Någon som har tips på vad jag kan göra för ändringar för att förbättra effektiviteten på min bergvärmepump?
Orginalvärmesystemet i huset är radiatorer på enrörs-system. Jag har även kompletterat med vattenburen golvvärme i rummen jag renoverat (hall + ena badrummet). Detta går på en egen "shuntgrupp" matad från samma punkt där enrörsystemet börjar.
(har bara manuella vred på slingorna, ingen reglerutrustning/rumsgivare).
Uppvärmd yta: 145m² + Garage på 22m² (Ingen radiator här, bara värmepump, frysbox, dator som värmer, håller +14grader ändå nu då de är -22ute). Huset är 1plan byggt 1982
Värmepump: IVT Greenline HTC7+, Totalt aktivt borrhål 162m (Enl. beräkning innan jobbet gjordes) +120L volymtank med 4st anslutningar samt en extern cirkpump efter denna (P1)
Inomhustemp: ca 21grader. Några grader kallare i sovrum, några grader varmare i toa/hall (där vi har golvvärme).
Mättillfälle 1 (-0,6grader ute, Kurva: 4,2 Pararellförskj. +0,3, KBpump 3/3, VBpump 2/3, Cirkpump P1 efter Volymtank 2/3, Golvvärmepump 3/4)
Direkt vid start:
Retur RAD GT1 = 34,4 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 50,9
Värmebärare UT GT8 = 39,6
Värmebärare IN GT9 = 34,5
Köldbärare IN GT10 = 2,7
Köldbärare UT GT11 = 0,1
Efter 15min:
Retur RAD GT1 = 36,7 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 71,4
Värmebärare UT GT8 = 42,5
Värmebärare IN GT9 = 38,0
Köldbärare IN GT10 = 2,4
Köldbärare UT GT11 = -0,1
Efter 30min:
Retur RAD GT1 = 39,3 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 79,4
Värmebärare UT GT8 = 45,1
Värmebärare IN GT9 = 40,7
Köldbärare IN GT10 = 1,8
Köldbärare UT GT11 = -0,6
Mättillfälle 2 (-19,6 ute (enligt VP, -22,5 enligt två andra termometrar på samma sida huset), Kurva 4,1, Pararellförskj. +0,3, KBpump 3/3, VBpump 2/3, Cirkpump P1 efter Volymtank 2/3, Golvvärmepump 1/4)
Direkt vid start: (Gick på VV drift innan)
Retur RAD GT1 = 42,2 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 94,5
Värmebärare UT GT8 = 48,1
Värmebärare IN GT9 = 42,5
Köldbärare IN GT10 = 0,6
Köldbärare UT GT11 = -1,7
Efter 20min:
Retur RAD GT1 = 43,4 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,4
Värmebärare UT GT8 = 52,1
Värmebärare IN GT9 = 48,7
Köldbärare IN GT10 = 0,6
(Här gick den över till VV drift igen i 5min sen tillbaka till Värme)
Efter 40min:
Retur RAD GT1 = 42,8 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,8
Värmebärare UT GT8 = 47,6
Värmebärare IN GT9 = 43,3
Köldbärare IN GT10 = 0,6
Efter 70min:
Retur RAD GT1 = 45,2 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,4
Värmebärare UT GT8 = 49,5
Värmebärare IN GT9 = 45,5
Köldbärare IN GT10 = 0,5
Ska jag ändra hastigheten på nån av pumparna?
Jag har provat sätta en elementfläkt på sista radiatorn i enrörs-slingan för att få ut lite mer värme där. Kommer även att lägga golvvärme minst i kök och den andra toan (tot 31m²). Antar att jag måste byta till bättre radiatorer avsedda för lågtemperatur sedan i rummen som blir utan golvvärme, för att kunna sänka värmekurvan?
Några andra förslag på vad man kan/bör göra för att få ett effektivare system?
