urk skrev:
Jo, så mycket vet jag om värmepumpar att värmeslingan som normalt är monterad, är för att smältvattnet skall rinna ur tråget.
Men, frågan var ju om de nya pumparna klarar 10-12 grader inomhustemperatur vid -20 grader utomhustemp.
Och förmodligen gör det också det eftersom de marknadsförs för att klara av det. Följdaktligen har de väl någon mer funktion än en värmeslinga i tråget som ser till att de inte fryser ihop.
Någonstans i en värmepump går ju gränsen för varmt och kallt och det är just där som den kritiska punkten för om vatten/kondens skall frysa är.
Påfrysningen sker på den yttre radiatorn när fuktighet från luften som dras igenom kondenserar på den kalla ytan. Det vanliga sättet att avfrosta radiatorn är att köra pumpen baklänges och använda energi från huset. Pumpar som klarar 10-12 grader är givetvis dimensionerade för att klara detta.

Sedan blir det ofta inte så mycket påfrysning vid -20 eftersom så kall luft oftast är ganska torr. Värst påfrysning sker vid 100% luftfuktighet, dvs dimma. Detta inträffar vanligen när temperaturen ligger runt nollan, även om jag faktiskt har upplevt -15C och ösregn.

Någon som vet om man kan placera en pump 30 cm från golvet???

Om du menar inomhusdelen, så går det alldeles utmärkt. Min sitter 50 cm ög under ett fönster precis som ett vanligt element. Vem vill ha en massa värme uppe i taket? På köpet får man bättre funktion och lägre vartal på fläkten eftersom ingående luft är svalare.

mycke_nu skrev:
Om du menar inomhusdelen, så går det alldeles utmärkt. Min sitter 50 cm ög under ett fönster precis som ett vanligt element. Vem vill ha en massa värme uppe i taket? På köpet får man bättre funktion och lägre vartal på fläkten eftersom ingående luft är svalare.
Jag har funderat på precis samma sak, d v s att sätta inomhusdelen under ett fönster i sommarstugan. Då fönstret är stort och sitter ganska långt ned, kommer inomhusdelen att sitta ganska nära golvet, kanske inte mer än 20 cm.
Vad finns det för nackdelar med det? Alternativet är att montera den på en annan vägg, men då kommer den att sitta på minst 1,5-2 m höjd, då soffa och annat möblemang ju måste stå mot väggen. Och då förlorar man ju lite av effekten att värma upp vid taket.

Vi har kört med inomhusdelen under fönstret i två år, och det finns absolut inga nackdelar som vi har upplevt.

Golvet blir varmt och skönt, kallraset försvinner, och fläkten går långsammare eftersom luften som sugs in är kallare. Dessutom är det lätt att komma åt filtren för dammsugning, vilket betyder att det faktiskt blir gjort.

När jag behövde byta fläktmotorn för några veckor sedan kunde jag dessutom sitta bekvämt på golvet under den timme som operationen tog i anspråk. :)

• 9DKE under fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har med intresse läst alla svar kring underhållsvärme (10 grader) och det finns en viss risk med isbeläggning. Min fråga är om det blir mycket dyrare att köra pumpen 16-17 grader i ett fritidshus på cirka 60 kvm med små loft än att hålla på med 10 graders principen.

Någon som vet?

S
Varje grad extra kostar mycket... hur mycket har jag ingen aning om :)

mycke_nu skrev:
Det man får ha i åtanke är att de flesta luft/luft pumpar huvudsakligen är konstruerade för luftkonditonering i varmare klimat. Att använda dem för uppvärmning är ovanligt och kallas utomlands för "reverse cycle", dvs att man kör baklänges.
Nåja, i Japan där pumparna konstrueras värms så gott som samtliga hus upp
med luft/luft pumpar.

Slacker32 skrev:
med luft/luft pumpar.
Kan ju bara hålla med, min Fujitsu Nocria på 9,1Kw värmer bra... Ger omkring 6Kw vid -15.

R.

Slacker32 skrev:
med luft/luft pumpar.
Ja, men det är varmt i Japan (dom gånger jag varit där i alla fall), huvudfunktionen är luftkonditionering. Uppvärmningsfunktionen får man på köpet, ungefär såsom vi betraktar AC-funktionen.

Hej på er jag har hört att det inte bara har att göra med avisning att det är så få pumpar som fixar underhållsvärme utan det har att göra med anpassning av köldmediet för att få så bra cop som möjligt men det borde finnas någon kylkunnig som kan förklara bättre
mvh tille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.