1 194 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Levnadsglad värmepump
En liten fundering till er kunniga och expertis
Har hört lite olika rön om livslängd på en bergvärmepump.Skall tydligen i denna djungel finnas de som har VARVTALSSTYRNING på kompressor och cirkpumpen,även de som INTE har någon varvtalsstyrning.....
Vad är den egentliga skillnaden och är det så att den pumpen UTAN dessa varvtalsstyrningar har en längre livslängd?
Jag har nu fått in två offerter på pumpar,BOSCH ehp7 LW och THERMIA Diplomat 8
är dessa med eller utan denna funktion?
Vilken skulle egentligen passa oss bäst?
Vi har ett enplanshus (boendes endast 2 pers.) med källare ca 85 kvm * 2 totalt då ca 170 kvm med 12 radiatorer.
En villrådig ÖLK.....:S
Har hört lite olika rön om livslängd på en bergvärmepump.Skall tydligen i denna djungel finnas de som har VARVTALSSTYRNING på kompressor och cirkpumpen,även de som INTE har någon varvtalsstyrning.....
Vad är den egentliga skillnaden och är det så att den pumpen UTAN dessa varvtalsstyrningar har en längre livslängd?
Jag har nu fått in två offerter på pumpar,BOSCH ehp7 LW och THERMIA Diplomat 8
är dessa med eller utan denna funktion?
Vilken skulle egentligen passa oss bäst?
Vi har ett enplanshus (boendes endast 2 pers.) med källare ca 85 kvm * 2 totalt då ca 170 kvm med 12 radiatorer.
En villrådig ÖLK.....:S
Generellt sett så kostar pengar det att montera varvtalsstyrning på en motor.
Det är ingenting man gör utan tanke bakom.
Generellt så får en motor med varvtalsstyrning ett snällare liv.
Mindre start/stopp => längre livslängd.
Ofta får man andra fördelar också, mindre svängningar och mindre reglerberoende överslängar.
Generellt sagt, alltså.
Det är ingenting man gör utan tanke bakom.
Generellt så får en motor med varvtalsstyrning ett snällare liv.
Mindre start/stopp => längre livslängd.
Ofta får man andra fördelar också, mindre svängningar och mindre reglerberoende överslängar.
Generellt sagt, alltså.
Nackdelen med varvtalsstyrda pumpar är de aldrig är effektivare än en rätt dimensionerad värmepump. Ett par kylmontörer jag känner menar att de finns mest därför att de är lättare att sälja då en modell täcker upp ett bredare spektrum av effektbehov.
Så varvtalsstyrda v.pumpar har egentligen en längre livslängd,än de som startar och stoppar vid behov?har jag förstått rätt?
sådana som bara startar och stoppar så att säga,kallas dom någonting?har de något samlingsnamn? de andra kallas ju för varvtalsstyrda....ja,hoppas ni fattar.Kan då varvtalstyrda pumpar(om man tar till pumpen i storlek så det räcker för ett hushåll) ombesörja all varm och värmevatten själv utan att någon extra energikälla skall träda in och stödvärma (exempelvis elpatronen)?
Klicka här för att svara