Y
Det har gått ett år nu sedan jag började ta offerter och nu känns det på kvällarna att det blir kyligare. Jag måste beställa ett system!

* 110kv/m är boytan på entreplan.
* Hoppas på isolera 62kvadrat ovanvåning samt värma denna.
* Byggt början på 80talet. Räknar en normalfamilj förbrukning.
* Kommer köpa nya tjocka lågtemp radiatorer.
* Kommer underhållsvärma 64kvadrat garage.
* 200 aktivt borrhål med turboslang
* ettrörssystem som de har beräknat ska klara av detta

Frågan är... om jag bara ska köra 1245an eller köra 1145an ihop med 300tanken - det bör ju ge stabilare drift och förhoppningsvis ekonomi - förutom vid inköpet...

Jag kan inte besluta mig, buuhhuhu...:(

Sitter i samma sits, jag har ungefär samma storlek på uppvärmd yta som du men har bara borrat 154 meter, undra om man va lite snål kanske! Mitt hus är ett nybygge dock.

Vårat huvudsakliga skäl till att välja 1145+ack tank är att vi vill kunna komplettera med solpaneler i framtiden (eller varför inte en pellets/vedbrännare när det blir för dyrt med el). Att köpa 1245:an nu blir som sagt billigare men att komplettera upp med ack.tank i ett senare skede ger en högre totalkostnad.

Kan det finnas någon nackdel med att köpa en 1145+fristående ackumulatortank (förutom den initialt högre investeringskostnaden)?

Y
jag frågade nibe med påpekelsen att jag struntar i utseendet och strävar efter bättre ekonomisk drift;

Om du väljer mellan en 1145 mot en VPB och en kompakt pump och höjden inte har någon inverkan så bör du absolut välja 1245, 14 liter gör ingen större skillnad, tänk också på att 1145/1245 har väldigt hög kapacitet och kan producera 65 gradigt vv, med en blandningsventil kan vi då få ut 15-20% mer än den angivna volymen.
surt, jag är ju anti standardlösningar (1245) och vill ha snäppet bättre lösningar :)

Men 14 liter extra även med VPB 300 an? Hur som helst måste de ju ha konstruerat 1145 av någon anledning...

Antar att med 1245an kan man inte koppla till externa värmekällor.

Min rörmockare säger att Nibe släppt eller har sedan tidigare ett shuntpaket just för ext. källor. Då måste väl 1145 vara valet?

Y
VPBS 300 & VPAS 300/450 är förberedd för sol-anslutning. Fast vad jag vill minnas så brukar solpanel-folk prata om att man bör ha mycket större volym isf.

Ja det där gjorde mig ännu osäkrare. Men åter till frågan, låt höra ni med åsikter. Ska vi köpa 1245 an eller 1145 an med extern tank ?

Y
beror nog på hurpass bestämd du är på att bygga ut det. vet du att det ska ske, då är det säkert bättre med 1145an.. annars tycks de flesta hävda 1245an såvida man inte har stort bubbelbad eller något du behöver mycket tappvatten till.

jag hoppas själv på få en ursäkt till att trollaihop en 1145setup som ger bättre resultat men ingen tycks nappa på det till det låga behov jag egentligen har.

(glöm inte ett utjämningskärl också det tycks vara standard oavsett modell, UKV200 blir det nog för mig, för bättre/ekonomisk drift mot radiatorerna samt för undvika knäppningar osv)

Redigerat:
Ja jag är ju ingen stjärna direkt på det här och nu har jag läst på lite mer. Det som många talar om är ju denna VPB som verkar vara en varmvattenberedare, det min rörmokare talar om är vad jag kan förstå en "noname" ackumulatortank som 1145an ska arbeta med flytande kondensering mot. Vad blir skillnaden för mig jämfört med en varmvattenberedare om du orkar ta dig tid och förklara.

Y
Har inte en blekaste aning, några försökte förklara det för mig men jag förstod inget, haha.

Inriktade diskussioner av denna form finns på http://www.varmepumpsforum.com/

Yrrol, du skriver i ditt första inlägg att 1145 + VPA ger stabilare drift - hur resonerar du då?

