För vad ni gör så undvik IVT!
Vi har en IVT Greenline och den har en trevägsventil som ibland strular. Då stannar pumpen helt, alltså ÄVEN tillskottsvärmen (elpatronen)!. Vilket kan leda till katastrof om man t.ex. inte är hemma under vintern.
När vi kom hem efter sportlovet så var det 10 grader i huset. När vi (återigen, det har hänt en massa gånger) klagade hos leverantören så säger han att detta är ett problem med ALLA IVTs pumpar! !!!
Så lösningen blir att absolut inte köpa IVT alltså.

Konsekvenserna om detta händer under en längre tids bortvaro en riktigt kall vinter går ju knappt att beskriva. Fryser slingorna och vattnet är det ju i stort sett bara att bygga ett nytt hus...

Vi kommer att reklamera vår pump på garanti (2 års garantin har inte gått ut) men det är troligtvis en juridisk uppförsbacke att få den utbytt till t.ex. NIBE.

Själv så har jag inte haft ett enda problem med min IVT 490. Det e trist när så viktiga saker strular, hoppas det fixar sig.

Trist att din vp krånglar. Jag har en ny bärbar dator där nätverkskortet var kass från början så jag hatar HP Pavillion.
Frågan är om alla HP datorer är rena skiten?
Undrar om det finns någon som är missnöjd med sin NIBE värmepump...har läst statistik om att NIBE har betydligt fler kompressor haverier än IVT.

har inte alla värmepumpar typ samma fabrikat på den där trevägsvenilen?

är alltså inte IVT fel... o det är inte alla det strular för. hur ser tilexempel ditt radiatorvatten ut? kan det vara en bidragande orsak?

Nibe har nog samma problem med växelventilen de med.
Det som tar kål på den är om man har smutsigt vatten i elementen så blir den inte långvarig.
Har ej haft ngt strul själv nu i 5 år..... peppar peppar

fitzpatrick skrev:
För vad ni gör så undvik IVT!
Vi har en IVT Greenline och den har en trevägsventil som ibland strular
IVT har bytt leverantör av växlingsventil. Detta på grund av att den tidigare växlingsventilen hade hög felfrekvens.

Antar att din installatör byter ventil och motor.....till den svenska ESBE.

Har du klagat hos din installatör och inte fått hjälp, så är det väl ändå där problemet finns och inte på värmepumpens fabrikat.

Fråga igen och be din installatör beskriva vilket problem som finns på alla IVT-pumpar. Redovisa gärna svaret här. Påståendet känns som en dålig ursäkt för den okunskap som finns på firman.

Är det ett IVT-center som installerat pumpen?
http://www.ivt.se/search_af_villa.asp?lngID=514&lngLangID=1

IVT är inte bättre än någon annan utan snarare bättre än många andra tillverkare. Om din trevägare strular så är det inte IVT som märke som är problemet. IVT gör inga trevägare. Dessvärre har de levererat något som inte håller måttet. Ta det på garantin via din leverantör eller byt ut trevägaren till ett nytt märke.

Intressant kommentar aic. Så om dina krängningshämmarstag krånglar på din Volvo, så är det inte Volvos fel menar du, utan leverantörens fel?

Grop skrev:
Intressant kommentar aic. Så om dina krängningshämmarstag krånglar på din Volvo, så är det inte Volvos fel menar du, utan leverantörens fel?
Japp.
exakt så var det på årsmodellerna 00-03 sen lyckades levrantören tillverka en krängningshämmare som håll volvos spec.

men när det gäller värmepumpar så är inte trevägsventilen en del som är specialtillverkad för IVT (på det sättet en kränghämmare bara passar på en bil) Utan trevägsventilen är en standardkomponent, som passar varsomhelst (ungeför som motoroljan till bilen)

min ivt 490 6 år gammal är lagad nu över 10 ggr av ivt,det ger mig en bild på dess 'kvalitet ??

nybyggd skrev:
min ivt 490 6 år gammal är lagad nu över 10 ggr av ivt,det ger mig en bild på dess 'kvalitet ??
Och min är 4 år och aldrig lagad så det måste ju betyda att IVT är bäst på marknaden.

Och katalysatorn måste bytas på min Toyota, vilket måste innebära att Toyota har dålig "kvalitet".

Allvarligt talat. Det är såklart trist med måndagsexemplar, men de finns överallt och man kan såklart inte dra några generella slutsatser utifrån enstaka fall.

Redigerat:
Hej!

Är det någon som vet fabrikatet på den krånglande ventilen?

/Henrik

Personligen blir jag besviken på modereringen av dessa typer av vällästa inlägg.
Se till att editera till korrekta rubriker och ta bort misstänkta reklam/anti inlägg.

Detta är ett typfall där det ¨skulle stått en blänkare om att:
"Se upp med IVT installationer med 3-vägsventil xxx"... basta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.