Nu har äntligen far fått ###### ur vagnen och sett till att de fått lite offerter, tyvärr är inte min far så effektiv när det gäller att ringa firmor för att få offerter och så men vi har en kandidat som jag tänkte lägg ut här.
Förutsättningarna är följande.
Välisolerat 1½ plan hus på ca 95 kvm med vattenburenradiatorvärme med riktiga sektionsradiatorer + ouppvärmd källare, en utbyggnad på 30 kvm med vattenburen golvvärme, totalt ca 125 kvm alltså.

Offerten enligt följande.

Mont av bergvärme + erforderligt rörmaterial
bergvpump Nibe 1245 6 kw
montering av fläktkonvektor (i källare) + montering av 2 radiatorer på öv.
Elarbeten, montering av frikyla samt demontering(en luftluft-pump) och montering av denna hos mig.

Bergvärmepump 1245 6 kw 56950:-
Elarbete 4000:-
Materialkostnad borrare foderrör samt arbetstid 106 meter 27500:-
Instalationsmatr vvs såsom rörisolering, expkärl,
Brine koppel säkerhetskombinationer vattenovärme 14980:-
Arbetstid vvs 493,75x45 timmar 22281:-
2 st sektionsradiatorer lenhovda+material och arbete 10000:-
Fläktkonvektor 3500 watt atisa 4800:-
Ex fläktkonvektor frikyla medd tillhörande instmatr 7840:-
Ex demont och nersugning av lvp+montering 7500:-
OBS i offerten ingår 6 meter foderrör(borde vara 106 meter?)
110m aktivt borrhål vid längre till berg tillkommer en kostnad av 500 kr m foder. Arbete av en kostnad av 245 kr m.

Sammanfattat, Nibe 1245, 110m borrhål, 1 fläktkonvektor, 2 nya sektionsradiatorer, frikyla, dem+mont lvp, allt för 155851:- före ROT, 132474:- efter.

Verkar detta vettigt förutom hans konstiga formuleringar och felskrivningar?

Finns rätt många trådar om BV-offerter - kika lite och se om du hittar något att jämföra med. Spontant kan jag tycka att det verkar ligga lite i överkant.
Borrpriserna verkar helt normala i vart fall.
Foderrör sätts bara i jordlagret (för att hålet inte ska rasa ihop) och drivs ner ett par meter i berget för att täta.

6m foderrör verkar vara vanligt - du fodrar bara ner till berget och 3m till (enligt normbrunn -07) resten går utan foderrör alltså.
7500:- för att demontera och montera en LL pump låter inte som ett fynd, men det kan ju vara svårdemonterat och monterat. Jag har varit med och demonterat 2st pumpar i veckan, och båda gick på under timmen, och detta utan förkunskaper.

Redigerat:
7500 kr känns OK för mig, jag får pumpen gratis av föräldrarna och får den uppsatt, sen är det ju ROT på det så 3750 kr uppsatt och klar är OK för mig.

Men räknar man bara bergvärmedelen med frikyla så blir ju det ca 133000 innan ROT.
Vad tror ni om borrdjup för den pumpen verkar det OK?

Inte jätteinsatt, men jag vet så mycket som att vi har ett 196m hål här på framsidan nu :P som ska anslutas till en IVT HE E9 (8,8kW).
Men åter till ll-pumpen, 7500:- det lär ju nästan vara mer en hel dags arbete?? 7500/8h = 937,50:- /h vilket låter väl högt va, eller tar en kylmontör dessa priser i Örebrotrakten? En halv dag låt som väl tilltagen tid enligt mig.
Men visst i slutändan är ju 3750:- nice för en monterad och klar pump. :)

Du fick visst inte något svar på dina frågor så jag börjar lite här:

>Bergvärmepump 1245 6 kw 56950:-
Helt OK pris, listpris är 66 tkr och man kan hitta den som billigast på GDS på nätet för knappt 50 tkr

>Elarbete 4000:-
Tycker jag låter rimligt också, det är ju VP och fläktkonvektorer som ska anslutas.

>Materialkostnad borrare foderrör samt arbetstid 106 meter 27500:-
Som sagt tidigare helt OK, men här står det 106 meter och du skriver 110 meter aktivt senare? Priset ska vara för det aktiva djupet och då räcker 110 meter gott. d^_^b

>Instalationsmatr vvs såsom rörisolering, expkärl, Brine koppel säkerhetskombinationer vattenovärme 14980:-
Kanske lite i överkant, men väldigt svårt att säga.

>Arbetstid vvs 493,75x45 timmar 22281:-
Här tycker jag det är lite för många timmar, en dryg vecka för montering av pump och frikyla? Arbetet för radiatorerna ligger ju på egen post dessutom.

>2 st sektionsradiatorer lenhovda+material och arbete 10000:-
5000 kr/radiator är helt OK om det är inkl arbete.

