Hejsan,

Ska slänga ut min gamla oljepanna från 1960 som förbrukar minst 3-3,5 kubik/år (uppskattat då jag bott i huset 6mån), bor i Göteborgs området. Var först inne på L/V pump för att jag hörde det var så dyrt med bergvärme men tog ändå in en offert och tycker inte skillnaden är så stor så nu är jag mer inne på bergvärme

Har fått in två olika offerter

1. L/V, Daikin Hydrobox med 6kW elkasset, utomhusdel 7,5kW och 200L vvb, års cop 2,0 Pris 96 000 kr

2. Bergvärme, Nibe Fighter 1225-6 inbyggd 160 L vvb, 130m borrhål, foderrör utöver 9m 810 kr/m, års cop 3,3 Pris 119 000 kr

I båda ingår borttagning av oljepanna och tank och hela installationen. COPen är deras egna uträknade värden.

Vad tror ni?

Mvh Mikael

Jag hade tagit bergvärme utan att blinka. Prisskillnaden är ju marginell. Du får bättre COP, en mer driftsäker anläggning och du slipper en brölande utedel.

Håller med esox. Ingen tvekan där inte. Som att få välja på Skoda eller Audi för samma pris.

Även jag håller med.
Du slipper även en ful tingest som spyr ut massa kondensvatten utomhus om du väljer bergvärme.

Snailman
den bullrar även, och kan vara kul för ungar att sticka in pinnar i.... (in i fläkten alltså, genom gallret)

du måste ha en större pump! kolla i pumparnastekniska blad, vad dom ger för effekt vid 0/50
jag tror du behöver en nibe 1225-8 eller 10

MIn värmepump på 6 kW värmer 208 m2. Vi förbrukade ca 35.000 kWh innan. Du kan gått sätta in en 8 kW om du har radiatorer som sväljer värmen.
Jag har inte behövt el-tillskott sen 2005 (några dagar, men jag tände braskamin i stället, snål som jag är).

det är viktigt att vi inte blandarihopp modellnamnet med var pumpen verkligen ger & då ska vi kolla vad pumpen ger vid 0/50

som exempel så ger en Nibe 1215-7 7kW vid 0/50 medans en Nibe 1225-8 ger 7kW vid 0/50 (samma värde, men olika modellnamn...)

Med en 6kw kommer ni att frysa satan.
Du måste ha som andra säger 8 eller 10kw och ett borrhål på uppåt 175 meter
Prova att ta in flerofferter från andra installatörer så får du ett bättre grepp påvad du behöver

frysa tror jag inte dom kommer at göra, det kan andra med lika små pumpar intyga. det är bara det att pumpens elpatron kommer att gå mycke. o du vill väll inte ha en elpanna?

Ok, tackar för svaren. Får kolla in ett par andra aktörer också så får jag återkomma med deras offerter.

/Mikael

Buller är inget problem med Daikins utedel. Den är väldigt lågmäld, jag har en själv...men kan du få bergvärme med så liten prisskillnad tycker jag ändå att du ska ta det.

Fick in ännu en offert från en Nibe lev. De rekommenderade:
Fighter 1225-6 Borrhål 110m Till ett pris av 115 000kr.

Hur kommer det sig att de envisas med 6kW medans ni andra proffs vill ha större ;) ?

Ska tillägga att huset är 104 + 60 m2 och att pannan antagligen inte är så energi effektiv..

/ Mikael

den blir flera storlekar för klen, vilket resulterar i dyra elräkninger för dig... (den ger ju inte ens 6kW vintertid, bara dryga 4:a)

du måste ha 8 eller 10 kW & allt under 150m borr hål ska inte aksepteras

Hejsan,

Nu har jag uteslutit bergvärme då jag fick reda på att det var runt 40 meter till berg, detta ger en merkostnad på 30 - 40 000 kronor och då känner jag att det inte är ekonomiskt längre. Så nu blir det antagligen L/V lösning istället.

Mikael

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.