Orginalvärmesystemet i huset är radiatorer på enrörs-system. Jag har även kompletterat med vattenburen golvvärme i rummen jag renoverat (hall + ena badrummet). Detta går på en egen "shuntgrupp" matad från samma punkt där enrörsystemet börjar.
(har bara manuella vred på slingorna, ingen reglerutrustning/rumsgivare).
Uppvärmd yta: 145m² + Garage på 22m² (Ingen radiator här, bara värmepump, frysbox, dator som värmer, håller +14grader ändå nu då de är -22ute). Huset är 1plan byggt 1982
Värmepump: IVT Greenline HTC7+, Totalt aktivt borrhål 162m (Enl. beräkning innan jobbet gjordes) +120L volymtank med 4st anslutningar samt en extern cirkpump efter denna (P1)
Inomhustemp: ca 21grader. Några grader kallare i sovrum, några grader varmare i toa/hall (där vi har golvvärme).
Mättillfälle 1 (-0,6grader ute, Kurva: 4,2 Pararellförskj. +0,3, KBpump 3/3, VBpump 2/3, Cirkpump P1 efter Volymtank 2/3, Golvvärmepump 3/4)
Direkt vid start:
Retur RAD GT1 = 34,4 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 50,9
Värmebärare UT GT8 = 39,6
Värmebärare IN GT9 = 34,5
Köldbärare IN GT10 = 2,7
Köldbärare UT GT11 = 0,1
Efter 15min:
Retur RAD GT1 = 36,7 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 71,4
Värmebärare UT GT8 = 42,5
Värmebärare IN GT9 = 38,0
Köldbärare IN GT10 = 2,4
Köldbärare UT GT11 = -0,1
Efter 30min:
Retur RAD GT1 = 39,3 (Från 39,5)
Kompressor GT6 = 79,4
Värmebärare UT GT8 = 45,1
Värmebärare IN GT9 = 40,7
Köldbärare IN GT10 = 1,8
Köldbärare UT GT11 = -0,6
Mättillfälle 2 (-19,6 ute (enligt VP, -22,5 enligt två andra termometrar på samma sida huset), Kurva 4,1, Pararellförskj. +0,3, KBpump 3/3, VBpump 2/3, Cirkpump P1 efter Volymtank 2/3, Golvvärmepump 1/4)
Direkt vid start: (Gick på VV drift innan)
Retur RAD GT1 = 42,2 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 94,5
Värmebärare UT GT8 = 48,1
Värmebärare IN GT9 = 42,5
Köldbärare IN GT10 = 0,6
Efter 20min:
Retur RAD GT1 = 43,4 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,4
Värmebärare UT GT8 = 52,1
Värmebärare IN GT9 = 48,7
Köldbärare IN GT10 = 0,6
(Här gick den över till VV drift igen i 5min sen tillbaka till Värme)
Efter 40min:
Retur RAD GT1 = 42,8 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,8
Värmebärare UT GT8 = 47,6
Värmebärare IN GT9 = 43,3
Köldbärare IN GT10 = 0,6
Efter 70min:
Retur RAD GT1 = 45,2 (Från 48,8)
Kompressor GT6 = 91,4
Värmebärare UT GT8 = 49,5
Värmebärare IN GT9 = 45,5
Köldbärare IN GT10 = 0,5
Ska jag ändra hastigheten på nån av pumparna?
Jag har provat sätta en elementfläkt på sista radiatorn i enrörs-slingan för att få ut lite mer värme där. Kommer även att lägga golvvärme minst i kök och den andra toan (tot 31m²). Antar att jag måste byta till bättre radiatorer avsedda för lågtemperatur sedan i rummen som blir utan golvvärme, för att kunna sänka värmekurvan?
Några andra förslag på vad man kan/bör göra för att få ett effektivare system?
Diffen mellan GT10 och GT11 bör vara ~3grader så prova sänka hastigheten på brinepumpen.
