Orkar inte skriva massor för tredje gången så nu skriver jag kortfattat.

2 shuntar med varsin utegivare och reglercentral. Samma typ. VP startar o stoppar av en ändlägesgivare på shunt närmast rad. 1 elpatron startar när vp inte orkar med.

Vedpanna dockas mot vpanläggningen genom ytterligare 1 shunt med utegivare blablabla. Blir jag sugen på att elda av någon anläggning så shuntas det ut lite varmare än vad shunt närmast rad kräver då jag inte vill att det ska stängas helt mot vp. Behöver cirkulationen pga frysrisk i mitt fall. Elpatronen stängs av när 1300L blir varm i toppen och vp stoppas pga shunt närmast rad blandar in radiatorretur och alltså går i från ändlägesgivaren.

Detta bör funka utan att pajja skiktet i vedackarna när dom har laddats fullt.

Vad tror ni?

• koppel3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker väl med en shunt och styrning. Kör vp mot tanken på kurva, någon grad högre än vad som krävs. Shunten reglerar tempen. Eldar du med ved kommer vp känns att inget värmebehov finns och den startar inte förrens temp sjunkit. Funkar för mig.

Kan e dum men hur menar du? Mer i detalj hur du menar. :)

VP och vedpanna jobbar parallellt. Anslutna mot acktank på samma rör med backventil för att inte få felaktig cirkulation. Från acktank styr shunten ut värmen. VPs givare sitter före shunten. Finns det värme i tanken så går inte vp. Går givaren under värdet så startar VP som vanligt.

Varmvatten produceras i en separat VVB, ansluten mot VP med växelventil.

Mmm ok. Så här menar du?

• untitled2.jpg
GustavW skrev:
VP och vedpanna jobbar parallellt. Anslutna mot acktank på samma rör med backventil för att inte få felaktig cirkulation. Från acktank styr shunten ut värmen. VPs givare sitter före shunten. Finns det värme i tanken så går inte vp. Går givaren under värdet så startar VP som vanligt.

Varmvatten produceras i en separat VVB, ansluten mot VP med växelventil.

Klarar värmepumpen att taimot varmare vatten än 50 grader på returen nr kompressorn är avstängd? eller vöser den på verhettnings skyddet då med, presis som den gör när kompressorn arbetar?

Den tar aldrig emot så varmt vatten i och med backventilen. Cirkulationspumpen i VP går bara med kompressorn och så länge vattnet i tanken är varmare än vad VPn med utegivaren vill ha så står den still. Har dock tvångskört detoch då bröt den på för hög returtemp.

Nackdelen med denna koppling är att man inte hushåller med det varma vattnet. Med ett mer komplicerat system kunde man köra VP som bas och sen spetsa med varmt vatten ifrån acktanken. Jag trivs dock med enkelheten...

Jag har VP som grund och när den inte räcker så kallar den på tillskott från pelletspannan. Det är VP reglersystem som styr värmen
Vill jag bara köra pellets (varför?) ställer jag upp shunten för pellets så drar VP ner effekten.

Returvattnet blir aldrig så varmt som 50 grader, vattnet kyls ju av elementen.

Alla pumpar sitter på kalla sidan.

Protte

• VP+ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med en bivanlent shunt så är problemet löst. Första steget från "pannan" andra från värmepumpen enkelt och fungerar garanterat bra. Man behöver inte ens tank till pumpen om man har så.

GustavW skrev:
Den tar aldrig emot så varmt vatten i och med backventilen. Cirkulationspumpen i VP går bara med kompressorn och så länge vattnet i tanken är varmare än vad VPn med utegivaren vill ha så står den still. Har dock tvångskört detoch då bröt den på för hög returtemp.

Nackdelen med denna koppling är att man inte hushåller med det varma vattnet. Med ett mer komplicerat system kunde man köra VP som bas och sen spetsa med varmt vatten ifrån acktanken. Jag trivs dock med enkelheten...

vad är det för värmepumpu just du har? med tanke på att cirkulationspumpen inte går konstant (alla dom jag känner till gör den det på)

Hur är det med trådskaparens pump, är det så på del?

Alltså ... ja har inte installerat min än då jag inte bestämt mej vad som är bäst för mej. Jag behöver konstant cirkulation om jag inte använder mej av en vvx som har har liggandes. Men då blir det ju en massa extra jobb med expkärl osv. Ska jag sen koppla så att vp bara startar när villaregulatorn kräver mera värme(brytare på shunten) och få flytande kondensering så är nackdelen den att det verkar som att om jag skulle eldat upp mina tankar så kommer skiktet pajja om vp är kopplat från radiatorretur och sen in överst i tank.
Kopplar jag in vpframledningen precis innan shunt så blandas ju det varma från uppvärmd ackumulator med det kalla från vp(efter som den är inkopplad mot radiatorreturen).

Verkar som att det faktiskt inte finns något bra sätt att koppla ihop ved och vp. Man får nog fasiken ha antingen eller, om man nu bryr sej om skikt och flytande i samband med kravet på cirkulation genom vp....

Varför skulle du inte kunna koppla ihop ved med VP?

Låt VP styra och shunta in pannans acctank, det kan inte förstöra någon skiktning mer än ett vanligt vedpanne system.

Protte

För att om jag måste koppla så att jag alltid har cirkulation genom vp så måste jag kompremissa med att antingen köra flytande och sabba skiktet eller köra fast och ha bra skikt. Men om jag skulle ha en bivshunt och jag matar huset från vedvärme så är det stängt mot vp och cirk stannar. Frysrisk. Men om någon som vet och kan så skulle jag gärna se ett kopplingsschema. Min vp är gammal och har inga elstyrningar. Vill starta vp med en brytare som sitter på shunt till Radiatorerna. När den är i botten.

CarMan skrev:
vad är det för värmepumpu just du har? med tanke på att cirkulationspumpen inte går konstant (alla dom jag känner till gör den det på)

Hur är det med trådskaparens pump, är det så på del?
En IVT d16. Någonstans i menyn går det att välja om c-pumpen ska gå konstant eller bara med kompressor. Har en annan pump som matar golvvärmen konstant ifrån acktanken. En grundfors alpha 2a som kräver betydligt mindre el än vps inbyggda pump.

CHEMAS skrev:
Vill starta vp med en brytare som sitter på shunt till Radiatorerna. När den är i botten.
Starta VP med en termostat på framledningen. När den är under 25 grader så startar VP, en annan termostat stoppar vid 50 grader. Kör returen genom vp och sen
späd med varmvatten ifrån tankarna (om det finns)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.