Har begärt in offerter på ett komplett värmesystem med jordvärme och golvvärme. Allt material och arbete ingår i de offerter jag har fått in. Problemet är att det priserna ligger på 150 000 till 230 000 och jag vet inte vilken jag ska välja!

Förutsättningar:
Boyta: 115 kvm
Huset är beläget i Dalarna
Vi har badkar i huset.
Byggt 1979 och är relativt väl isolerat.
Golvvärme ska installeras i hela huset.
Kollektor grävs ner i en stor intilligande åker.
Vi kommer att elda en del i järnspis och kamin.
Huset har ett mekaniskt frånluftssystem.

Offert 1: 150 000:-
Pump: Nibe Fighter 1225
Kollektorlängd: Ingen uppgift

Offert 2: 190 000:-
Pump: Bosch EHP 7 LW/M
Kollektorlängd: 600 meter!!

Offert 3: 230 000:-
Pump: Thermia Diplomat Optimum G2
Kollektorlängd: 350 meter.

Vad ska man tänk på? Är det stor skillnad mellan pumparna?
All hjälp mottages tacksamt! :-)

Redigerat:
Vi betalade 140 000 för en Thermia Optimum G2 10 med 480 m slang, så ditt pris är ju enormt högt. Dock en mkt bra pump!

M
frhe skrev:
Vi betalade 140 000 för en Thermia Optimum G2 10 med 480 m slang, så ditt pris är ju enormt högt. Dock en mkt bra pump!
Kallas, tillägg för ROT-avdrag.... Här gäller det att sko sig, då staten (Vi skattebetalare) står för slantarna..

magentis

Hemmakatten
Ja, men priset var inklusive arbete o material för att även lägga in golvvärme. Det ingick väl inte för frhe?

Precis som Hemmakatten säger så ingår även materialet och arbetet med golvvärmen för hela huset.

Är det inte lite märkligt att en leverantör offererar 600 meter kollektor och en annan bara 350? Enligt Thermia gav deras kalkylprogram 260 meter, men de "lyxade till det" med 350...

Ok, såg inte det. Då var det inte så dyrt.

350 låter mkt mer rimligt än 600. Vi har ett dubbelt så stort hus byggt 1923 och sannolikt mkt sämre isolerat. Dessutom i västerbotten. Inga problem med knappt 500 m slang trots mkt kall vinter.

Räkna med 15W per meter vid ytjord. Du skriver inte vad din nuvarande förbrukning är, vilket vore intressant.
En normalvilla ca 400 m slang.
Fast här ska man inte snåla! Pumpen verkningsgrad är mycket beroende av KB-in temperaturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.