2 214 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
1,90 i takhöjd, vilken bergvärmeutrustning?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min Stibel eltron- VP är stor som en diskmaskin och den är dockad till gamla värmepumpens OSBY-Völunds VVB.
Du kan i princip välja vilken (helst)dubbelmantlade VVB som helst. och ta en som räcker till ett stort kar.
CarMan tycker att 300 L är lagom. Mina 190 L måste spetsas om det ska räcka till bubbelkar och dusch.
Protte
Du kan i princip välja vilken (helst)dubbelmantlade VVB som helst. och ta en som räcker till ett stort kar.
CarMan tycker att 300 L är lagom. Mina 190 L måste spetsas om det ska räcka till bubbelkar och dusch.
Protte
fördelen med att ha separat vvb är att värmepumpen får större volym att arbeta mot när den värmer varmvatten, då den inbyggda beredaren är en kompromiss för att ge en enhet.
sen så kan man med en extär beredare strypa flödet, så man får et bra delta-t, vilket inte alls blir bra på den inbyggda.
förutom detta så kan man välja en större beredare än den inbyggda o då har man mer vatten att "lekamed"
sen så kan man med en extär beredare strypa flödet, så man får et bra delta-t, vilket inte alls blir bra på den inbyggda.
förutom detta så kan man välja en större beredare än den inbyggda o då har man mer vatten att "lekamed"
Klicka här för att svara