egl
egl: [citat] Jag har haft pumpen (CE65) installerad sen i höstas, det är ett nybyggt hus så jag har ingen tidigare elförbrukning att jämföra med. Huset är på ca 180m2 + garage på 30m2, allt med vattenburen golvvärme. Kalla dagarna på vintern slår elpatronerna till, men elpatronerna går för övrigt mycket sällan. Min pump låter för mycket för att man ska vara nöjd, men enligt
15 svar · 12,6k läst
E
exerg: För den som tycker det är mer väsentligt att spara/återvinna "energi" än att öka värmetillförseln torde ftx vara det vettigaste alternativet. Skillnad i pris mellan ett bra ftx för 20000:- och alternativet :vv-batteri+kanalfläkt+filterhus+frysskyddsspjäll med automatik för 8000:- är följaktligen 12000:- Om man sedan beaktar en erforderlig effektökning av Vp:n på 2 kw som i tex en
12 svar · 3,9k läst
peoe
peoe: Det lät ju inte så komplicerat...
7 svar · 3,1k läst
B
BAS: Jag har dockat in ett antal värmepumpar på befintlig anläggning. Det är helenkelt. Om du skulle nöja dig med att bara göra värmen med värmepumpen så kommer du undan med ca 55.000:- för en luft/vattenvärmepump inkl installation (10 kW max-effekt). Om du behöver varmvatten går det på runt 80.000:- Förutsättningen är att det inte är långa vägar att dra rör för att komma till
1 svar · 1,7k läst
Thomas59
Thomas59: Ventilerna ska nog sitta på den höjd dom sitter. Avståndet mellan ventilerna behöver ni inte oroa er för. Ta upp ett nytt hål och sätt en ventil till där ni tycker att det passar. Det finns ju mer eller mindre bra ställen att sätta ventilerna på men i detta fall spelar det inte så stor roll.. Vid eller i anslutning till fönster är det normala. Det finns ventiler som man sätter i
6 svar · 1,2k läst
electrocuted
electrocuted: denna har fungerat i 9 år nu, så jag tycker det är rätt OK, den har betalat av sig ett par ggr om. blir det en ny så blir det en likvärdig panasonic. på huvudbyggnaden har jag en Toshiba daiseikai som jag tycker funkar underbart, och har ett imponerande COP, men den blir för dyr för lillstugan. för tillfället hyr jag ut lillstugan och tar då betalt för strömmen som går åt där,
2 svar · 1,7k läst
THE MACHINE
THE MACHINE: Vår 495 står i badrummet som är vägg i vägg med vårt sovrum, tyckte det va lite jobbigt i början, men nu har vi vant oss med kompressorns dova mullrande vaggsång. Funderade starkt på att fylla pumputrymmet med en låda fogskum i början:)
9 svar · 7,0k läst
C
CarMan: här är din manual http://www.nibeonline.com/pdf/031086-3.pdf tryck på blixt knappen & kolla på blixt lampan. övesta lampan föreställer en radiator. om den lampan lysr så värms radiatorerna vid behov. lyser den ej så blir det ingen värme jag har mina radiatorer på året om, o låer pumpen i kombination med innegivera avgöra när det behövs.
4 svar · 3,8k läst
F
fsn: Jag installerade en Nibe 1225 och då jag själv gjorde installationen så kostade jag på mig flexslangar på både vatten och radiatorvatten (matning och retur) och det finns inte en antydan till vibrationer eller ljudtransport i rören.
5 svar · 8,3k läst
Thomas59
Thomas59: Thermia är ju ett snäpp dyrare än IVT/NIBE. Om detta motsvaras av bättre prestanda/kvalitet kan man ju diskutera. Har själv en IVT, installerad förra veckan. Säljaren, på IVT har själv en NIBE hemma och fixade gärna en Thermia om jag önskade. Han tycke väl kanske inte att prisskillnaden hade täckning i prestanda/kvalitet, menm ok han var säljare. Tycker väl att IVT offerten du
7 svar · 9,5k läst
B
bergstrollet: Hur mycket kostar de varvtalsstyrda pumparna? Har sett ett internetpris på Nibe 1250 (78 000 kr inkl moms) Har ni sett priser på IVT X11 och X15? Hur mycket kostar Thermias vartalsstyrda pumpar? (G2 och G????)
0 svar · 943 läst
fresve
fresve: Så gjordes det här, han som grävde ner körde först med kniv, sedan med slangen.. Vi tog det idiotiska beslutet att fräsa upp gräsmattan sen, det var inte alls nödvändigt. Hade räckt med lite matjord och sått nytt gräs.
2 svar · 2,0k läst
M
mith: Varför är det så omöljigt att hitta teknsika sifror på vad Thermias värmepumpar kan producera för temperaturer utan eltillskott?? Jag behöver en bergvärme pump som kan hantera så höga returtemperaturer med bibehållen effektivitet tex som Nibe 1235 eller IVT greenline C7, men jag hittar inga siffror på Thermias pumpar tex COP vid 0/50? /Mith
0 svar · 872 läst
T
Trumpappa: Räkna med 15W per meter vid ytjord. Du skriver inte vad din nuvarande förbrukning är, vilket vore intressant. En normalvilla ca 400 m slang. Fast här ska man inte snåla! Pumpen verkningsgrad är mycket beroende av KB-in temperaturen.
7 svar · 2,0k läst
T
Trumpappa: Armaflex AF sägs det. Men jag är inte fackman. Använde det dock själv.
