Hej

Då jag nu står i valet att välja storlek på värmepump är det som gör det lite knepigare att huset aldrig under överskådlig tid använt el till uppvärmning.

Vi eldar med ved i dag med en ny vedpanna Vedex 3000 med 1000l ackvolym. Vi eldar mellan 20-23m3 väl staplad kluven 0,5m ved per år till värme och varmvatten. Vi förbrukar 5500kWh hushållsel per år.

Mina närmaste grannar med samma huskonstruktion och storlek förbrukar 40 000kWh resp 30 000kWh inkl. hushållsel dvs 33 000kWh resp 23 000kWh exkl. hushållsel.

Huset är ett 50-tals hus på 170m2 tvåglasfönster vi håller minst 22 grader då vi är hemma på eftermiddagarna och helger. Innetemperaturen kan sjunka till ca 20 grader innomhus då det är som kallast mellan eldningstillfällena.

Frågan är hur mkt el motsvarar ca 22m3 ved?

Nästa fråga är vad kan max effektbehovat vara en kall vinter dag vid -20grader enl. ber utifrån 30 000 kWh skall det ligga kring 11 kWh kan det vara i underkant??

Effektbehov och elförbrukning blir indata till om jag skall välja 9kW pump eller 11 kW pump.

Grannen kör som sagt med en 7Kw pump vilket jag kan tycka kan vara i underkant. Då han sänkte energiförbrukningen från 33 000kWh till 15 000kWh exkl. hushållsel.

Mvh

mith

Det rör sej om runt 22-25000 kWh den vedvolymen, Med 25000 kWh/år ligger max lasten på 9-10 kW för husets värmebehov men då ska även vv göras för pumpen o de hinner den inte utan tillskott om du väljer en mindre pump..
Även vid vilken temp styr vad du får för uteffekt från pumpen, Ivt HT plus C11 ger 10 kW vid 0/50° medans en C9 ger 8,4 kW o C 7:an ger 6,9 kW vid den tempen..
Så då du har ett mer "högtempat" system så blir det som vid vv produktion..

Nu är det väl iof marginelt men C7/C9 har cop 3,3 vid 0/50 o 3;5 för C11.. :)

2an skrev:
Det rör sej om runt 22-25000 kWh den vedvolymen, Med 25000 kWh/år ligger max lasten på 9-10 kW för husets värmebehov men då ska även vv göras för pumpen o de hinner den inte utan tillskott om du väljer en mindre pump..
Även vid vilken temp styr vad du får för uteffekt från pumpen, Ivt HT plus C11 ger 10 kW vid 0/50° medans en C9 ger 8,4 kW o C 7:an ger 6,9 kW vid den tempen..
Så då du har ett mer "högtempat" system så blir det som vid vv produktion..

Nu är det väl iof marginelt men C7/C9 har cop 3,3 vid 0/50 o 3;5 för C11.. :)
Hej

Nu är det mkt (inom 48h) nära att bestämma sig för vilken IVT pumpstorlek jag måste ha och behöver er syn på lite ny fakta i ämnet.

Har nu kollat grannens IVT green C7 som han installerat år 2000. Vi har exakt likadana hus (170m2, 50-talshus) mtp isolering mm.

Följande data hämtade jag vad gäller drift tider mm på pumpen.

Antal timmar som värmepumpen varit i drift 32500h.

Antal timmar som tillskott varit i drift (max 6kW) 1000h.

Procentuellfördelning av värmepumpens varmvattendrift, 36% varmvatten, 64% radiatorer.

Procentfördelning av tillskottets varmvattendrift och värmedrift, 25% varmvatten, 75% radiatorer.

Vad kan ni utläsa av detta?

Är pumpen rätt dimentionerad mot huset?

Kan jag välja en C9 med lika bra eller bättre ekonomi? Det är frestande att välja en C9 då merkostnaden är 300kr+moms.

Mkt tacksam för era snabba svar.

/Mith

Jag bor i mellersta Sverige i en kåk på 180m2 med ungefär samma energibehov som du har.
Jag valde mellan IVT E7/E9 och slog till på en E9+volymtank.
Dels värmer den vatten snabbare och dels blir det mindre tillskott. Med volymtanken / knäpptanken borde jag få bra gångtider ändå.
Det var så jag resonerade iaf. Rätt eller fel återstår att se.

Det borde väl skilja mer än 300kr då du måste borra lite djupare för 9kw?

abrovink skrev:
Jag bor i mellersta Sverige i en kåk på 180m2 med ungefär samma energibehov som du har.
Jag valde mellan IVT E7/E9 och slog till på en E9+volymtank.
Dels värmer den vatten snabbare och dels blir det mindre tillskott. Med volymtanken / knäpptanken borde jag få bra gångtider ändå.
Det var så jag resonerade iaf. Rätt eller fel återstår att se.

