3 921 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Skippa luftvärmesystem eller !!!!
Jag har idag ett luftvärmesystem av märke CBA 125 PHB produkter.
skall inom kort installera ett bergvämesystem. Är det någon som gjort något liknande och behållt luftvärmesystemet ?.
Har haft besök av ett antal leverantörer från bergvärmesäljare som skall lämna offerter inom kort.
Det verkar inte är helt klart att behålla luftsystemet enligt säljarna.
I min värld så verkar det lite bortkastat att suga ut frånluften utan att ta vara på värmen i utluften. måste även få till tillluften till alla utrymmen då jag inte har självdrag.
Eller skall jag bara montera två fläktmotorer som ersätter min tidigare anläggning och lita helt på den nya bergvärmeanläggningen.
skall inom kort installera ett bergvämesystem. Är det någon som gjort något liknande och behållt luftvärmesystemet ?.
Har haft besök av ett antal leverantörer från bergvärmesäljare som skall lämna offerter inom kort.
Det verkar inte är helt klart att behålla luftsystemet enligt säljarna.
I min värld så verkar det lite bortkastat att suga ut frånluften utan att ta vara på värmen i utluften. måste även få till tillluften till alla utrymmen då jag inte har självdrag.
Eller skall jag bara montera två fläktmotorer som ersätter min tidigare anläggning och lita helt på den nya bergvärmeanläggningen.
Du måset förvärma inkommande luft, annars blir det allt för kallt på vintern.
Det går att fixa med luft/vatten värmeväxlare men de tar mer plats en de (troliga) elektriska batteri du nu har för uppvärmning av luften.
Är det möjligen ett Borohus? De har sådan lösning.
Det går att fixa med luft/vatten värmeväxlare men de tar mer plats en de (troliga) elektriska batteri du nu har för uppvärmning av luften.
Är det möjligen ett Borohus? De har sådan lösning.
Jag har ett Myresjö från 89. har bytt ut en CTC panna som inte höll måttet.
jag får tydligen inte plats med hur mycket som helst ovan bergvärme maskinen.
har 2,40 mellan golv och tak.
Ja kallt blir det.....ska man skippa tillluften. och fixa självdrag med några sorts ventiler istället.
jag får tydligen inte plats med hur mycket som helst ovan bergvärme maskinen.
har 2,40 mellan golv och tak.
Ja kallt blir det.....ska man skippa tillluften. och fixa självdrag med några sorts ventiler istället.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
De flesta bergvärmepumpstillverkare har frånluftsvärmeväxlare som tillbehör och försöker från tid till annan att sälja in dessa till kunder med befintliga system (fristående eller i kombination med elpanna).
En första grov kalkyl ser ofta ok ut men räknar lite noggrannare på investering och driftskostnad mot erhållen värmeeffekt blir kalkylen oftast +/- 0 eller negativ.
Installerar man bergvärme är det i 99 fall av hundra mer ekonomiskt att borra lite extra för att kunna ta ut lite mer effekt till bättre COP.
Känns väl kanske inte helt korrekt att bara blåsa ut varmluft men det är tyvärr oftast mer ekonomiskt. En frånluftsvärmeväxlare innebär ju också ytterligare en potentiell felkälla.
Har denna vecka gjort en bergvärmeinstallation och imorgon installeras en kanalfläkt som ersätter frånluftsvärmeväxlaren i min gamla ES480.panna, Inga problem med kallras vid väggventilerna. Har 14 väggventiler på 220m2. Fler ventiler=mindre risk för kallras.
En första grov kalkyl ser ofta ok ut men räknar lite noggrannare på investering och driftskostnad mot erhållen värmeeffekt blir kalkylen oftast +/- 0 eller negativ.
Installerar man bergvärme är det i 99 fall av hundra mer ekonomiskt att borra lite extra för att kunna ta ut lite mer effekt till bättre COP.
Känns väl kanske inte helt korrekt att bara blåsa ut varmluft men det är tyvärr oftast mer ekonomiskt. En frånluftsvärmeväxlare innebär ju också ytterligare en potentiell felkälla.
