4 099 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Placering innerdel långt från ytterdel
Kommer antagligen installera en luft/luft värmepump från IVT som skall stötta det vattenburna jordvärmesystemet. Jag har flera alternativa plaeringsmöjligheter för ytterdelen men placeringen av innerdelen är svår. Hur långt in i huset kan innerdelen sitta, jag skulle helst inte ha den på ytterväggen då ingen bra plats står att finna där. vad förbinder delarna med varandra? En slang? Dimension? Finns det några ställen som man skall undvika vad gäller innerdelen? På bottenplanet där vi skall ha pumpen är planlösningen öppen.
Det går i teorin att ha väldig långt mellan inne och utedel, men det blir dyrare för man behöver fylla på köldmedium vid längre än vad tillverkaren tycker är bra.
Nu var det ett tag sen jag jobbade med L/L men uppåt 10m brukar inte vara några problem.
Det som förbinder delarna är 2st koppar rör, oftast isolerade, en kabel, och från inne delen går en dräneringsslang i plast som måste kunna gå med fall neråt hela vägen till utsida eller golvbrunn inomhus.
De flesta montörer använder sig av plastkanaler att dölja allting med, de brukar ha måtten 10*10cm ungefär.
Nu var det ett tag sen jag jobbade med L/L men uppåt 10m brukar inte vara några problem.
Det som förbinder delarna är 2st koppar rör, oftast isolerade, en kabel, och från inne delen går en dräneringsslang i plast som måste kunna gå med fall neråt hela vägen till utsida eller golvbrunn inomhus.
De flesta montörer använder sig av plastkanaler att dölja allting med, de brukar ha måtten 10*10cm ungefär.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
MENjohan_ben skrev:Kommer antagligen installera en luft/luft värmepump från IVT som skall stötta det vattenburna jordvärmesystemet. Jag har flera alternativa plaeringsmöjligheter för ytterdelen men placeringen av innerdelen är svår. Hur långt in i huset kan innerdelen sitta, jag skulle helst inte ha den på ytterväggen då ingen bra plats står att finna där. vad förbinder delarna med varandra? En slang? Dimension? Finns det några ställen som man skall undvika vad gäller innerdelen? På bottenplanet där vi skall ha pumpen är planlösningen öppen.
Det vattenburna jordvärmesystemet behöver troligen hjälp när det är riktigt kallt och då ger inte en L/L vp värst mycket, det där låter helt fel. Vore det inte bättre att byta jordvärmepumpen till en större? ISF att lappa och laga?
Protte
Klicka här för att svara