Hej,
Jag har bara 1,90 i akhöjd där värmepumpen är tänkt att stå, finns det en lösing utan att behöva ha två utrustingar?

/F

det finns många fördelar med att ha separat vvb, enda nackdelen är att det tar mer golvyta.

CarMan skrev:
det finns många fördelar med att ha separat vvb, enda nackdelen är att det tar mer golvyta.
Va bra, Har du några speciella fördelar så vore det roligt att höra.

/F

Min Stibel eltron- VP är stor som en diskmaskin och den är dockad till gamla värmepumpens OSBY-Völunds VVB.

Du kan i princip välja vilken (helst)dubbelmantlade VVB som helst. och ta en som räcker till ett stort kar.

CarMan tycker att 300 L är lagom. Mina 190 L måste spetsas om det ska räcka till bubbelkar och dusch.

Protte

fördelen med att ha separat vvb är att värmepumpen får större volym att arbeta mot när den värmer varmvatten, då den inbyggda beredaren är en kompromiss för att ge en enhet.

sen så kan man med en extär beredare strypa flödet, så man får et bra delta-t, vilket inte alls blir bra på den inbyggda.

förutom detta så kan man välja en större beredare än den inbyggda o då har man mer vatten att "lekamed"

Buga och bockar för era svar.
/F

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.