F
Freddie.l: Buga och bockar för era svar. /F
5 svar · 2,2k läst
C
CarMan: [citat] skillnaden mellan jordvärme & bergvärme är lika mad noll i stora drag! här jämförs inte jordvärme med bergvärme. tådskaparen vill veta vad driften bil på et ungefär om han skaffar värmepump
6 svar · 5,8k läst
prototypen
prototypen: Hur klarar sig moderna hus med tegelfasad, inte vittrar dom, eller.... Min verkstad har cementsten kutterspån cementsten och 5 cm tilläggsisolering på insidan och det är 30 år sedan fasaden putsades om så det är dags igen. Protte
5 svar · 1,9k läst
P
Pongu: Jo, vad jag menar är att om det blir stomljud är det kanske bättre att avvibrera pumpen än att bygga om grunden! ;) Det är klart att vissa problem blir mer uppenbara med vissa typer av hus, men jag tycker ändå problemet ligger i installationen framför allt. Fast man har enkelgips bör man inte störas av kompressorn om man befinner sig i nästa rum (sovrum undantaget eftersom det blir
26 svar · 6,9k läst
M
mindblow: Vår VVS-gubbe var här och gjorde en test, och kom fram till ungefär samma som jag gjorde. Han fick ut runt 160 liter, och tyckte det var normalt. Fick sälja vårt badkar och ska sätta dit ett aningen mindre, och enligt vår VVS-gubbe ska det gå. NIBE´s servicetekniker tyckte det lät fel, vår lokala NIBE servicetekniker samt vår VVS gubbe tycker det är normalt. Orkar inte rota i detta
15 svar · 6,3k läst
Y
Ylva i Ystad: Tack! Jo det var den tråden jag hade sett och läst. Undrade bara om något nytt hänt sen dess. ylva
2 svar · 9,8k läst
D
DAT666: Har själv luft/vatten (thermia 10) värmer upp ca 300kvm hus och håller ca 10plusgrader i garage på 80 kvm. Värmepumpen har gått ca 200h på 3kW tillskott sedan idrifttagning 2005-11 och då tillsammans med VP, dvs ej enbart eltillskott. Klara ca -8 innan elpatronen stöttar någon timme på natten. Bor i småland, hus från 1976 med 3-glas.
3 svar · 2,1k läst
D
Danne031: LMG eller LuftMiljöGruppen är generalagent för Panasonic i Sverige, du kan ju alltid höra med ett mail till dom. www.lmg.nu
4 svar · 4,0k läst
B
BAS: Luft/Vatten från Energisparnord (även om jag gillar berg/jorvärme mer). 10 kW (5 kW vid -10 grader) går på ca 80.000:- inkl installation. Bara foderrören lär gå på ca 18.000:- ink moms om du borrar.
5 svar · 2,7k läst
Linjemontoren
Linjemontoren: Det går utmärkt att plöja i lera, jag skulle om jag var du be den maskin som plöjer ner slangen först dra fåran med plogen utan slang... så du vet att du kan komma ner på fullt djup överallt.. och att det inte finns några stora stenar som ställer till det. Lite dyrare men bättre och mer säker förläggning. Dessutom går det dubbelt så lätt genom massorna om plöjspåret redan är
2 svar · 1,8k läst
S
Styrch: Hejsan igen, Nu har jag haft Altherman i ett år och är mycket nöjd. Har förbrukat 14792 kWh under ett år inklusive hushållsel som jag tror kanske ligger runt 5 - 6000 kWh. Har inte frusit någonting under detta år ;) Det enda som frugan klagar på är att inte varmvattnet räcker så långt till badet. / Mikael
122 svar · 17,0k läst
P
Pongu: Koppla inte bervärmen till en ackumulatortank i syfte att koppla samman anläggningen med solvärme eller pellets för att värma poolen, eftersom den då måste arbeta med "fast kondensering" till skillnad från "flytande kondensering", som är effektivare med värmepump. Jag vet inte mycket om pooluppvärmning, men om du tar till lite när du dimensionerar bergvärmen tycker jag effekten borde
5 svar · 1,4k läst
C
cerwin666: Finns inte på 695 o inte på 490 heller /Cerwin
1 svar · 1,2k läst
B
Blumbern: jag har erfarenhet av dessa raddisar, ska man vara petig är det inga radiatorer, snarare konvektionsplåtar för högtemp-system. förekommar lite då och då i radhus med obefintlig isolering. brukar bli tvungen att byta ut nästan hälften av dessa då de inte fungerar så bra för VP-system, värmen är för låg för att den ska få möjlighet att gå ut i plåtarna och avge effekt.
