FredrikR
FredrikR: [citat] Är det så att alla Nibepumpar använder sig av kolvkompressorer? Såg att dom hade en kompressorn monterad i en kassett, så att det skulle gå lätt att byta, kanske vanligt förekommande?
7 svar · 2,1k läst
tompas11
tompas11: Och det är det ju absolut värt för att kunna sova gott om natten...
7 svar · 8,5k läst
novi
novi: Tack så mycket, ska testa det i kväll!
2 svar · 8,2k läst
L
Lasse001: Fyll på vatten, det kan bero av att säkerhetsventilen läcker, det gör alla mer eller mindre. Larmen kan bero av felaktiga givare som sitter på olika platser i systemet. Behöver alltså inte vara så kostsamt (4kr/st) men arbetet kan ju kosta en del. Om golvvärmen läcker ser du nog det.
4 svar · 14,6k läst
B
BigGitt: Vill du verkligen få proffshjälp? Kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
1 svar · 2,4k läst
H
holmertz: En riktig Nibe L-V pump kostar 50% mer har bättre COP värde, rikstäckande bra service och kan kopplas med flytande kondensering direkt i värmesystemet med tanken frånkopplad om man så vill. Vilket som är bäst - svårt att säga. Annat man bör tänka på? Temperaturen i tanken med L-V pumpen igång kommer att ligga på 45-50 grader, mer orkar inte en L-V pump om den ska gå ekonomiskt.
1 svar · 1,9k läst
F
fusion: Lite svårt att förstå vad du menar med ställdon i texten, men jag svarar med lite info om rubrikens innebörd. Jag hade lite problem med dropp från Wirsbo (Uponor heter de nu) ställdon och bytte packningarna med styrstift som man lätt kan ta loss med en liten polygrip när man lyft bort själva styrdonet. Jag fick slut på droppet men dessvärre tålde inte styrdonet vatten så man fick
1 svar · 2,4k läst
W
wendtm: Hej! Någon som har försökt intallera utjämningskärlet liggandes? Jag har funderat på detta lite för det passar platsmässigt mycket bättre.
0 svar · 1,1k läst
J
Josth: Ett 30-50m djupare borrhål utan FLM borde även betyda att elen till köldbärarpumpen ökar något! Tror FLM kan vara bra t.ex. om det finns ett stort varmvattenbehov och/eller pool på sommaren. Med varm fuktig sommarluft finns uppåt 3kW tillgängligt att ta vara på över förångaren och bidrar till ett bättre COP än annars vid högsta effektuttag.
12 svar · 11,4k läst
T
Texas: Jodå, att det åtgår värme för att förånga vätskan till gas har jag koll på,det som känns konstigt är att den lilla vätska som kan förångas (om det är för lite i systemet) ska kunna bilda is, jag tycker att det borde vara desto mer överskott på varm inomhusluft som värmer upp aggregatet.
5 svar · 10,9k läst
V
Ville_Vessla: [citat] Hur har du kommit fram till denna info tro. En normal BV kostar komplett mellan 35-60 tusen beroende på storlek,VVB osv. Att en kompressor kostar 85000 är ju bara fria fantasier, 15-20 tusen är väl mer rimligt. Saknas primärflöde stannar pumpen och inget mer händer innan man löst problemet.
65 svar · 17,1k läst
J
Josth: Det blir skillnad i COP främst då CZ arbetar med högsta värmeeffekt och lägsta avlufttemp vilket leder till avfrostningar som inte kan "köras ikapp". Annars är COP snarlika med motsvarande effektstorlek om man t.ex. tittar på Energimyndighetens tester och vad tillverkarna uppger. Bor man i söder där det ytterst sällan är kallare än ca -10C och använder normalt med varmvatten så
39 svar · 12,3k läst
V
Ville_Vessla: [citat] Det handlar inte så mycket om att den håller, mer att den inte ger nånting under -5 och därmed ger 0 i besparing.
65 svar · 8,9k läst
A
AndersSandell: Hej, LG's luft/luftvärmepump Artcool gallery har en inomhusenhet som onekligen underlättar utplaceringen. Jag har däremot inte kunnat hitta några tester eller andra uttalanden om hur den fungerar i nordiskt klimat. Är det någon här om har erfarenheter av hur den fungerar? Antar att utomhusenheten är densamma för andra LG-värmepumpar ?
0 svar · 998 läst
M
mrstef: Tydligen verkar dom köra med Mitsubishi PUHZ-RP 60 respektive RP 100 utedel. Mitsubishi har väl rätt gott rykte? Eller?
2 svar · 1,4k läst
B
Berkabar: Vad sitter det för utrustning i värmepumpen? Är den "helt" dum och sköter bara avfrostningar själv eller har den intern temperaturreglering? Antar att det är en luft/vatten pump, eller? Själv har jag testat ZoneControl som är programerbar för de flesta system och bra pris. http://www.zc.se/produkter.asp?prodkat=13&prodid=203
6 svar · 3,5k läst
tompas11
tompas11: Fungerar pumpen så ser i alla fall jag ingen anledning att betala för "service" eftersom den omfattar bara rengöring som man enkelt fixar själv. Du bör rengöra innedelens lameller från damm, enklast gör man det med tryckluft men en dammsugare kan väl duga om ingen tryckluft finns tillgänglig.