Har denna vecka gjort en bergvärmeinstallation och imorgon installeras en kanalfläkt som ersätter frånluftsvärmeväxlaren i min gamla ES480.panna, Inga problem med kallras vid väggventilerna. Har 14 väggventiler på 220m2. Fler ventiler=mindre risk för kallras.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Har denna vecka gjort en bergvärmeinstallation och imorgon installeras en kanalfläkt som ersätter frånluftsvärmeväxlaren i min gamla ES480.panna, Inga problem med kallras vid väggventilerna. Har 14 väggventiler på 220m2. Fler ventiler=mindre risk för kallras.[/quote]
Vad har du för ventiler?
finns det inte någon sorts utjämningsventil med kallrasskydd?
Vad har du för ventiler?
finns det inte någon sorts utjämningsventil med kallrasskydd?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag har 10 år gamla Fresh 80 ventiler, det finns bättre på marknaden idag.
Jo jag har kallrasskydd på ventilerna. Ventilen har ett lock som är ca 12 cm i diameter och sitter på en axel in i centrum på väggenomföringen. Runt undre halvan av locket sitter en plastkant som styr luften uppåt. Konstruktione är simpel men eleminerar i stort sett helt kallras. Förutsättningen är dock att man har tillräckligt många ventiler så att flödet i varje ventil inte blir för stort. Ventilerna är billiga så det är inget problem.
Det finns (Fresh har i alla fall) ventiler som är termostatstyrda och som stänger helt vid låga temperaturer. Dels för att ventilsationsbehovet sjunker (mindre fukt binds i luften vid låga temperaturer) och dels för stt hindra kallras.
Ventilerna är justerbara vad gäller flödet och mina är justerade av en ventilationsfirma så att dom ger exakt rätt inflöde av luft. Till detta bör man ju ha utsug också och det är där min kanalfläkt kommer in. Utsugen finns i köket, badrummen och tvättstugan. Även utsugen skall dimensioneras och injusteras för rätt flöde. Slutligen ska fläkten dimensioneras och trimmas in mht tryckfall osv. Jag ventilerar 273m3 per timmer vilket är enligt norm.
Jag har i tilägg ett extra ventilationssystem som på samma sätt suger ut luft via de klädkammrar som finns till varje sovrum. Dessa utsug går normalt på ett minimum men kan när det är varmt forceras för att suga ut varm luft. På samma sätt kan dessa utsug forceras om jag eldar i braskaminen. På detta sätt sugs varm luft bort till sovrummen.
Med bergvärmen installeras också kylkonvektorer (luftkonditionering) till kök/matplats, vardagsrum samt till sovrummen. Kylan har vi ju i stort sett gratis med bergvärmen.
Jo jag har kallrasskydd på ventilerna. Ventilen har ett lock som är ca 12 cm i diameter och sitter på en axel in i centrum på väggenomföringen. Runt undre halvan av locket sitter en plastkant som styr luften uppåt. Konstruktione är simpel men eleminerar i stort sett helt kallras. Förutsättningen är dock att man har tillräckligt många ventiler så att flödet i varje ventil inte blir för stort. Ventilerna är billiga så det är inget problem.
Det finns (Fresh har i alla fall) ventiler som är termostatstyrda och som stänger helt vid låga temperaturer. Dels för att ventilsationsbehovet sjunker (mindre fukt binds i luften vid låga temperaturer) och dels för stt hindra kallras.
Ventilerna är justerbara vad gäller flödet och mina är justerade av en ventilationsfirma så att dom ger exakt rätt inflöde av luft. Till detta bör man ju ha utsug också och det är där min kanalfläkt kommer in. Utsugen finns i köket, badrummen och tvättstugan. Även utsugen skall dimensioneras och injusteras för rätt flöde. Slutligen ska fläkten dimensioneras och trimmas in mht tryckfall osv. Jag ventilerar 273m3 per timmer vilket är enligt norm.
Jag har i tilägg ett extra ventilationssystem som på samma sätt suger ut luft via de klädkammrar som finns till varje sovrum. Dessa utsug går normalt på ett minimum men kan när det är varmt forceras för att suga ut varm luft. På samma sätt kan dessa utsug forceras om jag eldar i braskaminen. På detta sätt sugs varm luft bort till sovrummen.
Med bergvärmen installeras också kylkonvektorer (luftkonditionering) till kök/matplats, vardagsrum samt till sovrummen. Kylan har vi ju i stort sett gratis med bergvärmen.
Kan man inte förvärma tilluften med ett kanalmonterat vattenbatteri som är kopplat till bergvärmen? I detta alternativet skulle jag bara skicka ut varmluften, eftersom återvinningsmodulerna som sagt är värdelösa. Alternativ nr 2 är ett FTX-aggregat som återvinner frånluften och förvärmer tilluften, i kombination med bergvärme med golvvärme, radiatorer etc.
