bra när det är kallare än +5 ute
Finjusteringen när det är varmare än +5 ute
Men be dem installera en rumsgivare så ställer du in 21 grad på vp så ordnar den det. Du ska inte behöva ligga över 6 i kurva då är det ngt som är fel, enl. mig.
oisolerat hus eller små element eller för liten vp

Det är inte bara vid väder omslag som de ligger lågt utan över huvudtaget kallt . Och huset är inte dåligtisolerat eller småa radiatorer .Värmer upp ca 190 kvm . Hur kör du din anläggning ?

För att höja värmen i huset hur gör man då Mig vetligt borde man gå från tex 5 till 6 då borde ju de bli varmare i huset ?

Redigerat:
De verkar vara ett jäkla virrvarr de här . När dom byte kompressorn så knäckte dom kurvan vid +5 & vid 0 samt -5 .

Vad är det som gör att man inte kan gå så långt upp på värme skalan den går ju från 0 - 10 jag låg på 7,1 på värmen fin justeringen står på + 2,1 alla som hör att man ligger så högt säger att det är för högt vad är det som säger att det är för högt ?

Kan någon förklara det ? skalan går ju från 0 - 10 man bör ju kunna använda den fulltut tycker man ?

Nu på morgonen är det ca -12,5 grader inne tempen 18` tycker de är för lågt.

Men då sänkte jag värme kurva i går kväll till 6,0

Jag kör cirkulationspumpen på 3:e steget de har jag gjort under vintrarna alltid på sommaren tar jag ner den till steg 1

Du nämde att finjusteringen bara används om det inte är ok vid + grader ?

Jag har iaf fattat att finjusteringen höjer hela värmkurvan ?

Har jag fattat fel ? Åt + hållet höjer man hela kurvan = varmare åt - sänker man hela kurvan = kallare.

Så har grabbarna förklarat när dom varit hemma hos mig under årens lopp.

Tycker någon borde kunna peka på någon sak som gör att man får högre värme i huset elementen blir ju inte alls lika varma som dom kan bli vid tex +5 grader då kan man nästan inte hålla handen på dom !

Men vid - 12,5 ute är dom fisjömen Vad ska man då göra höja värmen ?

Eller höja finjusteringen ? För att öka inne tempen i huset ????Knäcka om kurvan i service mode ????

Inne givare har jag men den är inte installerad pga att den tycker rörkrökan är mer till besvär en hjälp man måste hitta den perfekta platsen i huset för att det ska bli optimalt annars blir de inte bra säger dom.

Redigerat:
Fonzie skrev:
De verkar vara ett jäkla virrvarr de här . När dom byte kompressorn så knäckte dom kurvan vid +5 & vid 0 samt -5 .

Att knäcka kurvan gör för mig som jag fattat det att vid kallare ute så håller man nere returtempen, dvs kallt ute =inte så varmt inne med knäckt kurva. Jag har iallafall enligt instruktionsboken knäckt den av denna anledning, vid - 5 hos mig blev det jättevarmt inne. Knäckningen gör ju att kurvan tippar frammåt vi knäckpunkten och då inte är linjär och därmed ger lägre retur temp än motsvarande linjära kurva hade gjort.

Havsutsikt skrev:
Fonzie skrev:

Att knäcka kurvan gör för mig som jag fattat det att vid kallare ute så håller man nere returtempen, dvs kallt ute =inte så varmt inne med knäckt kurva. Jag har iallafall enligt instruktionsboken knäckt den av denna anledning, vid - 5 hos mig blev det jättevarmt inne. Knäckningen gör ju att kurvan tippar frammåt vi knäckpunkten och då inte är linjär och därmed ger lägre retur temp än motsvarande linjära kurva hade gjort.
Knäcker du din kurva själv i service mode hur kom man in där ? Håller man inne den högra knappen + att man står på ett speciellt ställe ?Jag kommer inte ihåg riktigt kan du förklara lite ? Var och hur ? M.v.h Fonzie..........

I min pump så håller man in den vänstra en stund när man står i grundläget/meny 1. Sedan kommer jag inte ihåg exakt viken meny, men i instruktionsboken står precis hur man gör. Jag återkommer i frågan.

Du ändrar cirk.pumpen säger du, tror du alltid ska köra på 2an. Sträva efter att ha 7 graders delta över vp på varma sidan samt 3 grader på kalla.
Har du alla termostater öppna fullt??
Kan du kolla vad du har för temp från gt1 till gt11 och skriva ner dem här.
Att knäcka kurvan vid +5 till -5 är helt ok för huset behöver lite mer värme då än kurvan vill ge. Men det verkar som din vp inte räcker till, har du kollat smutsfilterna så det inte är ngt i dem??

Ska kolla under dagen G t 1 - Gt 11 . Jag har ändrat värmen till 5,8 ställt cirk - pumpen steg 2 få se vad det gör har -13 ute nu på morgonen 19 inne lite verkar de ha gjort cirk-pumpen ändrade jag nu på morgonen till steg 2.

Redigerat:
Fonzie skrev:
Ska kolla under dagen G t 1 - Gt 11 . Jag har ändrat värmen till 5,8 ställt cirk - pumpen steg 2 få se vad det gör har -13 ute nu på morgonen 19 inne lite verkar de ha gjort cirk-pumpen ändrade jag nu på morgonen till steg 2.
Du har kortslutning någonstans. Det kan vara en radiator eller rör mellan fram och returledningen som inte skall finnas där.

Har installatören monterat en radiator i värmepumpens närhet, och inte justerat flödet på den?

Kurva 7.1 är inte en värmekurva som passar i ett välisolerat hus med bra radiatorer.....det måste vara ett flödesproblem.

Finjustering kan användas oberoende av utetemp.

Fonzie...har du fått ordning på din anläggning?

Har inte fått till det ännu på onsdag kommer dom från rörfirman och kollar trimar hoppas jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.