Diffen mellan GT8 och GT9 bör vara 7-8grader när pumpen gör värme, så en sänkning av cirkpumpen på varma sidan kanske kan vara på sin plats.
Diffen mellan GT8 och GT9 bör vara 7-8grader när pumpen gör värme, så en sänkning av cirkpumpen på varma sidan kanske kan vara på sin plats.
Sorry bommade att du har volymtank, har för dåligt på benen för att kommentera om man strävar efter 7-8graders delta mot den.
Men det var värmebärarpumpen jag menade med 'varma sidan'.
Men det var värmebärarpumpen jag menade med 'varma sidan'.
Nån annan som vet?
Ska man sträva efter att ha 7-8grader delta på värmebärarslingan (VP<->volymtank) och/eller 7-8grader delta på radiatorslingan (Volymtank<->Radiatorer/Golvvärmekrets)
Eller nån som har andra förslag?
Ska man sträva efter att ha 7-8grader delta på värmebärarslingan (VP<->volymtank) och/eller 7-8grader delta på radiatorslingan (Volymtank<->Radiatorer/Golvvärmekrets)
Eller nån som har andra förslag?
Du bör ha volympanken kopplad i serie med radiator kretsen. altså direkt efter UT på värmepumpen, innan det delar sig till olika slingor.
Du ska har Delta T på 7-8 grader mellan ut-in på värmepumpen 8at olymtanken hamnar där imallan ska vi inte bry oss om, den gör inte temp skillnad)
Du ska har Delta T på 7-8 grader mellan ut-in på värmepumpen 8at olymtanken hamnar där imallan ska vi inte bry oss om, den gör inte temp skillnad)
Ja volymtanken sitter direkt efter pumpen.
Volymtanken har ju 4st anslutningar, har inte riktigt satt mig in i exakt hur den funkar, hur den ser ut inuti och varför det inte funkar med bara två anslutningar?
De givare jag har i värmepumpen som heter VB in och VB ut sitter väl inne i värmepumpen, alltså före volymtanken? Dessa värden är inte samma som om jag mäter in/ut från volymtanken ut till värmesystemet. Ska försöka göra en snabb skiss i paint på hur det ser ut. Samt "Retur RAD GT1" den givaren sitter längst ner i volymtanken.
Volymtanken har ju 4st anslutningar, har inte riktigt satt mig in i exakt hur den funkar, hur den ser ut inuti och varför det inte funkar med bara två anslutningar?
De givare jag har i värmepumpen som heter VB in och VB ut sitter väl inne i värmepumpen, alltså före volymtanken? Dessa värden är inte samma som om jag mäter in/ut från volymtanken ut till värmesystemet. Ska försöka göra en snabb skiss i paint på hur det ser ut. Samt "Retur RAD GT1" den givaren sitter längst ner i volymtanken.
In/ut sitter i värmepumpen. o det är dom du ska titta på.
Värmepumpen innehåler ett gas system, denna gas ska kondenseras & förångas i olika delar av systemet.
För att gasen ska kondensera rätt så vill vi har 7-8 graders delta-t på värmebäraren (radiatorekretsen)
& för att den ska förångas så vill vi ha 3 graders delta-t på köldbäraren (borrhålet)
Men dessa värden så går pumpen som mest optimalt.
Värmepumpen innehåler ett gas system, denna gas ska kondenseras & förångas i olika delar av systemet.
För att gasen ska kondensera rätt så vill vi har 7-8 graders delta-t på värmebäraren (radiatorekretsen)
& för att den ska förångas så vill vi ha 3 graders delta-t på köldbäraren (borrhålet)
Men dessa värden så går pumpen som mest optimalt.
Jag tycker det ser ut som det inte är en volymtank, utan en akumulator tank.
i sånna fall värmer värmepumpen bara vatten tanken, sen hämtar radiator systemet vatten från tanken, o har en egen cirkulatiospump.
