Hej

Nu har jag kollat runt lite och kan det stämma att jag faktiskt inte skall ha någon större nackdel med en voymförstorare innan framledningen går ut på systemet?
Huset kommer ju inte att behöva en större tillförd effekt bara för att jag stoppat in en acktank. Man kan väl se den som ett stort element. Jag kommer med all säkerhet att behöva komplettera pannrummet med ett element annars. Dvs den värme som acktanken avger kommer ju huset till godo och under sommar halvåret kommer värme pumpen inte skicka någon värme till varken acktank eller värmesystem utan bara koncentrera sig på varmvatten.

En sista fördel kan vara att man inte behöver få knäppningar i systemet som man kan få tex då värmepumpen växlar från att skrämma upp tempen i vvb till ca 65gr och kastar detta varma vatten ut på framledningen vilket kan ge knäppningar.

Ge gärna era kloka synpunkter på detta.

Visst kan en volymtank läcka lite värme men det är inte mycket utan den är främst för att få bra driftstid med större pump..

Såg andra inlägget att du tänkt använda en befintlig acktank på 500 l o borra 200 meter, Ser man till dit behov som verkar högt så kan du köra med en C11 oxå med bra driftstider, Enligt Plexus så jobbar ju Ivt mot temp o inte gradminuter vilket gör att den går fint att köra mot stor tank då man ställer tempdiff..
Du får inte sämre cop med större pump o med rätt vattenvolym så får du få start/stopp oxå, T.ex så har C11 cop 5,03 vid 0/35° medans C7/C9 har cop 4,6...
200 m hål är fint till en C11:a o med 500 l tank i serie på framledningen kommer du få långa gångtider med den tanken :)

Det har diskuterats om man ska koppla in tanken i botten/toppen innan radiatorslingan vilket jag tror carman ansåg botten vara bäst o ut till radiatorerna i toppen på tanken vilket jag oxå tycker känns bäst..

Du får nog ta en C11:a.. :)

2an skrev:
Visst kan en volymtank läcka lite värme men det är inte mycket utan den är främst för att få bra driftstid med större pump..

Såg andra inlägget att du tänkt använda en befintlig acktank på 500 l o borra 200 meter, Ser man till dit behov som verkar högt så kan du köra med en C11 oxå med bra driftstider, Enligt Plexus så jobbar ju Ivt mot temp o inte gradminuter vilket gör att den går fint att köra mot stor tank då man ställer tempdiff..
Du får inte sämre cop med större pump o med rätt vattenvolym så får du få start/stopp oxå, T.ex så har C11 cop 5,03 vid 0/35° medans C7/C9 har cop 4,6...
200 m hål är fint till en C11:a o med 500 l tank i serie på framledningen kommer du få långa gångtider med den tanken :)

Det har diskuterats om man ska koppla in tanken i botten/toppen innan radiatorslingan vilket jag tror carman ansåg botten vara bäst o ut till radiatorerna i toppen på tanken vilket jag oxå tycker känns bäst..

Du får nog ta en C11:a.. :)
Jag måste bara dela vad jag har i åtanke med att gå på en storlek större pump än grannen som har en IVT C7.

Jag bedömer att vårt hus behöver förnärvarande kring (om vi enbart använder elpatron )30- 33 000kwh för att hålla 22grader året om.
Tanken är att med mer isolering på vinden samt nya 3-glasfönster (totalt 12st eller 23m2 glasyta) skall kunna sänka värmebehovet till kanske kring 23000 kWh inom en 5-årsperiod (bör kunna sänka innetempen till 20gr då fönstren är bytta pga mindre kall drag) i kombination med lite trivsel eldning i braskamin. Efter denna sänkning såg jag det som en ev. möjlighet att om jag nu väljer en IVT C9+ kunna använda den minskade värmebehovet på huset till att lägga det på att hålla ett framtida garage till +10grader året om.

Alt 2 är att hela tiden värma huset med en tex IVT C9+ och räkna med att värme behovet kan gå ner till ca 23 000kWh och ändå kunna köra en C9+ med god effektivitet och då garaget byggs montera en luft- luft värmepump istället. Det kan vara farligt att dimens
tionera bergvärmepumpen för ett eventuellt garage, som kanske aldrig blir av.

Vad tror ni är det fortfarande ide att välja IVT C9+ som då skall täcka ett behov mellan ca 33 000kWh ned till 23 000KWh med god effektivitet?

Sedan några frågor igen.

Det där med att Ivt jobbar mot diff temp kan det ge något argument för att ha volymförstoraren på returen som jag blivit rekomenderad?
Är det inte alltid att föredra att koppla volymförstoraren mot framledningen?
Hur var det nu skall man koppla framledningen på pumpen till toppen på volymförstoraren, var inte riktigt med på slutet?
Hur skall sedan fremledningen från volymförstoraren vara kopplad mot elementen?

/Mith

Redigerat:
Koppla in värmepumpen i toppen av tanken och stigen till radiatorn i botten. Gör du tvärt om så kommer det heta vattnet att stiga direkt från botten till toppen ( det varma vattnet är betydligt lättare än det kallare) av tanken och ut på elementen. Tar du in det varma vattnet i toppen hinner det blanda sig bättre med det kallare vatnet i tanken och du får en långsammare temperaturstegring på elementen och därmed mindre risk för knäppningar

Man ska nog inte överskatta besparingen med tilläggsisolering/byte av fönster..
Jag har bytt alla fönster som enligt energikalkylen skulle spara 3500 kWh/år men det är inte uppfyllt iaf, Det har gått ca 350 kg pellets mindre vilket snarare är 1500 kWh som sparats..
Nu va fönstrena ändå rätt mycket rutnade i karmen så byte va ändå aktuellt men man hade hoppats det skulle ge mer, Trä fasaden måste oxå bytas samt markdränering fixas o då ska jag passa på att isolera väggarna med västkustskivan (80 mm) samt källarväggarna/sockeln med 100 mm isodrän..
Pannan är byt o det sparade 2 ton pellets/år (8000 kWh) men ser man till vad alla besparingar skulle ge för byte fönster/tilläggsisolering o pannbyte skulle det bli nästan för bra föra att vara sant, Skulle sänka förbbrukningen från 33000 kWh/år till 17600 kWh o med extra isolering på taket skulle jag ner till 14600 kWh/år.. :)

Med ett behov på 25000 kWh/år behövs ca 9 kW för värme så du kan gott välja en C11 då du ska ha så stor tank, Sen så hur den kopplas (topp/botten) må vara det viktiga är att den är på framledningen o i serie med pumpen..
Hålet klarar lätt 11:an som är en riktigt fin pump.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.