Nu har jag fått min nya monsteranläggning installerad....
Håller ännu på att trimma in alla temperaturer och lär mig hur det hela fungerar, och har då lite frågor till alla med erfarenhet på detta underbara forum..

Eftersom jag tydligen inte bor i ett standardhus! , har ca 300 kvm att värma, och har varit van med vedeldning, så har jag ett litet penibelt problem nu:
Det är för varmt!

Är van vid ca 19-20 grader inne, och har nu ca 22grader. Har ställt ner värmen i pumpen efterhand, men tycker ändå det ger ut för mycket..
Eftersom jag ännu håller på att trimmar in anläggningen så kan man ej se medelförbrukningen rätt, men har nu en dygnsförbrukning på ca 50 kw inkl. hushållsel.
Det känns som mycket?

Vad BÖR dygnsförbrukningen ligga på så här års?

Sänk finjusteringen 2 snäpp, med hh-el och 10-15 grader varmt ute, 4 personsfamilj säg runt 35-40kw/ dygn i ditt fall

Okej, tack, ska pröva med finjustering..

Ligger efter diverse injusteringar på medel 39 kw(h) per dygn....

Men en fråga till: Rörmokarn sa att radiotorerna skulle stå på max och att man styr från vp:n.... men om jag vill ha svalare på övervåningen, kan jag inte skruva ner termostaterna där? Använder endast övervåning till att förvara blommor och dom trivs ej om det är för varmt..

Stryp in radiatorn istället tills du når rätt temp i rummet, Antingen bakom termostaten el på returen stryper du..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.