5 795 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Acktank på returen vid bergvärmepump kan det vara lönsamt????
Riktigt så här illa är det inte. Jag tycker att Thomas59 förklarat mycket bra hur det hänger ihop.CarMan skrev:
IVT HT stänger av vid 54 C på returen och då ligger framvattnet till radiatorerena normalt en bit över 60 C. Mycket högre än så behövs inte. Över ca 50 C övergår radiatorena från att främst avge sin värme genom strålning till att avge den genom konvektion. Det krävs mångdubbelt mer effekt fr att höja temperaturen från 59 - 60 C än vad som krävs att höja den från 39 - 40.
Detta gäller även i mitt hus som kräver mer än 50 C på framvattnet när det är som kallast. Det går dock bra att ösa på med åtminstonen 6 kW tillskott utan att returen blir för varm och jag tror inte att den blir det ens med 9 kW tillskott.
har man stora radiator ytor så är det aldrig problem, men om man har små radiator ytor, som man har i hög tems psystem, så stger tempraturen fort, o kan skapa problem.
elpatronerna styrs med on/off så man pulserar alltså inte ut spänningen o deta gör att tepraturen kan stiga snabbt.
sen finns det som du skrev några värmepumpar som klarar lite högre temp på returen, men de flästa gör det inte.
man ska bygga ett system som klrar sig själv under alla senarier.
elpatronerna styrs med on/off så man pulserar alltså inte ut spänningen o deta gör att tepraturen kan stiga snabbt.
sen finns det som du skrev några värmepumpar som klarar lite högre temp på returen, men de flästa gör det inte.
Eftersom nu de "flästa" värmepumpar inte klarar höga framledningstemperaturer så väljer man ju den som klarar detta så bra som möjligt med så god effektivitet som möjligt då jag nu vet att jag behöver rel. hög framledningstemperatur åtminstone 2veckor per år.CarMan skrev:har man stora radiator ytor så är det aldrig problem, men om man har små radiator ytor, som man har i hög tems psystem, så stger tempraturen fort, o kan skapa problem.
Jag vill bara avsluta med att jag är inte den förste som har ett hus med denna typ av radiatorsystem då en av mina grannar med exakt samma huskonstruktion och storlek har kört IVT green C7 och innan bergvärmeinstalaltionen förbrukades 33 000kWh och numera 14 000kWh för uppvärmning och varmvatten.
Detta borde vara beviset nog för att det fungerar utmärkt att konvertera ett äldre hus med ett rel. högtempererat radiatorsystem med bra effektivitet. Nu nog med paj kastning låt oss hålla oss till fakta och inte spekulationer.
Mvh
Mith
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Mith, du behöver inte oroa dig.
Visst, det finns synpunkter på bergvärme i kombination med extrema högtemperatursystem men en bra installationsfirma kan direkt säga om du har dåliga förutsättningar för bergvärme. Funkar det för grannen är sannorlikheten hög att det funkar även för dig om förutsättningrna är de samma.
Det finns bergvärmepannor som har problem med extrema högtemperatursystem men väljer du rätt panna så är det lugnt.
Visst, det finns synpunkter på bergvärme i kombination med extrema högtemperatursystem men en bra installationsfirma kan direkt säga om du har dåliga förutsättningar för bergvärme. Funkar det för grannen är sannorlikheten hög att det funkar även för dig om förutsättningrna är de samma.
Det finns bergvärmepannor som har problem med extrema högtemperatursystem men väljer du rätt panna så är det lugnt.
Det handlar inte om pajkastning, utan att ge information, sen får man ta åtsig den information man vill ha.
nu är ju efekt diagramen olika på olika värmepumper, så detta jag visar nu kan vi ju bara med sökerhet veta tt det gäller just dessa pumpar (Nibe 1110 & 1210)
men jag vet at det äs samma pumpar i 1115 &1215 också, så det gäller även dessa, o har jag inte fatat helt fel så gäler det troligen 1125 &1225 med.
Följande PDF visar ett diagrem på hur cop förendras.
http://www.stromvall.se/VP1/Effekt MVP.pdf
som ni ser så drar pumpen ngefär lika mycke ström hela tiden, men efekten sjunker, så det lägre cop man får vid högre radiatortempretur gör inte bara att man få sämre cop i form av lägre verkningsgrad från värmepumpen, utan värmepumpen räcker ju inte till lika långt, så man behöver ju elpatron tidigare o det sänker ju årskop mycke.