/Pontus
/Pontus
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Du får svårt att få en sådan kalkyl att gå ihop. FTX-aggregatet är också en ytterligare felkälla, betydligt mer felbenägen än en kanalfläkt.exerg skrev:
Är ventilationen rätt injusterad blir det INTE kallt inomhus, garanterat. FTX-aggregaten är det lite bluffvarning på. Visar du att du är kunnig på energiberäkning tar det inte många minuter innan säljarna erkänner att det knappast lönar sig. Att du skulle kunna "ladda" borrhålet med värme på sommaren är mest en myt som säljarna hittat på då kostnads/intäktskalkylen inte riktigt går ihop.
Satsa på en bättre pump kanske men framförallt ett djupare borrhål.
Bara för att förtydliga, FTX och återvinningsmodulerna som ska återladda hålet är olika saker, varav det senare systemet är rätt värdelöst. FTX väljer man ofta för att få den bästa komforten, men med förvärmning genom vattenbatteri i tilluftkanalen får man ju samma goda komfort utan FTX. FTX kan på pappret ha god verkningsgrad, men i praktiska experiment har man haft svårt att få bra lönsamhet. Det bygger på att huset är extremt tätt om det ska funka bra. Jag tror intuitivt att ett "överdimensionerat" borrhål, bervärme och en vanlig frånluftsfläkt är det enklaste, billigaste och lika effektivt som FTX + bergvärme.Thomas59 skrev:Du får svårt att få en sådan kalkyl att gå ihop. FTX-aggregatet är också en ytterligare felkälla, betydligt mer felbenägen än en kanalfläkt.
Är ventilationen rätt injusterad blir det INTE kallt inomhus, garanterat. FTX-aggregaten är det lite bluffvarning på. Visar du att du är kunnig på energiberäkning tar det inte många minuter innan säljarna erkänner att det knappast lönar sig. Att du skulle kunna "ladda" borrhålet med värme på sommaren är mest en myt som säljarna hittat på då kostnads/intäktskalkylen inte riktigt går ihop.
Satsa på en bättre pump kanske men framförallt ett djupare borrhål.
/Pontus
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Slarvigt av mig, du har givetvis helt rätt.Pongu skrev:Bara för att förtydliga, FTX och återvinningsmodulerna som ska återladda hålet är olika saker, varav det senare systemet är rätt värdelöst. FTX väljer man ofta för att få den bästa komforten, men med förvärmning genom vattenbatteri i tilluftkanalen får man ju samma goda komfort utan FTX. FTX kan på pappret ha god verkningsgrad, men i praktiska experiment har man haft svårt att få bra lönsamhet. Det bygger på att huset är extremt tätt om det ska funka bra. Jag tror intuitivt att ett "överdimensionerat" borrhål, bervärme och en vanlig frånluftsfläkt är det enklaste, billigaste och lika effektivt som FTX + bergvärme.
/Pontus
För den som tycker det är mer väsentligt att spara/återvinna "energi" än att öka värmetillförseln torde ftx vara det vettigaste alternativet. Skillnad i pris mellan ett bra ftx för 20000:- och alternativet :vv-batteri+kanalfläkt+filterhus+frysskyddsspjäll med automatik för 8000:- är följaktligen 12000:- Om man sedan beaktar en erforderlig effektökning av Vp:n på 2 kw som i tex en Nibe-vp:s fall kostar 3000:- + ett ökat borrdjup, kan man säga att strikt ekonomiskt och kortsiktigt hamnar man på "dött lopp".Men vad händer när elen kostar 2 eller 3:- . Att ofta ventilationskostnaderna mellan ftx och f-ventilation inte helt följer uträkningarna med 70-80% mindre värmeförluster i ftx-fallet, beror "alltid" på att f-ventilationen i stort sett aldrig ,utom vid ovk-besiktningen, gått på rätt luftflöde. Själv har jag aldrig varit med om att tex transformatorvredet på spiskåpan i de hus med takfläkt är ställd på normaldrift utan "alltid" på minflöde vilket både är förståeligt och naturligtvis mer ekonomiskt men även missvisande. En halv omsättning luft/tim är 6-7000 kwh/år i värmeförluster för en normalvilla , värme som jag redan har betalt och som iallafall jag inte skulle låta en, billig eller dyr, värmekälla behöva ta över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden