Hej
Planerar att skaffa L/Lvp och har läst att de inte levererar vid riktigt låga utetemperaturer. Min tanke var att man skulle placera utedelen inomhus i värme, funker detta?:rolleyes:
Anders

Det funkar lite bättre än att öppna kylskåpsdörren på sommaren för att få svalt inne, för man får ju ut kompressorns effekt som värme. Fast det blir betydligt billigare och bättre komfort att köpa direktelradiatorer i sådana fall eftersom man slipper ljudet från kompressorn och fläkten och man får samma verkningsgrad på uppvärmningen. Poängen med värmepumpen var ju att ta värmen från något utomhus; något som man kan ta mycket värme från utan att temperaturen på det sänks i någon större utsträckning.

Redigerat:
Nåt jag däremot inte förstår är varför man inte hjälper värmepumpen på traven lite genom att dra uteluften genom en luftsolfångare.
Eller blir det fel när uteluften blir varmare än man vill ha inneluften så den får kyla då istället.
Borde kunna bli det "fenomenet" fast det är mitt i vintern.
Men det borde ändå gå att få till det med lite olika termostater och styrningar så det fungerar tycker jag?

Blindnit skrev:
Nåt jag däremot inte förstår är varför man inte hjälper värmepumpen på traven lite genom att dra uteluften genom en luftsolfångare.
Det funkar, men det gäller att se till att utedelen får tillräckligt mycket luft. Råkar man strypa luftflödet så att förångaren blir kallare får man sämre verkningsgrad istället. Sedan är väl största marknaden för dessa värmepumpar att jobba som AC i varmare länder (och då blir ju solfångaren inte så bra).

Placerar man utedelen inomhus så lär man få det rejält kallt inne, typ frysbox.

Att förvärma utedelens luft med en luftsolfångare lär inte fungera eftersom luftsolfångaren inte har någon möjlighet att förvärma så stor luftvolym som utedelen kräver.

Jag håller inte med.
Helt beroende på hur stor LSF det rör sig om och hur den är beskaffad givetvis men även en liten höjning i utetemperatur måste bli en vinst.
Läs liten stuga eller nåt.

Om man låter luften från solfångaren mynna bakom luftvärmepumpen så den kan ta så mycket uteluft den vill och även får med luften från solfångaren så kommer den att hjälpa. Man begränsar inte flödet och får lite högre temperatur, vilket förbättrar verkningsgraden.

Sätter man däremot en tät koppling mellan solfångaren och utedelen finns en risk att man begränsar flödet så förångaren blir kallare. Dessutom skulle det alltid bli sämre under den tid som solen inte lyser på solfångaren eftersom solfångaren kommer att begränsa flödet om den inte har en egen fläkt.

Lyckas man få upp temperaturen från solfångaren över inomhustemperaturen borde det dock vara bättre att försöka få in värmen direkt utan att gå via värmepumpen.

Givetvis så får flödet genom luftsolfångaren inte begränsa luftflödet som värmepumpen behöver, då kan jag med tänka mig att det blir fel.
Sen just att luften stundtals kan bli varmare än önskat borde kunna gå att lösa med termostatstyrda fläktar, tex genom att man trycker in kall uteluft i paketet utan att gå via luftsolfångaren.
Borde gå att hitta nån optimal temperatur för max effekt ur värmepumpen.

Kan inte hjälpa att jag snöat in på idén :D
Har ingen egen värmepump att leka med så allt är teori, mycket enklare så ;)

Jo en kombination mellan luftsolfångare och värmepump hade säkert varit att föredra.

Intressant teori med LSF och L/L måste jag säga, uppdatera oss efter eventuella försök! ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.