Hej!

Nån som har en Mistubishi Luft till luft värmepump och som vet var man kan få tag i nya filter? Där är två små mot allergi å sånt och så två stora som skyddar mot damm eller nåt. Dessa stora skulle jag vilja byta för de börjar bli lite småslitna. Nån som vet var man kan få tag på såna? Finns det på nätet?

När jag körde igång den denna hösten märkte jag att den går sämre i år än den gjort innan. Undrar om det verkligen har med filtrena att göra för tycker det blivit rätt stor skillnad och det borde väl bli mer långsam förändring? Innan kunde jag ha den på 22-24 gradet ungefär så blåste den bra med varmluft men nu verkar jag få sätta den på 26 eller mer för att det ska bli bra flås, annars står den bara å fjösar ganska sval luft och inget drag.

Det är ju garanti kvar så man kanske borde ringa dem. Men vet att vissa modeller kräver att man byter filter etc.. De små filtrena har väl inget med själva värmen att göra men kanske de stora, tja jag är ingen expert :-) :rolleyes:

OBS det är inte den nya Kirigamine modellen utan de som fanns innan.

Redigerat:
Det är inte så att lamellerna har blivit igensatta av damm.

Brukar ju vara svårt att komma åt och dammsuga/rengöra dessa, dock ordnar trycklut+lite försiktighet/sunt förnuft detta.
Dock så dammar du ner omgivningen, men dammsugaren ska väl göra lite nytta ibland.

Ja jag tror du har rätt! rengjorde så gott jag kunde där samt tvättade filtrena i kallt vatten med diskmedel och märkte skillnad. ska nog försöka fixa lite tryckluft så man får bort allt mellan lamellerna för det var svårt komma åt där. tack för tipset

Skaffa en flaska rengöringsmedel för lamellerna - kostar 2-300.- så blir de ordentligt rena. Dammfilterna (de stora som sitter ytterst) skall ju helst vara hela - byt om de är skadade (släpper igenom fint damm). Luftreningsfilterna skall också bytas med jämna mellanrum, men har ingen betydelse för värmefunktionen. Är det en Mitsubishi electric modell så kolla canvac.se efter återförsäljare i din närhet. Är det en Mitsubishi Heavy industries så kolla med Clima i ängelholm så hittar du nog nya filter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.