>Fläktkonvektor 3500 watt atisa 4800:-
Inget överpris för en Fläktkonvektor

>Ex fläktkonvektor frikyla medd tillhörande instmatr 7840:-
Inget överpris här heller tycker jag.

>Ex demont och nersugning av lvp+montering 7500:-
Andra har tyckt att detta är dyrt men jag vet inte om jag håller med. Att bara sätta upp en LL kostar ungefär 5 tkr.

Hur är det med återställning av marken etc? Se också som sag till att få inskrivet att det skall vara 110 meter aktivt djup. Det verkliga borrdjupet är egentligen inte intressant.

Lycka till!

mexitegel skrev:
>Ex demont och nersugning av lvp+montering 7500:-
Andra har tyckt att detta är dyrt men jag vet inte om jag håller med. Att bara sätta upp en LL kostar ungefär 5 tkr.

Lycka till!
Ink material ja, jag antar att väggkonsoler och div rör-kanaler och rör finns.
Då är det ju 'bara' ren arbetskostnad vilket borde motsvara mer än 1 arbetsdag, vilket låter helt galet för att plocka ner och sätta upp och vacuumsuga en pump - om det nu inte rådet några specialla omständigheter som vi inte vet om. :)
Demontering ~1h, 7-8h för att montera?

Och som du skriver, en dryg vecka för att bergvärmepumpsjobbet, låter mycket, utan att vara speciellt insatt - men snart ska det monteras här.
Står det skrivet att ingrävningen ingår?

Redigerat:
FredrikR skrev:
Ink material ja, jag antar att väggkonsoler och div rör-kanaler och rör finns.
Då är det ju 'bara' ren arbetskostnad vilket borde motsvara mer än 1 arbetsdag, vilket låter helt galet för att plocka ner och sätta upp och vacuumsuga en pump - om det nu inte rådet några specialla omständigheter som vi inte vet om. :)
Demontering ~1h, 7-8h för att montera?
Det har du rätt i, jag tänkte inte på det. Materialkostnaden ligger väl på en 1500-2000 kr för en standardinstallation ut till kund.

Tyckte också att det var dyrt först när jag hörde summan om llvp men sen var det ju ROT och får den gratis av päronen så känns ju OK iaf.

110 eller 106m vet jag inte, det stod exakt så i offerten som jag skrev längre upp.
Installationsmaterialet glömde jag att nämna att det är en befintlig vedpanna som ska kopplas in så det finns lite hjälp om det blir smällkallt så inte tillskottselen behöver jobba så hårt och det kanske förklarar arbetstiden lite också, dock borde det inte vara så avancerat att koppla in den tycker jag.

Återställning av marken vet jag inte om det ingår men det är på baksidan av huset och det är bara vildvuxet så det kan nog min far släta till med traktorn.

En fundering jag har, de bor på en en upphöjning, kanske 15 meter högre än ett gärde som ligger strax nedför så jag funderar om de har fyllt ut väldigt mycket så det blir långt ner till berg. Är det något att oroa sig för?

Bezt skrev:
En fundering jag har, de bor på en en upphöjning, kanske 15 meter högre än ett gärde som ligger strax nedför så jag funderar om de har fyllt ut väldigt mycket så det blir långt ner till berg. Är det något att oroa sig för?
500:-/m för foderrör (utöver de 6m som ingår) + arbete 245:-/m, är väl det som riskerar att tillkomma.

Var ingrävning av slangarna med i offerten?

Det är ju en totalentreprenad så det borde det ju göra men det står ju inte i offerten.

Värt att kolla upp, även om det förmodligen inte rör sig om nån stor summa, om det nu inte är några längre sträckor som ska grävas.

Man brukar räkna in ca 4 meter grävning i offerten vid längre sträcka brukar det bli tillägg, Annars tycker jag att offerten verkar vara rätt ok,även om ni säkert kan komma ner några tusen om ni tar in fler offeter och bollar dem mot varandra.
Lycka till.

Jag tror vi har 6m ingrävning som ingår, men meterantalet är inte specat i offerten så de kan bli en glad överraskning ;)

Ja fler offerter vore ju önskvärt men som sagt min far är inte kung på att fixa sånt, jag rådde honom att ringa till 5-6 firmor under samma tidsperiod och ta 1 semesterdag och ta hem alla en efter en så de får lämna offert men nej han ringer 1 direkt för 3 månader sen och den sista för ett par veckor sen och dessutom så lämnade han inte rätt info till alla så underlaget blir helt fel. T.ex. vanliga radiatorer ist för sektionsradiatorer, utan frikyla i en annan, ja ni fattar.

Den som lämnat den här offerten har gjort bv hos min syster och deras granne, hos grannen strulade det med frikylan men han var snabbt tillbaka och korrigerade sitt misstag utan knussel och det är värt mycket tycker jag, det är ju när det krånglar man verkligen får se vad ett företag går för.

Tack för alla svar förresten, speciellt du mexitegel som verkligen tog dig ordentligt med tid för alla frågorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.