Hej!
Jag står i begrepp att anslkaffa en bergvärmepump (200 m hål) till huset jag bygger.
Huset är i 2 plan på ca 200kvm boyta samt garage på drygt 50kvm med övervåning på ca 30 kvm totalt ca 280 kvm som skall värmas med pumpen. Jag har kulvert till garaget. Golvvärme på bv i hus och garage samt radiatorer på öv i hus och garage. Ventilation med FTX-system. Jag har planerar att ev. ansluta en 6 kvm vacumsolfångare och 750 liters accumulatortank i samma system som värmepumpen. Hos CTC står det att alla deras pumpar är förberedda för sol, men något liknande hittar jag ej hos Nibe. Finns det möjlighet att även ansluta solfångare till ett värmesystem om man har en Nibe bergvärmepump?
Vilken värmepump skall man välja, finns det någon som har erfarenheter (Niben är visserligen helt ny model) och kan säga vad som är bra respektive dåligt med de olika pumparna, jag vet att Nibe kan knäppa i elementen ibland.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Välj CTC. Då kan du ansluta med sol. CTC använder dessutom shuntatsystem med flytande kondensering vilket minimerar knäppningar i elementen. Du kan inte köra sol genom Nibe för de har inte så mycket ackumelerande vatten.

saabsafir,
Intressant, precis samma val som jag står inför, CTC 10,5 vs Nibe 1235. ÖVerväger starkt CTCn för dess externkopplingsmöjligheter. Har du gjort ditt val?

Såsom varande en glad amatör på detta område måste jag säga att det var en samling underliga grunder för valet av fabrikat som diskuterats här?

Den största skillnaden mellan dessa pumpar är hur dom värmer varmvatten. Hur har ni resonerat där?

Angående solfångeriet så används ju till CTCn en extern värmeväxlare och detsamma går ju att göra med en Nibe.

Med en Nibepump gissar jag att den mest attraktiva lösningen är att använda en lite större dubbelmantlad tank med ett par extra slingor i. Då hanterar man både värmeväxlarfunktionen och varmvattnet där. Istället för 12xx använder man 11xx modellerna från Nibe.

När jag valde pump bestämde jag mig för att CTC varit riktigt listiga när du konstruerat sin pump, men pga varmvattenbehovet så föll CTCn bort.

Ser att frågeställaren funderar på att även köra solvärme.
Vad blir återbetalningstiden för detta med de olika alternativen?
Fattar att man kan koppla in solvärme direkt in i CTC pumpen eller en Viessmann vitocal 3xx. Men räcker den interna vattenmängden till för riktigt soliga och varma dagar i kompaktmodellerna?
Har läst andra forum där det snackas om flera hundra liters ackumulatortankar för solvärme.

Det mest avgörande är att den CTC offert jag fått är den överlägset billigaste jämfört med de andra. Har förtroende att EcoHeaten kan leverera varmvatten i tillräcklig mängd även utan sol.

Nibe var jag inställd på, men den lokale rörkrökaren som representerar Nibe är en idiot som jag inte ens skulle handla plastfolie av....!

Thermia o IVT var 25-30 K dyrare.

lajo01 skrev:
Det mest avgörande är att den CTC offert jag fått är den överlägset billigaste jämfört med de andra. Har förtroende att EcoHeaten kan leverera varmvatten i tillräcklig mängd även utan sol.

Nibe var jag inställd på, men den lokale rörkrökaren som representerar Nibe är en idiot som jag inte ens skulle handla plastfolie av....!

Thermia o IVT var 25-30 K dyrare.
Ett par funderingar.

25-30k är ofantligt mycket pengar i dessa sammanhang. Jämför du verkligen äpplen med äpplen?

Gör företagen samma jobb vad gäller tex bortforsling av gammal utrustning etc?
Är pumparna lika stora?
Har man borrat lika djupt?

Efter som jag själv valde bort CTC pga vv-produktionen undrar jag hur du resonerar - tex funkar det dåligt att störttappa ett större badkar, även ctc själva tycker då man ska komplettera med extra utrustning. Duschar ni bara?

