Värmepumpar
AnnetteN: Har en IVT 570 med tillhörande tilluftsaggregat TA 450. Vid körning av värmevatten kommer ett irriterande ljud från mitten av beredaren, ungefär där kondensorn för värmevattnet sitter. Det närmsta jag kan komma på är att det låter som en eltandborste i ett plåtskåp. Det är inte cirkulationspumpen eller fläkten. Ljudet uppstår enbart när värmen är tillkopplad. Någon som har
jkmark: Hej! Har precis köpt en kåk på 80 kvm med elpanna och vattenburet värmesystem. Det är lite oklart hur mkt energi som går åt per år då den inte använts för åretruntboende förut. Vi kommer att bygga ut ca 40 kvm i vår. Nu undrar jag om vi ska installera bergvärme nu eller efter utbygget eller inte alls? Vilken typ av ventilation ska vi satsa på? När ska eventuell
emilb: Hej, Jag har idag ett FTX aggregat (Termavent) med kanalsystem som värmer och ventilerar huset. Sen några veckor tillbaks så strular den och jag funderar nu på om det är värt att lägga åtskilliga tusen på att laga den eller om man ska ersätta den med något annat. Bästa hade ju varit att få ett aggregat som kan användas med befintligt kanalsystem och som klarar av att både värma
prototypen: [citat] Och sotarn kostar oavsett hur man eldar. Skorsten rostar/vittrar. Med en brinnande eldstad är det väl högre försäkringspremie eller är det borta? Jämförelsen med bilar: Jag HAR 2 bilar, ska jag skaffa en 3:e eller ska jag lägga pengar på något annat (kul), tilläggsisolera/resa till Thailand/gå på bio/bjuda frun på restaurang. Nu pratas det mycket om mångfald men det
Danne031: 12 år, imponerande, så länge lever nog inte en nutidspump :) Lite svårt att svara utan att se hela planlösningen men spontant tycker jag den sitter för långt ner i trappan. Jag tror du får ut mer av den om du väljer att värma antingen eller, uppe eller nere. Istället för att ha lite av varje som dessutom hindras en hel del av trappan.
BerraSWE: Jag har äldre 2 glas fönster från 66, dock i bra skick. Tänkte byta ut fönstren på nedervåningen där jag har pumpen, till att börja med, och sedan sätta isolering runt karmarna på övervåningen. Pumpen är en Mitsubishi FD35 som jag är riktigt nöjd med, den går tyst och ger bra värme ner till ca -15, därefter får jag lite kallras men det är ju betydligt bättre nu än utan
simon.s: Jag kör pellets, luftvärmepump och insatskamin. Luftvärmepumpen använder jag för att värma upp källarplanet med under hela året. Har fått en väldigt torr och fin källare som luktar gott. Nu nästa vecka ska jag starta pelletspannan igen, har varit avstängd sedan april då jag klarade mig på lugtvärmepumpen. Riktigt kalla dagar eldar jag i insatsen för att värma upp vardagsrummet
Gurra nyfiken: Hej! Jaa du, som svar på din sista fråga pling, så bör du nog jaga den DU anser gjort fel. Fel har det ju uppenbarligen blivit och du är den som drabbats av felet. Vad och vem som sedan orsakat denna olägenhet för dig blir nog Din uppgift att ta reda på. Men och framför allt, GE DIG INTE!! Än en gång, önskar dig lycka till!
CarMan: Ja. Det är dyrare att tillverka 35 gradig luft än 30 gradig luft det är också dyrare att värma rumet till eh högre tempratur med samma grad tal på luften, genom att pumpen då går längre stunder.
Mich: Ja. eller om man skall vara riktigt noga så hörs det lite fortfarande om man håller örat nära röret. Jag har en uppåt sväng för att gå ut ovan mark. Så det tar sin tid för småbubblor att försvinna. Han körde runt med extern pump vid påfyllning. KB-CP är på dygnet runt i 10 dagar. Det verkar också vara tätt. Har framsidan öppen nertill för att vädra bort etanolen. Jämfört
Danne031: Utedelen rengörs enbart ifrån skräp löv osv du ser utifrån. Innedelen plocka av kåpan, alltså inte bara locket där du tar ur filtret utan hela plasthöljet, det bör sitta med ett par skruvar. Dammsug överallt du kommer åt, dammsug lite till och blås gärna med tryckluft och dammsug lite till. Använder ni den till kyla på sommaren? I så fall skaffa något flytande antibakteriellt
cheetah1: Är det rätt gjort låter en modern värmepump ungefär som ett kylskåp, men är det fel gjort kan det låta som att det står ett flygplan och motorkör i trädgården oavsett var du befinner dig i huset (stomljud), allt handlar helt enkelt om att göra det rätt med flexslangar, klamning av rör, val av fötter osv.