1 svar · 854 läst
M
Maba: Jag har en CZ50 sedan drygt 3 år tillbaka. Under dessa tre år har jag haft ett värme och varmvattenbehov på i snitt 18700 kWh/år och då har jag behövt 765 kWh/år i eltillskott och kompressorn har dragit 5470 kWh/år. Dvs besparingen har varit 12465 kWh/år. Att sedan en Nibe 360 skulle spara 8000 kWh/år med ett energibehov på 20000 kWh/år är kanske möjligt men jag tror snarare
7 svar · 1,2k läst
M
math_a: Jag kollade upphängningen i går kväll och fettade in dom....tyvärr utan framgång. Tickandet/knäppandet fortsätter..... Efter ytterligare försök att lokalisera ljudkällan mer specifikt så tror jag nu istället att det är från där termostaten sitter som ljudet kommer (det är ju så förb#% svårt att höra exakt eftersom ljudet fortplantar sig ut i elementet så lätt). Kan ett
9 svar · 5,7k läst
·
2
2an: Stryp in radiatorn istället tills du når rätt temp i rummet, Antingen bakom termostaten el på returen stryper du..
4 svar · 4,1k läst
kungkokos
kungkokos: En annan aspekt är att se vad som följer med i huset som man planerar bygga (ofta medföljer det en värmepump som standard och att välja bort den brukar vara en förulstaffär). I vårt fall kombinerade vi vår frånluftsvärmepump med fjärrvärmen eftersom vi skulle få så lite pengar om vi valde bort pumpen. När inte pumpen räcker till kommer fjärrvärmen in och hjälper till vilket
11 svar · 2,1k läst
M
mith: [citat] Det där lät ju riktigt bra. stämmer nog ganska bra med min förbrukning eldar numera ca 25m3 ved vilket jag uppskattar till ca 25000kWh för värme och varmvatten då jag har en ny nibe vedpanna som inte kommer användas så flitigt framöver tyvärr. Mvh Mith
2 svar · 2,1k läst
L
leifa.k: Saxat från KVD:s sida under en ll/vp "Övriga kommentarer/info: Objekten säljs i samarbete med KVD's auktoriserade partner Onzza Försäljning AB. Objekten säljs med samma auktionsvillkor och betalningsrutiner som KVD's övriga objekt. Företaget testar, dokumenterar och fotograferar objektet enligt KVDs rutiner. Leverans sker från KVDs anläggningar. För mer information om objekten,
4 svar · 5,2k läst
T
tille1: Hej på er jag har hört att det inte bara har att göra med avisning att det är så få pumpar som fixar underhållsvärme utan det har att göra med anpassning av köldmediet för att få så bra cop som möjligt men det borde finnas någon kylkunnig som kan förklara bättre mvh tille
40 svar · 30,5k läst
·
kungkokos
kungkokos: Håller med Pongu men vil göra lite komplement till inlägget ovan: FTX är dyr i drift. Skall ses mest som en komfortlösning och inte energibesparande med tanke på den höga installationskostnaden (man får aldrig igen pengarna). Sen bör inte alla frånluftsvärmepumpar jämföras med de vanligaste IVT490 och IVT360 som bara har 2 kW återvinning. ComfortZone har 6.5 kW vilket ger markant
5 svar · 1,4k läst
C
CarMan: det finns såna fläcktar som går på 230V det finns även färdiga system för att montera på radiatorerna men frågan är vad totala årscop blir, vad drar fläcktarna i ström, om dom ska gå dygnet runt & är monterade på samtliga radiatorer
19 svar · 11,7k läst
Niteowl
Niteowl: Låter bra. Ska få offert på en sådan med bergvärme.
28 svar · 7,5k läst
H
Husagaren: wow, ser ju faktiskt ut som dom tänkt hålla vad dom lovat vad gäller borrningen!
10 svar · 1,8k läst
K
kungoliver: Johanna.l Vi har inte hört något ännu från Eksjöhus om att vi inte kommer få 495 så vi får väl se. De kanske fanns kvar 495 när de beställde våra saker. Vi har tänkt borra djupare än de 55 effektivt som behövs då vi kanske vill ha kyla på sommaren från borrhålet. Vet inte hur djupt vi behöver för en 695.
6 svar · 1,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: Personligen blir jag besviken på modereringen av dessa typer av vällästa inlägg. Se till att editera till korrekta rubriker och ta bort misstänkta reklam/anti inlägg. Detta är ett typfall där det ¨skulle stått en blänkare om att: "Se upp med IVT installationer med 3-vägsventil xxx"... basta!
12 svar · 22,0k läst
P
planka27x27: Hej, Eftersom jag i dagsläget har ett fritidshus som jag skulle behöva underhållsvärme/full-värme i så har jag kollat på fujitsu arctic asya09lg. Storleken på huset är ca 40 kvm så jag vinner inget rent ekonomiskt på att sätta in en sådan pump men det komforten som jag är ute efter i det här fallet. Jag har sökt på forumet efter åsikter/tankar kring den pumpen utan att hita
0 svar · 1,5k läst
J
jimmylindholm: Är totalt novis inom ämnet ,men ska införskaffa en luftvärmepump, kan någon rekomendera bra företag som säljer komplett paket med installation gärna lite större företag där de gärna ställer upp med rådgivning i samband med köp är inte ute efter att spela ut olika aktörer utan att ta en personlig kontakt få råd och tips o sedan avsluta affären,är inte ute efter att dumsnåla
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.