Byggahus.se

Borrproblem

1. S
    Medlem Nivå 1
    Står just i begrepp att installera bergvärme och håller på med tillståndssökning från kommunen. Där blev det en del resonemang kring framförallt avståndet till vår egen borrade brunn som vi tar vatten ifrån, ca 40 m djup. Den ligger 15 m från den tilltänkta platsen för energibrunnen. Det verkar som att vi får tillstånd men "på egen risk" och man rekommenderar "gradning" bort från vattenbrunnen. Det vi i kommunen framför allt har problem med är saltvatteninträngning men till saken hör att vi också har en rätt så ålderdomlig avloppsanläggning på fastigheten, som dock ligger längre ifrån brunnarna.

Är det nångon som i verkligheten har fått problem med vattenbrunnen efter att ha borrat bergvärme? Hur löste ni det, och till vilken kostnad?

2. P
    Medlem Nivå 3
    Jag har fått rådet att det ska vara minst 30 meter mellan borrhålen.

Är på gång med att borra för bergvärme och har en borrad brunn till vattnet, och förmodligen så blir jag tvungen att borra två hål till min VP pga husets storlek..

Det som sägs är att borrhålen kan stjäla energi ifrån varann, och vatten.
    Vore inte så kul om man en dag står utan dricksvatten ....

3. B
    Medlem Nivå 1
    Är det risk för saltvatten så borrar man flera grunda hål, gradar dom ifrån varandra. Får man in saltvatten i brunnen är det mkt jobb för att bli av med det, Gjuta igen hålet tex.
    Angående dricksvatten så är d väll inte säkert att du får mindre vatten pga bergvärme hålen? du tar ju inget vatten ifrån värmehålen, Du får ju däremot en större vatten reservoar i berget på din tomt med flera borrhål istället för bara ett.

sjoman.se

4. S
    Medlem Nivå 1

Inga problem!

Nu är det borrat, blev klart idag. Man ska inte ropa hej men än så länge har vi inte märkt nåt konstigt med vattnet. Puh!

5. T
    Medlem Nivå 1
    Vattentäkt är inte samma sak som ett annat hål för energiutvinning. Så här gäller inte 20-30 meters gränser av effektivitetsskäl.
    Men kan t o m ta vatten från SAMMA hål som värmepumpen.
    Det värsta som kan hända är att denaturerad etanol läcker och ni blir spysjuka ;)

6. C
    Medlem Nivå 14
    eller att man förbukar vattnet i hålet tilexempel under en durch & får pumpen att stänga avsig på larm för för låg kb-temp.

man ska kolla så man har bra flöde på vattnet i hålet, innan man delat hål med borran

7. B
    Medlem Nivå 9
    "man ska kolla så man har bra flöde på vattnet i hålet, innan man delat hål med borran"
    Det är enkelt att göra. Ta trädgårdsslangen och fyll på. Om vattnet inte stiger så finns det bra med sprickor och från/tillflöde fungerar bra.
    Om vattnet däremot stiger så saknas det tillräckligt med sprickor i berget och tillflödet blir dåligt.

8. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    :confused: Undrar bara. Blir inte det lite rundgång? Vart kommer vattnet till trädgårdsslangen från?

9. T
    Medlem Nivå 1
    En vattenpump suger max 9 meter. Det kommer att finnas många vattnade metrar kvar.

10. B
    Medlem Nivå 9
    Den här tråden handlar om bergvärme. Om man funderar på bergvärme så har man förhoppningsvis redan fixat vattnet (komunalt eller egen brunn).
    Ja, jag har testat om någon undrar. Både att pumpa ur borrhållet och fylla på det med vattenslang.
    Det var bara att konstatera att mitt hål inte duger som vattentäkt.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Använder man en ejektorpump kan man "lyfta" vattnet över 150 meter så djupet i sig är det inga problem med.