Hej,

Vi är i har börjat planera för ett nytt boende utanför Uppsala. Kåken kommer att vara på 180-220 kvm, och sannolikt byggt i sundolitt, thermomur eller liknande med goda eller mycket goda isoler egenskaper. Min plan är att använda någon typ av FTX som t ex NIBE F750 eller comfortzone för uppvärming (vattenburen golvvärme) och ventilation. På kravlistan har jag även kamin som jag vill ska fungera som tillskottsvärmare kalla vinterdagar och den skall pass in i husets design rent estetiskt.

Då kaminen är igång vill jag självklart att det värmer hela huset och så min fråga är om det går att koppla in kaminen i golvvärme systemet alternativt FTX's vattenpanna. Finns det någon som har en liknande design.

MVH
Kjell

Jag grubblar på samma sak till vårt nybygge, men det verkar svårt att hitta information om det. Det jag funderar på är om det är värt det, eller om F750 ändå kommer suga upp värmen och distribuera den i resten av huset? Är även lite sugen på solvärme och då antar jag att man kan använda samma ack-tank till båda värmekällorna... Jag tänkte höra med energirådgivarna i min kommun.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.