8 svar · 2,6k läst
H
gitiamervePer: dear friends! I was about for a while and now i'm registered:) Hope i'm welcome here:)
3 svar · 5,4k läst
nattugglan11
nattugglan11: Thomas59, tack så mkt för utförligt svar! Intressant o lärorikt.
8 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: [citat] MEN Det vattenburna jordvärmesystemet behöver troligen hjälp när det är riktigt kallt och då ger inte en L/L vp värst mycket, det där låter helt fel. Vore det inte bättre att byta jordvärmepumpen till en större? ISF att lappa och laga? Protte
3 svar · 4,1k läst
M
mith: [citat] Offerten från IVT =155 000kr 200m borrhål IVT Greenline HT plus C7 Kompressorförsäkring 10år / hela anläggningen 6år. Kpl med allt exkl. bortforsling av gamla utr. Offerten från Nibe=144 000kr 180m borrhål (+20m ökar offerten med ca7000kr) 1235 8kW Kpl med allt exkl. bortforsling av gamla utr. Båda offerterna är exkl ROT-avdrag vilket kommer att dras av på fakturan då
8 svar · 5,6k läst
Mich
Mich: [citat] Det är nog inte så enkelt att bara titta på denna siffra. På min energiberäkning står det Effektbehov 9,2kW. De valde 1230-8, som ger 8,22kW vid 35 grader och 6,97kW vid 50 grader. En annan firma: Effektbehov 9,5kW, valde 1215-7 som ger 8,8kW 35 grader och 7,1kW vid 50 grader.
13 svar · 4,5k läst
yxet
yxet: det som är viktigast är hur djupt dom har borrat
2 svar · 960 läst
F
Flanharry: Hej, Jag är oxå lite intresserad av den här lösningen. Man undrar vilken verkningsgraden är på luften. Hur stor skillnad det är med FTX och separat värmekälla.
1 svar · 1,2k läst
L
Lejon: Någon som vet om man kan koppla en extra ack. tank till en comfortzone ce50 pump (inte en CE50L). Anledningen är att jag har ett större badkar nu som kräver mer varmvatten när det ska fyllas. Tycker det låter som en billigare lösning än att koppla en extra el vvb (plus att jag har en tank redan som jag inte använder). ce 50 skulle klara att värma vatten med kompressorn istället för
0 svar · 1,3k läst
S
Stolpen: Jag har ett sådant system som du talar om fast lite anorluda kopplat och fungerar väldigt bra. Allt skötes helt automatiskt på när som man måste lägga in veden i pannan själv om man vill älda. Systemet är uppbygt runt IVT:s rego 800 med 900 vp och 1000l acc tank och ved panna. I toppen på tanken sitter en slinga för vv och i botten en solslinga och förvärmningsslinga för vv. När
6 svar · 4,1k läst
·
2
2an: Läste om frikyla/naturkyla både för Ivt/Nibe för nån kväll sedan o jag tror det va Ivt som skrev om vvx på kb röret o cirkpump till fläktelementet. Ivt måste man gå in o starta kb pumpen iaf så den går hela tiden om man vill ha kyla..
16 svar · 5,3k läst
P
Pongu: Fråga på varmepumpsforum.com, det är där de riktiga nördarna håller till! Gå in på det märkesspecifika forumet under luft/luft-pumpar, så får du säkert mängder av svar!
3 svar · 4,2k läst
2
2an: Man ska nog inte överskatta besparingen med tilläggsisolering/byte av fönster.. Jag har bytt alla fönster som enligt energikalkylen skulle spara 3500 kWh/år men det är inte uppfyllt iaf, Det har gått ca 350 kg pellets mindre vilket snarare är 1500 kWh som sparats.. Nu va fönstrena ändå rätt mycket rutnade i karmen så byte va ändå aktuellt men man hade hoppats det skulle ge mer,
4 svar · 1,0k läst
E
elmont: Använder man en ejektorpump kan man "lyfta" vattnet över 150 meter så djupet i sig är det inga problem med.
10 svar · 3,0k läst
C
CarMan: volymtank i alla ära, men jag är lite imot att ha 500 liter, det är i mästa laget. försök att hamna på 200 istälet. ju större tank du har, desto segara blir systemet & du hinner arbeta upp högre temp i systemet, vilket nogga räknat sänker COP
27 svar · 5,8k läst
egl
egl: [citat] Jag har haft pumpen (CE65) installerad sen i höstas, det är ett nybyggt hus så jag har ingen tidigare elförbrukning att jämföra med. Huset är på ca 180m2 + garage på 30m2, allt med vattenburen golvvärme. Kalla dagarna på vintern slår elpatronerna till, men elpatronerna går för övrigt mycket sällan. Min pump låter för mycket för att man ska vara nöjd, men enligt
15 svar · 12,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.