11 702 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Värmepump i ett högtemperatursystem??
Hej2an skrev:Om man läser vad mith sktiver så är tempen begränsad av shuntstyrningen till 55° o returtempen 10° lägre, 55° har äckt för att hålla tempen inne då det varit -25° så då bör inte radiatorerna i sej vara nått problem men det verkar som förbättringar är på G.. Det borde göra att det går fint med bergvärme..
Nu har jag gjort en liten test.
Jag värmde upp acktankarna igår kväll med Vedexen och fick framledningstemperaturen att stabilisera sig dvs huset bör då nått temperaturen jag ställt in på innegivaren dvs 22grader.
1000liter acktank med ca 85grader sjunker till 40grader på ca 8h då det är -2grader utetemp.
En annan notering som jag gjorde i morse var att vid 0graders ute temp behövs 40graders framledningstemp och returtempen är då på 35grader, vid läge 2 på cirkulationspumpen för att hålla 22grader i hela huset.
Tack för alla klocka inlägg.
MIkael
Ett väldigt billigt, men samtidigt lite smånördigt, sätt att göra om sitt högtempsystem till lågtempsystem är att sätta datorfläktar bakom elementen.
Jag har börjat testa mig fram med datorfläktar för 12-volt, nu han vintern ta slut lite för fort för att testa fullt ut, men en dubbelfläkt på 9 volt bakom ett av elementen i vårt "kallaste" rum, vardagsrummet , gjorde en märkbar skillnad på den upplevda temperaturen i rummet!
Vi har luft/vattenpump och vedeldning, och vår pump orkar bara hålla huset varmt ner till ca -4, men den jobbar ner till -10.
När vi hade -5 en morgon för ett par dagar sen så kände vi en tydlig skillnad mellan vardagsrummet, som helt plötsligt upplevdes som det varmaste rummet i huset, mot de andra rummen.
till hösten blir det att köpa in fler transformatorer och datorfläktar, och då får jag se om det gör skillnad på framledningstempen.
Det ska ju tilläggas att detta inte sparar energi i huset, men det gör att värmepumpen kan ta hand om huset vid lägre temperaturer, så att inte elpatronen behövs lika mycket.
Jag har börjat testa mig fram med datorfläktar för 12-volt, nu han vintern ta slut lite för fort för att testa fullt ut, men en dubbelfläkt på 9 volt bakom ett av elementen i vårt "kallaste" rum, vardagsrummet , gjorde en märkbar skillnad på den upplevda temperaturen i rummet!
Vi har luft/vattenpump och vedeldning, och vår pump orkar bara hålla huset varmt ner till ca -4, men den jobbar ner till -10.
När vi hade -5 en morgon för ett par dagar sen så kände vi en tydlig skillnad mellan vardagsrummet, som helt plötsligt upplevdes som det varmaste rummet i huset, mot de andra rummen.
till hösten blir det att köpa in fler transformatorer och datorfläktar, och då får jag se om det gör skillnad på framledningstempen.
Det ska ju tilläggas att detta inte sparar energi i huset, men det gör att värmepumpen kan ta hand om huset vid lägre temperaturer, så att inte elpatronen behövs lika mycket.
det finns såna fläcktar som går på 230V
det finns även färdiga system för att montera på radiatorerna
men frågan är vad totala årscop blir, vad drar fläcktarna i ström, om dom ska gå dygnet runt & är monterade på samtliga radiatorer
det finns även färdiga system för att montera på radiatorerna
men frågan är vad totala årscop blir, vad drar fläcktarna i ström, om dom ska gå dygnet runt & är monterade på samtliga radiatorer
Klicka här för att svara