Tittar vi i listan på en 7Kw pump (en nibe 1210-7kW motsvarar en nibe 1225-8kW & andra 8kW pumpar på marknaden, då man anger effekten efter vad pumpen ungefär ger vid 0/35)
denna pump ger en effekt på ca: 6,5kW när du har 0/50
höjer vi till 0/60 så är effekten bara 5,5kW (det tänker inte alla på när dom köper nått dom tror ger 8kW
nu är ju efekt diagramen olika på olika värmepumper, så detta jag visar nu kan vi ju bara med sökerhet veta tt det gäller just dessa pumpar (Nibe 1110 & 1210)
men jag vet at det äs samma pumpar i 1115 &1215 också, så det gäller även dessa, o har jag inte fatat helt fel så gäler det troligen 1125 &1225 med.
Följande PDF visar ett diagrem på hur cop förendras.
http://www.stromvall.se/VP1/Effekt MVP.pdf
som ni ser så drar pumpen ngefär lika mycke ström hela tiden, men efekten sjunker, så det lägre cop man får vid högre radiatortempretur gör inte bara att man få sämre cop i form av lägre verkningsgrad från värmepumpen, utan värmepumpen räcker ju inte till lika långt, så man behöver ju elpatron tidigare o det sänker ju årskop mycke.
Tittar vi i listan på en 7Kw pump (en nibe 1210-7kW motsvarar en nibe 1225-8kW & andra 8kW pumpar på marknaden, då man anger effekten efter vad pumpen ungefär ger vid 0/35)
denna pump ger en effekt på ca: 6,5kW när du har 0/50
höjer vi till 0/60 så är effekten bara 5,5kW (det tänker inte alla på när dom köper nått dom tror ger 8kW
Här är siffrorna för IVT pumpen i olika storlekar om någon har COP diagram för dessa så är jag intresserad att ta del av dem.
IVT Green
Modell C6 C7 C9
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/35°C 1) kW 5,9/1,3 7,3/1,6 9,1/2
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50°C 1) kW 5,4/1,7 6,9/2,1 8,4/2,6
Den pump som min granne har är C7 han har likadan kåk som oss dvs 170m2 50-talshus. Nu vet vi ju att hans C7 pump fungerat bra med god effektivitet men jag funderar ändå på att snegla på en storlek större pump dvs C9.
Vilka nackdelar får jag med detta? Förutom 20m djupare borrhål samt en 1200kr dyrare värmepump?
Mvh
Mith
IVT Green
Modell C6 C7 C9
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/35°C 1) kW 5,9/1,3 7,3/1,6 9,1/2
Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50°C 1) kW 5,4/1,7 6,9/2,1 8,4/2,6
Den pump som min granne har är C7 han har likadan kåk som oss dvs 170m2 50-talshus. Nu vet vi ju att hans C7 pump fungerat bra med god effektivitet men jag funderar ändå på att snegla på en storlek större pump dvs C9.
Vilka nackdelar får jag med detta? Förutom 20m djupare borrhål samt en 1200kr dyrare värmepump?
Mvh
Mith
Hej2an skrev:
Kommer jag att få en sämre COP med en ngt större pump? Dvs det jag funderar på blir det offektivt (tomgångs förbrukning eller dyl) med en ngt överstorr pump som måste starta och stoppa ngt frel ggr?
Som du tidigare sett så behöver jag ganska mkt effekt till mitt hus även vid låga uttertemperaturer dvs min framledningskurva över året är mkt flack. Det är därför jag funderar på en större pump.
Hålet jag kommer borra kommer att vara mellan 200m oavsett om jag väljer C7 eller C9 för att vara på den säkra sidan. Jag har berget i dagern så det effektiva hålet bör vara det faktiska -ca 10m.
Grannen borrade 130m för 9år sedan till en C7,a och det har fungerat bra.
Skulle vara trevligt med en pump som klarar åtmistone -15grader kallt utan eltillskott med bra effektivitet. Varför jag överväger en C9 är också för att IVT är känd för att vara hållbara och därför vågar jag ha fler start och stopp jmf om jag skule valt en Nibe som har ngt fler kända haverier.