Jag hade föredragit att ha allt seriekopplat.
i sånna fall värmer värmepumpen bara vatten tanken, sen hämtar radiator systemet vatten från tanken, o har en egen cirkulatiospump.
Jag hade föredragit att ha allt seriekopplat.
Ok.. Så det är att föredra att minska hastigheten på värmebärarpumparna för att få högre delta-t, fastän det innebär att jag kanske måste höja kurvan för att få lika varmt inne?
Ska VBpump och P1 gå på samma fart? Eller någon av dom som bör gå på högre hastighet?
Ska VBpump och P1 gå på samma fart? Eller någon av dom som bör gå på högre hastighet?
Som CarMan skriver hade det varit bättre om din tank kopplats i serie som ren volymförstoring men nu är det ju som det är. Själv skulle jag börja med förbrukarsidan dvs dina tre delar med radiatorer och golvvärmen, där ingår också P1.
Se till att de olika delarna är någorlunda balanserade så att de ger avsedd effekt (jämn efter ytan de betjänar) vid den temp du har. Man får justera strypningarna, ställ också P1 så lågt som möjligt så att du får lämpligt ΔT som rekommenderats.
Sen kan du eventuellt minska flödet med VB pumpen så att du inte onödigt fort laddar din tank. Därefter kanske finjustering av andra parametrar som kurva, gradtider osv.
Se till att de olika delarna är någorlunda balanserade så att de ger avsedd effekt (jämn efter ytan de betjänar) vid den temp du har. Man får justera strypningarna, ställ också P1 så lågt som möjligt så att du får lämpligt ΔT som rekommenderats.
Sen kan du eventuellt minska flödet med VB pumpen så att du inte onödigt fort laddar din tank. Därefter kanske finjustering av andra parametrar som kurva, gradtider osv.
P1 är pumpen (se bilden) som är efter volymtanken.
Får man inte ut mindre mängd värme till systemet ifall pumpen går långsammare? Kändes logiskt?
Läser papperna nu. De står faktiskt "Ackumulatortank IVT 120 4 ansl". Det var denna som rörmokarfirman bestämde att vi skulle ha.
Finns en skiss på hur den funkar. Båda returrören slutar längst ner i tanken, båda framledningsrören slutar längst upp i tanken. Alla rör mynnar i samma utrymme.
Står så här:
På grund av ackumulatortankens funktion får den bara användas för värmepumpar
Står även att den inte får användas i "diffusionsöppna rörledningar (t.ex. golvvärme)". Jag minns att jag frågade rörfirman om detta då den installerades eftersom jag planerade att komplettera med golvvärme senare, och de sa att det skulle gå bra.. Minns inte exakt vad de sa dock.. Är detta ok?
Ser att framledningsgivaren inte är flyttad till att sitta längst upp i volymtanken (som enligt instruktion här) utan sitter antagligen då på framledning inne i värmepumpen? Bör jag flytta denna?
Får man inte ut mindre mängd värme till systemet ifall pumpen går långsammare? Kändes logiskt?
Läser papperna nu. De står faktiskt "Ackumulatortank IVT 120 4 ansl". Det var denna som rörmokarfirman bestämde att vi skulle ha.
Finns en skiss på hur den funkar. Båda returrören slutar längst ner i tanken, båda framledningsrören slutar längst upp i tanken. Alla rör mynnar i samma utrymme.
Står så här:
På grund av ackumulatortankens funktion får den bara användas för värmepumpar
Står även att den inte får användas i "diffusionsöppna rörledningar (t.ex. golvvärme)". Jag minns att jag frågade rörfirman om detta då den installerades eftersom jag planerade att komplettera med golvvärme senare, och de sa att det skulle gå bra.. Minns inte exakt vad de sa dock.. Är detta ok?
Ser att framledningsgivaren inte är flyttad till att sitta längst upp i volymtanken (som enligt instruktion här) utan sitter antagligen då på framledning inne i värmepumpen? Bör jag flytta denna?