Hej,

har en panasonic NE9GKE från 2007/07 ( tillverkningsdatum)som jag har märkt låter ganska ordentligt då den avfrostar. Den stänger ner som vanligt, står och surrar lite som den brukar..men under tiden den sedan avfrostar så "klonkar" och slår det lite i den,låter nästan som då det blir luftbubblor i vattenledningen efter man haft vatten avstängt och slår på vatten..den spottar liksom.
Jämför jag med min fars panasonic så är den väldigt tyst under avfrostningen jämfört med min, och det enda man hör på den är att den surrar lite mer och i olika "varvtaL" under avfrostningen..thats it.
Det är inte utedelen som låter på min pump utan det är i innerdelen man hör dessa klonkande ljud under avfrostning. I övrigt håller den tempen perfekt och blåser rätt temp på luften och allt...bara ljudet som stör och jag vill veta att det inte är något som gör att den är på väg att pajja helt. Rätt irriterande desutom då man skall sova och man hör det här ljudet ..

Några tips på vad det kan vara ? Skall ta dit servicegubbar som får kika på det men täntke bara kolla med alla erfarna här också :-)

Det är helt normalt det du hör.Mina två Panasonic pumpar(Innedelen) låter också vid avfrostning.Men det är skillnad mellan dem,då det gäller ljudvolymen vid avfrostning.Den pump jag har i vardagsrummet låter mindre,än den som sitter i trappan upp till övervåningen.Men det tror jag beror på längden rör mellan ut och innedel?För den sitter i trappan har en rörlängd på ca 5-6m,medan den i v-rummet har max 3-3.5m rörlängd.Så jag är rätt säker på,att du inte har något fel på din pump.Hur långa rör har du mellan delarna?

/Flugfiskarn

Det låter likadant i min NE9GKE som i din vid avfrostning. Min andra pump, som är en Sanyo, låter betydligt mindre vid avfrostning, där låter å andra sidan utedelen betydligt mer än Panasonicen men det är ju ett känt faktum att Sanyos utedelar är ganska högljudda.

Min 9DKE är helt tyst vid avfrostning, men rören är bara 1 m om nu detta är signifikant.

rören på min är max 2,5-3m....utedelen sitter i princip bakom väggen bara fastlite snett bakom. Ja det kanske inte är någon större fara då...Jag bor ju inte där heltid så man blir lite orolig att den ska pajja bara.... Men de skall få kolla i alla fall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.