Mvh
Mith
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Har för mig att IVT's VP finns i två modeller där PLUS-modellen klarar 65 mot standardmodellens 60 grader. PLUS-modellen har också en lite mer avancerad REGO-modell (Styrelektronik).
Har set att det nu finns en X-11 modell, ett mindre syskon till X-15 som uppges klara sig helt utan eltillskott.
En för stor VP ger per definition inte sämre COP. Risken är att du får många start/stopp och korta driftstider som enligt vissa kännare påverkar pumpens livslängd negativt. Att komplettera med en volymtank kompenserar för detta och ger pumpen bättre driftsförhållanden.
Den ökade standbyförbrukningen är marginell och slipper du eltillskott tar det troligen ut varandra. Min, något för stora HT+ C9 drar 3 watt i standby och ca 144 watt med cirkulationspumparna igång.
200meter borra är VÄL tilltaget även för en C9. Djupare borra är ett relativt billigt sätt att få bättre COP.
Du skrev något om acktank i ditt första inlägg. Förmodar att du menar volymtank och att den sätts på framledningen. En acktank är väl främst tänkt som en sorts uppsamlare för värme producerad med flera olika värmekällor. Tex kombinationer VP berg/jord, VP Berg/sol osv.
Nu är jag inte expert på acktankar då jag aldrig haft att ta ställning till det så någon annan kanske kan verifiera eller slakta mina synpunkter avseende detta.
Har set att det nu finns en X-11 modell, ett mindre syskon till X-15 som uppges klara sig helt utan eltillskott.
En för stor VP ger per definition inte sämre COP. Risken är att du får många start/stopp och korta driftstider som enligt vissa kännare påverkar pumpens livslängd negativt. Att komplettera med en volymtank kompenserar för detta och ger pumpen bättre driftsförhållanden.
Den ökade standbyförbrukningen är marginell och slipper du eltillskott tar det troligen ut varandra. Min, något för stora HT+ C9 drar 3 watt i standby och ca 144 watt med cirkulationspumparna igång.
200meter borra är VÄL tilltaget även för en C9. Djupare borra är ett relativt billigt sätt att få bättre COP.
Du skrev något om acktank i ditt första inlägg. Förmodar att du menar volymtank och att den sätts på framledningen. En acktank är väl främst tänkt som en sorts uppsamlare för värme producerad med flera olika värmekällor. Tex kombinationer VP berg/jord, VP Berg/sol osv.
Nu är jag inte expert på acktankar då jag aldrig haft att ta ställning till det så någon annan kanske kan verifiera eller slakta mina synpunkter avseende detta.
Hej och tack för dina erfarenheter. Helt rätt av dig det är en volymförstorare som jag menar och till detta kommer jag att använda en av de 500l acktankar som jag nu har till min vedanläggning.Thomas59 skrev:Har för mig att IVT's VP finns i två modeller där PLUS-modellen klarar 65 mot standardmodellens 60 grader. PLUS-modellen har också en lite mer avancerad REGO-modell (Styrelektronik).
Om jag försöker summera alla intryck så kan det se ut så här.
IVT C9+ mot IVT C7+
Med volymförstorare (bef acktank) på framledningen (500l) - Mindre start och stopp framförallt med ngt över dim pump.
Borrhål 200m ingen större merkostnad då jag vill ha detta djup även med C7+ (detta är maxdjupet på ett borrat hål)
Klarar låga utetemperaturer utan tillskott.
Ger mig fördelen att kunna värma ev. varmgarage ca40 - 50m2 i framtiden intill huset 1m värmekulvert
Rätt eller fel uppfattat.
/Mith
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Med de förutsättningar du givit skulle du kanske gå upp en storlek till C11. Med 500 liters volymtank och borrhål på 200 får du bra driftsförhållanden även med den.
Slutliga avgörandet bestäms ju av ditt energibehov + ev planer för framtiden som kan påverka.
Slutliga avgörandet bestäms ju av ditt energibehov + ev planer för framtiden som kan påverka.
volymtank i alla ära, men jag är lite imot att ha 500 liter, det är i mästa laget. försök att hamna på 200 istälet.
ju större tank du har, desto segara blir systemet & du hinner arbeta upp högre temp i systemet, vilket nogga räknat sänker COP
ju större tank du har, desto segara blir systemet & du hinner arbeta upp högre temp i systemet, vilket nogga räknat sänker COP
Klicka här för att svara