C
CarMan: igentligen är det väll inte lotteri när det gäller borr hål. olika bergarter är olika bra på att akumulera värme (det är ju inte en slump att man bygger täljstenskaminer...) vilket energivärde de olika bergarterna har, är inlagt i dataprogramen som Nibe o de andra tagit fram som hjälp till vvs formorna. så det är bara för firman att tareda på vilken bergart det är i området,
5 svar · 1,3k läst
v-g
v-g: cheetah1:Visst men har du såpass hög framledning så tappar du COP.
6 svar · 1,2k läst
v-g
v-g: Finns värmeväxlare att köpa för avlopp, kostar en 10 lax minns jag. Nog dyrt för att aldrig betala sig om man inte bedriver privat badhus. Jag tippar också på att gråvattnet snabbt kommer plugga eventuella rörkonstruktioner såpass att all effektivitet åker all världens väg. Detta med tanke på hur snabbt avlopp tex i dusch och tvättställ geggar igen. Köksavloppet ska vi inte tala
7 svar · 2,3k läst
Robster
Robster: [citat] Instämmer, även om jag själv kör 12mm slang (innerdia) som jag byggt in i ytterväggen och leder ut längst ned under ytterpanelen. Har klarat sig i flera år nu, men kan väl komma att fastna nån död fluga eller liknande i slangen så man får blåsa rent den nån gång vart annat år eller så. //R
9 svar · 7,8k läst
·
N
Nybygget: Vår elräkning skenade i vintras och efter lite detektivarbete har jag hittat ett troligt fel på vår Nibe Fighter 310 P. Då elpatronen är aktiverad hjälper aldrig kompressorn till. Spärrar jag däremot elpatronen fungerar kompressorn som den ska. Jag har felanmält ärendet men jag undrar bara om någon råkat ut för något liknande och vad som isåfall varit fel. Firman säger svävande
0 svar · 1,4k läst
E
El_-micke: ja det går alldeles utmärkt,,,,fyll runt med lite fin sand först bara så att den inte skadas
3 svar · 2,1k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Du kan nog lägga slangarna så nära du vill och nej, du behöver inte isolera mellan slag och vägg. Slangarna isoleras direkt runt om och kan i stort sett läggas var och hur som helst.
3 svar · 15,8k läst
X
xrister: Vi har också en 490:a i ett 180kvm hus i Stockholm och jag är inte nöjd med den värmepanneösningen. Dels tycker jag att parton går för jämnan(inte nu utan när det är kallgrader), dock så har säkert inte ställt in den optimalt men den känns helt klart underdimensionerad för vårt hus och våra behov. Värmepannan räcker heller inte till om t.ex. hela familjen(har två barn som e 5
27 svar · 14,5k läst
·
I
imported_dr: Om det är en värmepump så kan du prova att köra i värmeläge med högsta tempinställning ca 15 min då dör det som luktar och du kan lugnt kyla vidare.
6 svar · 5,2k läst
S
sa3afc: Jag funderar lite på hur jag ska värma upp ett litet 1,5plans hus på 5x10m som finns i Gävle-området. Det har varit en sommarstuga förut, men ska nu gå att använda till permanentboende. Det skulle vara möjligt att gräva ner ytjordvärme, men det enklaste skulle vara en luft/vattenpump, då jag tänkte installera grejerna själv. Jag har tittat mest på Nibe 2025+VVM 300. Räcker det med
0 svar · 1,2k läst
E
edin1956: Hej! Kan någon hjälpa mig att hitta olika fria beräknings/uppföljningsprogram för PC. Borde finnas både hempulare och proffs som snickrat? Just nu sökte jag program för jordvärmeanläggning men de mesta av intresse runt bygga och förvalta hus. Med tack på förhand! Edin
0 svar · 1,4k läst
P
Anonymiserad 73995: Hejsan Det är så att vi funderar på att köpa ett hus som har direktverkande el som uppvärmning och funderar på en luft/luft pump till värmen. Men jag undrar nu funkar en luftpump och i sådant fall var bör den sitta till denn Planlösning? Huset är på 95 kvm, 2 glasfönster, källare på 90 kvm. Det finns 2 öppna spiser, 1 på vardera våning som vi funderat på att sätta i kassetter
0 svar · 1,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Aha! Det han hade gjort dagen/dagarna innan var att strypa slingorna till garaget då det är något onödigt att värma det sommartid. Så då kanske det funkar om han ställer ner cirkulationspumpen ett snäpp eller så?
3 svar · 4,9k läst
D
dalasagen: tack för alla tips...
