Vi har problem med ett tjutande ljud i värmepannan som sprider sig vidare genom rör och element. När jag lyssnar på olika delar i pannan (med skruvmejsel mot örat) så verkar det som att det kommer från värmeväxlaren. Vad kan det vara för fel?
Tonen är hög och låter ungefär som en stämgaffel (fast högre frekvens).
Vi har testat att sätta ner cirkulationspumpen, öppnat alla vred på elementen och luftat. Tonen är inte helt konstant utan kommer och går lite grann. Problemet uppstår när det är kallt och pannan jobbar för fullt, dvs just nu hela dygnet.