Hej!

Har precis byggt ett nytt hus och installerade en NIBE fighter 640p som rymmer 189liter varmvatten.
Vi köpte även ett badkar som rymde 360liter toppfyllt och enligt VVS-gubben skulle det inte vara några problem bara man satte på extravärmen till varmvattnet.
När vi skulle bada blev det fyllt ca 20cm (vet inte hur många liter).
VVS-gubben sa nu att badkaret var för stort, och att vi skulle sälja det och köpa ett mindre.

Har nu gjort lite tester av hur mycket varmvatten vi får ut av pannan.

16:30 satte jag på extravärmen.
18:20 Varmvattnet enligt pumpen var 58gr.
Började tappa ut varmvatten 18:20 med ett flöde på 1liter/6sek = 0,17liter/sek och temperatur: 40gr

Efter 16min var vattnet 37gr
Efter 19min 34gr
Efter 21min <20gr (kallt)

Om man nu räknar från 16min då det började sjunka blir det ca 160liter 40gradigt vatten.

Kan detta stämma? :confused:

Tacksam för alla svar. Börjar snart bli desperat. :(
 
det låter mycket märkligt,pumpen måste ju värma medans man tappar me,och du kör både pumpen + tillsats värme? låt en kunnig pumpinstallatör kolla på pumpen.själv har jag en fighter 1225 funkar både till bad och dusch till 5 personer utan tillskotts el.
 
Troligen är skiktningen för stor. Värmepumpen fyller på längst ner, den hinner inte med på bara 2 timmar. Jag vet inte var elpatronen sitter i en 640P. Om den sitter högre så kan du ha lösningen där. Vänta ett dygn och se om det blir annat resultat.
 
BAS:
Men låt oss säga att jag inte använder "extra värmen". Alltså vattnet är 50°C.
Så borde det räcka till mer än 160liter? om pannan är på 189liter?

Och enligt VVS-gubben som installerade pumpen skulle det räcka med ca 1 timme innan.
Annars får man ju planera ett dygn innan man ska ta ett bad?
 
Jag antar att du har 9 kW el-patron. Att värma 189 liter vatten från ca 10 till 50 grader C går på under en timme, men om det är för mycket skiktning och termostaten sitter en bit upp så stänger el-patronen innan värmen nått botten på tanken, som jag antar är dubbelmantlad.
Dubbelmantlingen gör även den att det tar lite längre tid att överföra värmen från yttre till inre tanken (som innehåller färskvattnet).
 
Okej, jag förstår vad du menar, så du tycker det är normalt med att bara få ut ca 160liter varmvatten?
 
ring nibe och fråga! det är inte rimligt att det ska vara som du beskriver
man måste ju kunna både fylla ett badkar och duscha utan att koka vatten på spisen.
 
Du bör nog få ut minst 300 liter varmvatten. Hur fort det tar att sprida värmen i tanken så HELA tanken har maxtemp beror på konstruktionen. Håller med yxet, ring Nibe och fråga. Om du får tag i rätt person så finns kunskapen där.
 
Det går aldrig att fylla ett 360 liters badkar med din Nibe på en gång, utan felet är att den du köpte badkaret av skulle sagt att du behövt en el-vvberedare i serie för att kunna använda det.
Oftast börjar man i "fel" ände enl. mig.
Bubbelbadkar ska vi ha!! Men om vi kan använda det är ju en helt annan sak.
 
BAS och yxet: Har nu ringt NIBE, tyvärr var inga service tekniker inne, så de skulle ringa på måndag. Så jag återkommer när jag hört mer.

Luckyman: Badkaret var 360liter toppfyllt. Så när man badar två så fyller man kanske upp det med runt 230 liter. Och vår VVS-gubbe sa att det inte skulle vara några problem.
Vi har kikat på att sätta in en el-vvberedare men den får tyvärr inte plats.
Men det verkar ju vara något vajsing med vv-beredaren, så lösning verkar vara påväg.
 
bra! är ganska säker på att det ordnar sig utan att byta badkar eller att montera en v v beredare till.
 
hur har det gått för dig?
 
En servicetekniker från ett lokalt företag var förbi förra måndagen och kollade lite på inställningar men såg inget direkt fel, han tyckte det var ganska normalt för den värmepumpen.

Jag tog dirket kontakt med NIBE och hörde med deras servicetekniker och berättade läget och de tyckte också att det lät konstigt.
Och han bad att vår servicetekniker skulle ta kontakt med NIBE direkt.
Så så är läget, inget direkt nytt. Ska ringa vår servicetekniker idag och kolla om han pratat med NIBE.
 
jag gjorde massa tester med min pump, för några år sedan.
har förmg att jag fick ut 200 liter 40 gradit vatten från mina 160 liter som beredaren innehåller.

sen ska vi tänka på att bara för att pumppen kan göra 55 gradit vatten så blir inte allt vatten 55 grader varmt, lägg sedan på att vattne t svalnar ned till 43 grader innan man värmer igen.

kör vi med extra varmvatten så upplevde jag att det gick relativt fort att toppvärma (under en timme)
mins inte hur myke vatten jag fick ut i detta läge, hur som helst så var jag inte nöjd med att behöva planera ett bad, så jag valde en annan lösning
 
har du kommit fram till hur det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.