1 svar · 1,1k läst
D
Dr.SiC: Ska du bara värma 25-30 kvm så har jag svårt att tänka mig att en L/L pump skulle vara ekonmiskt försvarbart jmf med elradiatorer. Det borde ta många år att få igen pengarna för pumpen. Men det är klart att har du en helt oisolerad källare och räknar med ett högt elpris så är det nog ok.
2 svar · 5,2k läst
B
BAS: Du måste alltid dra slang för kondensvattnet och se till att den dras på vettigt sätt så att det inte blir stående vatten, eftersom det gör att det inte rinner bort som det ska. Tråkigt att kommun tvingar dig att installera extra utrustning ör 10.000:- som inte ger många kronor tillbaka. Du höjer värmen på inkommande brain med någon grad (har inte räknat på det men det är inte
6 svar · 1,4k läst
N
nibesvar: Förångningstemperaturen är ett värde som ska läsas av under så kallad stabiliserad kompressordrift, d.v.s. tidigast några minuter efter start. Värdet ska då ligga klart under rumstemperatur. Exakt temperatur går ej att svara på då det är flera faktorer som påverkar detta, som t.ex. luftflöde och lufttemperatur. Min erfarenhet är att genomsnittligt ligger förångartemperatur under
2 svar · 9,6k läst
C
CarMan: detta problem borde uppmärksamas & åtgärdas på ritnings stadiet !!! kan du inte flytta vatten mätaren? Om det är ett vanligt röt expantonskärl vi pratar om så är dom inte så stora & kan sitta var som helst på radiatoreystemet
1 svar · 2,0k läst
2
2:a: villan: Nån som vet var man kan titta på denna pump i sydvästra Skåne?
16 svar · 12,4k läst
W
wendtm: Hej! Jag bygger ett nytt hus nu och husleverantörens VVS ritare ritade in en ukv, men jag tror inte att jag kommer behöva den för att jag har tänkt att dra returen från huset till garaget (60kvm golvvärme)+ 10m *2 för tur o retur från garaget. Räcker inte det som volymförstorare? -huset har 120m2 golvvärme och en övervåning med 4 rum och ett badrum med radiatorer.
0 svar · 937 läst
C
CarMan: Inte 1:an Hur bra stämmer din förbrukning? har du idag med den förbrukningen 100% komfort? har du idag 21-22 grader innomhus i alla rum 24 timmar om dygnet 365 dagar om året? Eller fins risk att du nu med bekvämare uppvärmning kommer att göra av med mer energi? Oftas har en ved eldare inte 100% komfort & komer då göra av med mer energi när man har en bekvämare värmekälla, nått man
2 svar · 1,1k läst
B
BAS: Som referens kan du få mitt sommarhus. Vi är där någon vecka över jul/nyår och mycket på vår/sommar. Jag stänger av all värme då jag inte är där och måste då tömma allt vatten ur ledningarna. Jag har alltså inte vattenburen värme, det blir att elda på vintern samt några el-element. Att hålla värme över vintern kostar dig troligen minst 10-15.000:- per år, är det värt
1 svar · 689 läst
A
alnö: Hej ! Är det någon som har erfarenhet av thermias g2 pump. Har nu efter 22års vedeldande tänkt slippa det till vintern. Har fått en offert i Sundsvall på 158000kr på en sådan installation med ett energi hål på 180 meter. Efter rotavdrag ger det ca 135000kr
0 svar · 1,7k läst
C
CarMan: Hur hög tempratur du kan få ut ur en solfånfare vet jag inte, o inte heller hur lång tid du realistiskt kan få ut en tempratur som är varmare än 47 grader (mätt i timmar/ år) Låt säg att du har COP3 (lätt att räkna med) på din anläggning, då betyder det att 1kW förbrukar elektrisitet, gör 3kW värme energi. (har man elpatron så är 1ke wlwktrisitet 1kW värme energi) en som har
10 svar · 1,4k läst
A
Annikaberka: Hej, tack för alla svar - uppskattas. Det blir en NIBE 1245, får visa sig om det var rätt beslut eller ej. Men jag tror också det handlar om att vilken maskin man än köper så kan det hända nåt med alla (typ måndagsex, felinställningar) och då handlar det om vilken service man får för att åtgärda det. Hoppas det ej behövs:)
13 svar · 3,2k läst
E
elmont: Som prototypen skriver så det är vanligt att man vid stora öppna ytor och flera slingor väljer att låta en termostat styra alla slingorna i rummet
4 svar · 825 läst
knekten
knekten: Det var inte farligt.. Hur varmt har ni innomhus?
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.