Det borde väl skilja mer än 300kr då du måste borra lite djupare för 9kw?
Hej

Jag har vaklat mellan C7 eller C9 men det lutar regält mot C7 då min grannes hus faktiskt är mer energikrävande än mitt (grannens hus har tegelfasad, mitt är brädfodrat och tilläggsisolerat samt med 3-glasfönster på nedervåningen) och då jag ser att eltillskottet bara behöver gå in mindre än 3% av pumpens totala drifttid.

Jag har arbetskamrater som har samma tid på tillskottet på 3år som min granne har på 9år.

Med de fakta jag fått från grannens pump innebär det att tillskottet går in mindre än 100h/år dvs för ca 110kr vilket inte är mkt att pruta på.

Vad gäller varmvatten så skall mitt 140l badkar kunna klara sig medde ca 300l 40gradigt vatten som jag får ut så räcker inte det så kompletterar jag med en extra varmvattenberedare.

Enl. IVT så är det tjänste fel att mata in en för stor pump. Samtidigt så skiljer det inte mkt mellan en C7 och en C9 tittar jap på de drift tider som min granne har så kommer det inte bli någon större fördyrning att välja en C9 sett på driftförbruktning.

Vad gäller skillnader mellan investering C7 eller C9 så kommer jag att borra 200m i vilket fall som helst vilket gör att C7'an få en större säkerhet mtp borrdjup än C9'an.
En C7'a behöver på våra breddgrader ca160m aktivt medan C9 behöver 180m aktivt. Mitt tänkta 200 m hål blir kanske mot 190m aktivt då jag har berg i dagern.

Tacksam för synpunkter.

/Mikael

Är dit hus energisnålare än grannens så ska du klara dej utan tillskott men jag är lite undrande över det så man ser hur snabbt acktanken blev tom..

En C9 blir inte så överdimensionerad att det skulle vara negativt på något vis då du ändå ska ha volymtank, Även en C11 hade funkat fint..
Hålet behöver inte ge mer värme än vad huset kräver så av den anledningen har pumpstorleken ingen betydelse, Större pump färre driftstimmar o med volymförstorare blir det ändå långa gångtider med få start/stopp..

2an skrev:
Är dit hus energisnålare än grannens så ska du klara dej utan tillskott men jag är lite undrande över det så man ser hur snabbt acktanken blev tom..

En C9 blir inte så överdimensionerad att det skulle vara negativt på något vis då du ändå ska ha volymtank, Även en C11 hade funkat fint..
Hålet behöver inte ge mer värme än vad huset kräver så av den anledningen har pumpstorleken ingen betydelse, Större pump färre driftstimmar o med volymförstorare blir det ändå långa gångtider med få start/stopp..
Att mina acktankar går åt fort kan bero på två otroligt oeffektivaq golvärmegolv på nedervåningen varav ett måste bort innan värmepumpen skall in. Det golv som skall bort ligger direkt på betonggolvet som är fast gjuten på berg idagen och det är snöfritt året om detta rum på utsidan en par decimeter.

Kommer att sätta upp två element istället (på totalt 3000 w vid 50gr framledning). Samt att det blir treglasfönster från Almogefönster i alla rum på nedervåningen innan värmepumpen skall in.

Vi kommer också att montera en braskamin i nedervåningen då den renoverade pipan nu blir ledig, vi har ju 20m3 ved som ligger på gården vilket bör räcka i 7år minst.

Tacksam för ert tålamod med mina frågor men det är bra att få andras syn på sådana investeringar som man bara vill göra en gång i samma hus.

Förresten det finns en fantastisk vedanläggning till salu för den som vill köpa, enda felet är att den kapar och klyver inte veden själv och inte häller matar den in veden. Men annars är den mkt effektiv.

/Mith

Vilken lösning blev det och vad kostade kalaset?

abrovink skrev:
Vilken lösning blev det och vad kostade kalaset?
Offerten från IVT =155 000kr
200m borrhål
IVT Greenline HT plus C7
Kompressorförsäkring 10år / hela anläggningen 6år.
Kpl med allt exkl. bortforsling av gamla utr.

Offerten från Nibe=144 000kr
180m borrhål (+20m ökar offerten med ca7000kr)
1235 8kW
Kpl med allt exkl. bortforsling av gamla utr.

Båda offerterna är exkl ROT-avdrag vilket kommer att dras av på fakturan då installationen sker efter 1/7-09

Mvh

Mith

Mikael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.