Jag resonerar så här:
Om 160liter i en inbyggd beredare räcker ser jag det som ett förståndigt alternativ som minimerar initial capex. Man kan hävda att denna lösning har en nackdel i den inbyggda tanken som kan tänkas rosta sönder innan resten av pumpen dör. Jag gissar dock att kostnaden för en ersättningslösning motsvarar kostnaden för en xtern sönderrostad tank och då är det ingen nackdel.

Om 160liter inte räcker kan man spetsa detta med en extern elVVB i serie med pumpen. Denna kan vara stor eller liten beroende på vv-behov. På detta vis kör jag själv med motivationen att jag vill ha obgränsade mängder vv tillgängligt. 160liter 55grader + 200liter 85grader är i praktiken obegränsat.

Har man plats och inte bryr sig om merkostnaden och dessutom behöver gott om vatten är VPA vägen framåt. Jag tyckte en VPA var för dyr när jag köpte.

grelle skrev:
Ja jag är ju ingen stjärna direkt på det här och nu har jag läst på lite mer. Det som många talar om är ju denna VPB som verkar vara en varmvattenberedare, det min rörmokare talar om är vad jag kan förstå en "noname" ackumulatortank som 1145an ska arbeta med flytande kondensering mot. Vad blir skillnaden för mig jämfört med en varmvattenberedare om du orkar ta dig tid och förklara.
VPA är en dubbelmantlad tank och man värmer mantelvattnet genom att en växelventil slår om från att värma radiatorkrets till att värma mantelvatten. Pumpen jobbar som vanligt med flytande kondensering.

VPB är en tank med slinga/kamrör i vilket, antar jag, gör den mer lämplig att docka mot olika värmekällor.

För en villainstallation tror jag detta är som att välja mellan aftonbladet och expressen....

Y
Vad jag menade med stabilare drift är att de som pratar om bergvärmepumpar, säger att desto större volymer man har att värma upp, desto längre körs pumpen, istället för stanna och stoppa 15ggr så kanske den gör det 7gånger och då blir lönsammare genom mindre slitage och el.
-Desto mer vatten desto mindre risk för att man kör slut och får kallt... Eller att man märker av att radiatorerna sviker när kylan kommer hastigt.

Samma är ju att man inte ska ha för stark pump, en svagare får också köra lite längre tider vilket förmildrar, men då gäller det att man har volymerna så pumpen inte behöver slå på elpatronen i panik...

Men jag vet inte, jag skrev ju faktiskt 'bör', hehe, jag har bara läst om det.

Att börja spetsa är ju inte sådär lönsamt, jag har testat att vända på frågan om det är inte är olönsamt att värma "förmycket" vatten men de menar att det är det inte...

Det är större chans att tankarna förbättras och att man då byter en tank för 15tusen, än att man ser en ny värmepump och byter ut den för 65tusen... :)

Jag veeet inte... jag har velat i detta i ett år och ska försöka besluta mig så jag slipper istapp i kökskranen denna vintern också :)

Redigerat:
Y
Vet inte var jag skrev det, men NIBE supporten rekommenderade VPB istället för VPA. Fast, han rådde mig till 1245an över 1145an...

Detta om VPB kände jag inte till då när jag var insnöad på att kröa 1145an mot en tank. Tror inte dom hade släppt den då nämligen..

Hej Yrrol.

Huruvida du har en 1245 eller en 1145 påverkar inte radiatorerna och starterna mot dessa överhuvudtaget. Valet handlar enbart om en 1245 har tillräckligt med varmvatten för dina behov eller om du absolut vill komplettera med nåt annat. Annars gällande hållbarhet behöver du ju inte byta ut din 1245 om den interna VVB:n skulle rosta upp. Det är ju bara att då installera en VPA/VPB eller nåt annat och koppla om den interna växelventilen i 1245:n till din nu externa tank.

Y
Ville_vessla:
Nej det är sant. 1245 eller 1145 har nog ingen betydelse i sig, däremot styrkan på dem, jag nämnde UKV200 kärlet tidigare som en volymförstorare mot radiatorslingan.

Nibe antyder att deras vpa vpb är designade för jobba med just 1145an, sen går allt att pussla ihop om man bara vill såsett..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.