Bex0: Så det kommer inte finnas någon form av annat stöd heller? Har ingen koll på vad politikerna lovar såhär innan val :)
Buss: Hej Ska koppla in en LV ctc107 polar på min 500 liters acketank är lite osäker på om det fungerar som jag har tänkt. Har en kökspanna kopplad till tanken och det är det som gör det lite problematiskt eftersom jag inte har mer en en ledig ingång så jag måste använda mig av returen från pannan till LV pumpen är det någon som har erfarenhet av en sådan inkoppling. Vänligen Uffe
cheetah1: Det är alltid lönt att ha en värmepump igång. Den stänger av sig själv när den inte funkar längre, den kan aldrig ge COP sämre än 1. Den klarar nog avsevärt mer än -15, kanske neråt -25, men den kommer inte vara särskilt effektiv, eller ge särskilt hög uteffekt då, men den sparar ändå pengar!
husbyggaren81: Idag har jag direktverkande el i ett 1 1/2 plans hus från 1978, 128kvm och ca 18.000kw/år. Jag har tittat runt på olika prisnivåer och fabrikat men blir inte riktigt klok. Vilken är den mest prisvärda luft/luftvärmepumpen för mina behov? :S
Byggboom: Har själv en Daikin (FTXL) och jag är hyffsat nöjd med den. Daikinpumparna tillhör bland det bättre vad jag förstått och det är en stor skillnad på de pumpar som säljs på COOP och "rikitga" pumpar. Och deras modeller är inte lika fula som många andra, om nu en luftvärmepump kan vara snygg... Hursomhelst har jag haft lite problem med utedelen som stundtals isar igen. Första vintern
klaskarlsson: Nibes justeringskille som var här och justerade in min pump (Nibe 360p) nyligen (nybygge) sade att det är bäst att ha cirk. pumpen igång. Han nämnde dock att en del gärna spara de watt som den drar på sommaren, och att det "går" att stänga av den om man absolut vill. Själv exprimenterar jag just med läget "Nattsvalka" just nu då jag tycker det är för varmt inne (23-25grader på
FredrikR: Nu är pumpen på väg till sitt nya hem. :) Tog knappt 1h att plocka ner den. Än en gång tackar för råden! (bara att hoppas att pump nr2 blir såld nu då ;))
prototypen: Problemet som jag ser är att vi inte har ström så det räcker när det blir kallt, Alla värmepumpar gör att energiförbrukningen (mindre pengar till elbolagen) minskar men vi måste ha beredskap för toppeffekten (elbolagen måste bygga ut och underhålla ett starkt nät) när alla eltillskott slår in de kallaste dagarna på året. Priset per kWh kommer att gå upp. Efter avregleringen är
Mats_C: Tror 100% på alt 1 Hade samma fel för något år sedan i min ack.-tank. pluggade beredaren & kopplade in en elektrisk vv-beredare i väntan på nytt värmesystem.
fusion: 7000 timmar är ju ingenting om det är sant, men med tanke på åldern så är det med stor sannolikhet ett köldmedium som inte får fyllas på längre. Tänk också på om det i huvudtaget går att få tag i reservdelar.
Frigge: ska ta o fixa de... funderade på varför de skulle vara hantag på kranarna... dom lär ju inte användas allt för mycke mer än då man just har installerat o om man ska byta nåt... ska ta o inhandla lite riktig isolering o köra på
loffes: Vilken förbrukningar har huset? Be att få verklig förbrukning de senaste åren, ju fler desto bättre. Hur ser eran familj ut i jämförelse med deras, vilka vanor/åldrar? När du vet detta är det lättare att göra kalkyler och prognoser samt att då ge råd. Luft står ju för den absolut största delen av värmekostnaden så en luft/luft kommer ni långt på men de har ju sämre
norrbottenstorpet: Tack för svaret. Jo en lusentapp dyrare per rulle, men det var fraktfritt om jag fattade det hela rätt. Hittade också http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/kollektorslang_brinol/pem_ror_pn_8__kollektorslang_(400_m)--Y-623 Men de hade dessutom PN 8, behövs det? Om slangen blir tryckstabilare i och med PN-märkningen borde den väl också klara stenar och svår jord bättre. Jag har nämligen
Karins Stuga: Tack för ditt detaljerade svar. Jag har tomt men med en uppvuxen kuperad trädgård så i så fall blir det nog luft/vatten. Har du någon erfarenhet av något märke? Har själv funderat på Nibe men är osäker.
PST: [citat] Om det är ett "bra" borrhål strömmar det vatten genom berget där hålet ligger, och om man tillför värme till borrhålet är det stor risk att det är till ingen nytta.... 12000kWh/år låter iofs ganska normalt för ett hus med bergvärme, Anta att hushållselen i övrigt ligger på 6000kWh (16/dygn), och VPn faktiskt fungerar med COP=3,5 i aktuellt borrhål, då betyder det att ca
PST: Om någon undrar vad en hetgasväxlare är: Temperaturen på mediet efter kompressorn i värmepumpen är rätt högt, men den största delen av effekten tas ut i och med att mediet kondenseras, dvs övergår från gas till vätskefas i den plattvärmeväxlare som sitter i VPn. Då får man ut en temperatur som är LÄGRE än temperaturen strax efter kompressorn. Har man dock en mindre