Jag tror du är på rätt spår när du väljer bort leverantörer snarare än fabrikat på pumpen..... det viktigaste är att hitta någon man litar på.

Alla offerterna är utan borrning, det gör vi via en separat entreprenör (eftersom rörisarna ändå anlitar externt med eventuellt påslag), så offertena är ganska så likvärdiga med avseende på innehåll.
Jag reagerar också på att det skiljer så pass mycket, misstänksam nästan, men jag hittar inget fel på CTC offerten. Bortforsling av gammalt, installation av nytt m el o rör dragningar, nya raddar i källaren, igångkörning, återbesök.

Vi har inget badkar och jag vill inte ha heller, får inte plats i dem... :( Utomhuspool kan jag tänka mig i framtiden men det är en annan historia.

Att jämföra pumpmärken är ju som att jämföra äpplen o päron, alla lev motiverar ju sitt pris med sina finesser, men just vad gäller effekt så skiljer ju det sig inte mer än några tusingar inom samma märke mellan 8 o 10 KW.

Klarar inte CTCn av ett badkar även om man kör med "extra varmvatten" funktionen?

lajo01 skrev:
Klarar inte CTCn av ett badkar även om man kör med "extra varmvatten" funktionen?
Eftersom jag tillslut valde en annan pump har jag ingen egen erfarenhet, men jag fick intrycket av CTCs tekniker att ett normalstort vanligt badkar kan fyllas men att det är på gränsen. Större bubbelbad kräver extra åtgärder.

25-30k är mycket pengar att tjäna in på effektivare drift - jag skulle ta den billigare pumpen om du anser dom vara likvärdiga funktionellt för dig. Det skulle vara intressanat att höra hur de andra två säljarna motiverar priskillnaden.

Alla offerterna är ju oprutade från respektive VVS företag, jag antar att alla lägger på den marginal de anser sig behöva för tillfället....
De finns ju de som har fulla orderböcker o således inte är intresserade att ha mig som kund o lägger sig högt.

Nibe o CTC finns ju på t ex Rinkaby så man vet i alla fall vad pumpen borde kosta ungefär och kan sedan räkna baklänges på de övriga kostnaderna.

Nu har jag i alla fall bestämt mig, återkommer i augusti med att hissa eller dissa CTC... :)

CTC klarar att fylla ett normalbadkar precis som nibe gör. Men har man t ex. ett hörnbadkar eller dyl. så bör man använda sig utav en spetsberedare. CTC har en slinga i sig istället för en tank som niben har. Slingan har en kapacitet av 5.7 L vatten. vilket gör att pannan är legionella fri (säger dom) i och med att det inte finns så mycket stillastående varmvatten och värmepumpen behöver inte göra varmvatten om inte behov föreligger. På min anläggning (CTC) har jag aldrig märkt att det skall vara ett problem med varmvatten.

Jag har precis komverterat till vattenburet i min villa (200m2) och valt att installera en CTC Echoheat. Kåken har ett badkar och en dusch.

Jag tror detta blir toppen. Det ser mycket lovande ut dag 1 iaf.

Nu kör vi!

:)

/Nussen

20-30tkr i skillnad är ju väldigt mycket. Priser på pumparna skiljer väl bara 5-10tkr max i det ledet.

Efter att ha bytt två kompressorer i nibes maskiner så skulle inte jag välja dem. (1135-17kW )Enhetsaggregaten där allt sitter går det stört omöjligt att bara byta kompressorn. Nu var bägge fallen garantiåtgärder men det är mycket billigare att bara byta kompressorn än hela paketet som på niben.

Haha väcker liv i den här gamla häcken till tråd.

Hur blev det med CTCn egentligen?

Sitter och tittar på olika värmepumpar nu, tex nibe f1145-10, thermia och ctc ecopart 10,5 och den är ungefär 18 billigare i inköp på rinkaby. Så man undrar ju vad det är för fel på CTCn :)

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.