9 svar · 2,4k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Anledningen till att det blev Comfort, är att jag vägde alla (10) offerterna emot varandra, och till slut vann C på bättre garantier. Men som alltid när man köper något, är det på förtroende avgörandet faller. Känner en kille som bor nära mej, som jobbar för Comfort, och vet att han kommer direkt, om det skulle vara något. En anledning till att jag inte valde IVT, var att jag såg
4 svar · 2,5k läst
K
Kjell_G: Nytt hus här, 168 kvm två plan,välisolerat. Har Nibe 8 kW vp med 400 m slinga (utlagt med ovan nämnda mått) . golvvärme bv, elradiatorer på öv, (än så länge ska anslutas senare till vp.) Har även kopplat på en FLM till pumpen som återladdar slingan. På de två år vi bott här (1/6) har vi förbrukat strax under 15 000 kWh/ år. Gissar att hushållsel inkl elradiatorer ligger på
3 svar · 5,8k läst
E
Ebaman: Nej, faktiskt inte, eftersom det står under punkt 5 vilket refererar till fartyg, mycket luddigt, men så är det. Men eftersom hela denna paragrafen har upphört att gälla så är det direktivet som gäller, dvs utb-krav på alla.
23 svar · 4,9k läst
Mich
Mich: Nu vet jag inget om IVT490 så det jag skriver kanske inte gäller den, men det gäller för min Nibe bergvärmepump. När vattnet värms så är det en vattenmängd som ligger runt om den riktiga varmvatten behållaren. Det är alltså två vattenmängder. Dels själva varmvattnet och del vatten som värmsupp och 'tillhör' elementslingan. Min pump är rätt kraftig 8kW, och vatten mängden runt
3 svar · 6,0k läst
S
Sambuccashake: Ja som sagt [citat] .
3 svar · 1,7k läst
joflopp
joflopp: I stugan stänger vi av de små varmvattenberedare vi har och sedan slår vi på dem som vanligt när vi kommer ut. I och med att vattnet har varit en bra bit över 50 grader innan beredarna slås av har jag svårt att tro att det finns legionella som kan ställa till det. Under +18° C sker ingen tillväxt och över +50° C dör bakterien. Avdödningen är beroende av temperatur och tid, 90
1 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Det går, jag har en pelletspanna som extra när det är kallt. VP har ingen accumulator kanske bara en liten volymtank på typ 100 liter så ska ni få en effektiv anläggning så bör ni ha en acctank mellan kaminen och värmesystemet. Protte
1 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Där man går in i huset så isolerar man slangarna för att inte få tjäle vid huset och att slangarna kan ligga utmed varandra. Protte
2 svar · 1,1k läst
B
BAS: Det är flera leverantörer som har inbyggda flexrör i sina maskiner. Nej, det behövs inte ytterligare flexrör. Men det är ju lätt att installera med flexrör.
1 svar · 1,5k läst
D
Drotten: Full förståelse för att du vill sänka kostnaderna, men ca 16000 kwh per år på 191 kvm är väl tämligen ok, eller? Rekommendationerna brukar väl vara att man skall upp en bit över 20000 kwh innan det lönar sig att investera i bergvärme.
7 svar · 2,0k läst
C
CarMan: det man ska tänak på är att nytt hus har bättre isolering, alltså drar det minde energi. MEN ! ett nytt hus har bättre ventilation = det är mer kall luft som komer in i huset & den ska värmas!
17 svar · 2,4k läst
·
(Inte Alltid)Glad Ammatör
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Hej Danne! Titta in på Värmepumpsforum, där finns mängder av info.
1 svar · 2,4k läst
C
CarMan: du har ställt frågan på midsomarafton, o idag är det midsommar dan, det är inte så konstigt att inge har svarat, på se 24h som frågan lagat uppe. sen så är ju själva svaret inte helt enkelt, så det bidrar ju ganska starkt till antalat inkommna svar! kan du fixa 15cm till uppåt eller nedåt, så får du inte en nibe vpa 300/200 dubehöver ju en dubbelmantlad vvb, finns det sånna som
2 svar · 971 läst
N
nilss: Varför inte en IVT 695. Bergvärmepump "light" som klarar sig med en grundare borra eftersom frånluften går in och stöder. Det borde bli perfekt för dig.
31 svar · 26,1k läst
Mich
Mich: Brine delen får man inte göra själv, vad jag hört. Exakt vad som gäller vet jag inte. Om du får reda på det, så berätta gärna. PS. Jag vill ha in en värmeväxlare på brine, men kommer troligen inte hinna med det i år. Sedan skall jag även koppla om de andra rören (nästan allt), p.g.a. en mycket dålig installation.
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.