Står i startgroparna och ska snart bygga nytt hus.
1 plans villa, Ca 120 kvm, Nibes F1245 Bergvärmepump.
Funderar kring det här med frikyla och känns som jag skulle vilja ha åtminstone
ett sådant element.

Men jag undrar om det är värt det och ifall man kan utöka i framtiden med fler fläktkonvektorer?

Kostnader:
Först måste väl tillbehöret PCS 44, ca 7000:- kanske?
Sedan ett fläktkonvektor, och här undrar jag om man det är nån fördel att välja ett med större effekt så kanske kylan sprids någorlunda?
Plus installation.

Tanken var att sätta en fläktkonvektor precis utanför tvättstugan (där värmepumpen kommer stå) på en kortvägg mellan ett litet allrum och kök för att få ett "billigt" alternativ med att slippa så mycket rördragning osv till fler rum.
Dock hade det varit skönt att få ytterligare en fläktkonvektor i vardagsrummet men snålheten slår till och jag vet inte vad det rör sig om för summor men det blir ju längre rördragning. Har bara pratat med en försäljare av VP och han sa att man bör ha en fläktkonvektor per rum och ca 10´ per konvektor inkl installation. 60´ kändes lite drygt för lite lyx! :S

Hur dras rören till olika rum? upp på vinden och ner i tänkta rummet?

Cirkulationspump behövs också för fläktkonvektorn?

Hur är det med bergvärmepumpen, om man inte har frikyla, slår man av hela bergvärmepumpen och låter den vila på sommaren?

Och "slits" den fortare när man har frikyla på sommarn?

Värmer du inte varmvatten med den på somrarna? :)
Cirkpump lär behövas för frikylan.
Kan inte tänka mig att värmepumpen slits något pga frikyla.

Just det, varmvattnet värms ju via VP :-)
Var nog trött sådär efter en natts jobb.
Vad kostar en cirkulations pump måntro?
Låter bra att pumpen inte slits extra eller så. Men vad tror du.. Kan det vara värt att sätta in ett konv.elem.? Och kan man uttöka i framtiden eller måste man byta cirkulationspump m.m. Då?

Vi har borrat nu och får hem värmepumpen på fredag, enligt installatören som också säger sig komma nästnästa vecka för att koppla in den och allt annat som behövs.
Vi har ett hus från -38 som är tillbyggt -97, och beslutade oss för bergvärme i somras.
Tanken på frikyla finns, men är inte bestämt något än, frågor som hur det ska dras så dolt som möjligt mm, var fläktkonvektorn ska sitta mm kvarstår.
Vi har alla sovrum på övervåningen och i somras var det riktigt varmt, så nog lockar det.

Vi kommer dock att förbereda genom att sätta t-kopplingar på köldbärarn från hålet, så att det är klart OM man någon gång bestämmer sig för att installera kylan.

Skulle jag byggt nytt hade jag nog inte tvekat, när jag ändå höll på, så att säga. :)
En cirkpump borde ju inte vara nån enorm kostnad, och det borde gå att utöka utan att byta pump - men nu gissar jag bara.

Okej så hur som helst kan man förbereda med en t-koppling i köldbäraren.
Ja jag vet ju också att man inte direkt trivs i ett sovrum som är 25grader varmt.

Ska höra mig för så ska man nog fan sätta in i alla fall ett så kan man kyla ner sig någonstans i varje fall :)

Ja men, PCS44 ÄR ju cirkulationspump med mera!

Detta är (tror jag) även deras lite nyare variant av frikyla där kylan sköts av värmepumpenselektronik. I äldre så gjorde VP'n ingenting för kylan. Så ville man ha styrning av kylan så gjordes det någon annanstans, t.ex. av fläktkonverktorn.

Finns inget slitage i VP-skåpet för frikylan. Inget därinne jobbar, förutom elektronikstyrningen då (i de nyare Nibe).

Upplyser också om kassetterna som finns, d.v.s. fläktkonvektor som monteras inne i taket. Så man slipper en stor synlig låda. Vissa har även rör anslutning för extra luft don, som kan dras till ett annat rum.

Hej

Jag har installerat frikyla till min F1245. Det är som Mich sägera att PCS44 är cirkulationspump och lite annat junk, för att få till just frikylan. Styrningen sitter som sagt i F1245, men den gör inget annat än just styrningen. Det "frikylan PCS44" gör är att cirkulera runt kallvattnet som går i kollektorn (slangen i borrhålet, och JA 7000.- är dyrt för det tillbehöret) till dina fläktkonvektorer, som sedan blåser ut kalluften. Det man styr från fläktkonvektorn är om man ska ha varmt eller kallt. Det är en ventil som öppnar alt stänger värmen eller kylan, vilket gör att man kan värma i ett rum och kyla i ett annat. Att i framtiden byta ut ett element mot en fläktkonvektor borde inte vara några problem, bara att ansluta rören och koppla in el. Ska man däremot ha frikyla till den konvektorn så krävs det oxå rördragning dit, vilket kan vara besvärligt.
Om jag har förstått det hela rätt så är det bara fördelar med fläktkonvektorer, förutom ett visst fläktljud då såklart. Är det någon som vet några fler nackdelar?
Själv har jag två fläktkonvektorer som jag kopplat frikyla till, och hoppas att jag det ska räcka när den riktiga sommarhettan slår till. Precis klart med installationen och nu är det rätt meningslöst att kyla kåken :-)

Jag byggde frikyla för några år sedan.
jag köpte mig en crikulationspump för några hundringar & en backventil. sen var det lite rör o kopplngar, kosta alla gånger under 2000:-
sen köpte jag en begagnad fläcktkonvektor för 1500:-

när det gäler bergvärme på sommaren & frikyla, så skite frikyla helt i vad du har met inkopplat på bergvärmehålet. frikylan är ett eget system som jobbar själv utan at ta hänsyn till nån annan aparat (den vil ju bara ha lite kalt vatten som fins i borrhålet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.