E
el_richard: hur ofta amvänds dusch/badkar ?
5 svar · 5,3k läst
F
ForestC: @phosun: Kanske inte ger dig så mycket positivt tillbaka, men jag drar vad som har hänt ändå... Det var ett par år sedan, detta, och tyvärr kan jag väl säga att sagan ännu inte är slut :x I samband med tvåårsbesiktningen av huset påpekade vi ljudnivån och vi fick till en ljudmätning av _hela_ huset - säkert tack vare att vi var så "jobbiga kunder" och att vi hade en bra
9 svar · 3,7k läst
·
Y
yxis: Tack för svaren! Jag borde nog följa rådet att titta in på värmepumpforum också. Uppdatering: Det visade sig att ÖoB säljer Zibro S-1332 för 4995:-, som är en VP som ska vacuumsugas. Nu har jag köpt en sån (igår, och idag hämtat rören som jag inte fick med på första försöket, puh... Dumt nog verkar rörsatsen ha varit lite uppackad, den är snyggt rullad men i ena änden verkar
10 svar · 7,4k läst
Joens
Joens: Harry verkar ha koll på läget. Eveco SR 152 fungerar bra med 310 så du vet. Tänk på att nibe rekommenderar 20L vattenvolym på värmesystem per kW på värmepumpen. Annars behöver du en UKV för bättre drift. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
9 svar · 6,9k läst
Joens
Joens: Finns vad jag förstår en del som köper denna och har till äldre modeller med för den är snyggare. Dock är inte motståndet samma men det e ju bara att byta lite snabbt. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
11 svar · 15,8k läst
T
toma25: @mycke_nu Ah, det var verkligen en ögonöppnare. Borde förstått att det var så som den kände av temperaturen. Jag lurades antagligen av förre ägaren som haft fjärren monterad på väggen ung som en tempsensor. Då kan jag lika gärna ha den liggande i en låda alltså? @Micro tack för tipsen, gjorde faktiskt precis rent den. Den var riktigt igen dammad av slipdamm efter målarna...
4 svar · 3,0k läst
snickarboden
snickarboden: Orkade inte försöka fixa den, blev en enkel Jula-pump istället som monteras imorgon. /K
5 svar · 1,7k läst
S
smurfen72: Tror det är dom nyare modellerna som har rego 1000 i alla fall av bergvärme vp men det spelar ingen roll den äldre rego 600 är helt ok.
6 svar · 3,8k läst
S
smurfen72: Har för mig att det är en bugg i programvaran om du inte har en flm. kontakta Nibe så skickar dom ny.
1 svar · 2,2k läst
onville
onville: Vi har installerat två luft-luftpumpar. Den ena sitter ut mot en större vältrafikerad väg men den andra vetter mot vår grannes sovrum. Helt klart stör ljudet dem och nu funderar jag på att bygga någon sorts ljudfälla. Är det någon här som gjort det eller har förslag eller ritning hur en sådan skulle kunna se ut? Kanske med ett tak som hindrar snö från att sugas in i pumpen.
0 svar · 2,0k läst
C
cem77: Planerar du att i framtiden öka energiförbrukningen tex genom att bygga till huset så kan det ju vara lämpligt att välja ett något djupare hål så att det finns marginal. Lite svårt att göra hålet djupare om det inte räcker till.
8 svar · 3,0k läst
D
Danne_83: Då verkar det som om jag kan köra på markvärmealternativet. Kan kanske få det konstant stigande oavsett men ville kolla hur petigt det var. Verkar tråkigt att behöva köra med laser men då ska det inte vara någon fara. Tack för svaren!
5 svar · 1,5k läst
N
Nalle50: tack för hjälpen.Har en fråga till,ska flytta två timmerhus,undrar lite om grunden är det nödvändigt att fylla upp med ett lager makadam ,funderar på kalkstenskross 0-125,vad tror ni om det?
17 svar · 28,4k läst
P
pbengtsson: Att ringa till support och få snabb hjälp är väl inget konstigt, men att ha en trasig pump och få ut en servicefirma är för mig viktigare då jag inte är speciellt kunnig på VP.
23 svar · 6,2k läst
S
smurfen72: Nån cm ska du nog kunna flytta ändå men akta ryggen. Är nog inte så ofta avtappningen används hur ofta flyttar men en vp oftast 1 gång när den skrotas.
3 svar · 4,4k läst
·
G
graand: Då förstår jag. Jo jag skall hålla ett öga på trycket får vi se vad som händer.
18 svar · 22,5k läst
S
smurfen72: En ny vp kostar runt 50-55000 kr dock inte Thermia dom har inga priser på nätet sen tillkommer inkoppling som bör gå fort om det redan sitter en vp där.
3 svar · 10,2k läst
P
Pongu: Har du mer specifika frågor om val av kabel, hur du drar kabeln, var du tar strömmen osv är det kanske bra att starta en ny tråd på El-delen av forumet!
7 svar · 7,6k läst
P
Pokerjen: Nu har jag haft värmedelen avstängd i ett dygn och sett att det är den som drar el. Så varmvatten och hushållsel = 15 kWh vilket motsvarar min tidigare förbrukning. Eftersom jag bara kryssade ur värmen så gick frostskyddet in och ville värma. Det gick ut värme på elementen så jag drog igen alla termostater. Var tar den säkerhetsfunktionen sin värme ifrån? Det lät inte alls lika om
10 svar · 8,3k läst
L
Lena Petterson: Jag har också en Mitsubishi och den ska låta ca 20 decibel men hörs nästan inte. Det kan man då jämföra med ett vanligt kylskåp som låter ca 30decibel eftersom decibelkurvan är logaritmisk så är 30 nästan dubbelt så mycket som 20
4 svar · 3,6k läst
FredrikR
FredrikR: Hade 30000kWh beräknat, kanske tom. exklusive garaget. Landade på strax under 10000kWh på helåret. Hus från -37. Sent from my LT15i using Tapatalk
14 svar · 21,3k läst
Q
quilding: 134 kvm soutteräng 1947. Helkonvertering 9 radiatorer, IVT 6 kW, 140 m hål. 170 000:- efter ROT. Har precis dragit igång det hela så jag har inga siffror på besparing ännu.
8 svar · 6,9k läst
CHEMAS
CHEMAS: Säkerhetsventilen blir nog lite knepigt för dej att byta själv. Be din bekant att byta den åt dej.
11 svar · 14,0k läst
S
smurfen72: Jag skulle borra.
1 svar · 2,1k läst
F
flows: Jag har läst en hel del på detta forum för att försöka lära mig hur min värmepanna fungerar. Jag får dock inte till det. Först skulle jag behöva lite hjälp att reda ut olika begrepp. Stämmer det att värmekurva är det som gör att jag alltid har samma innetemp trots olika utetemp? T.ex. att värmekurva 4 alltid ger 20 grader inne, oavsett om det är -5 eller +10 ute? Vi börjar med
0 svar · 1,6k läst
gusten18
gusten18: [citat] Jag har efter senaste inlägget (mitsubishi FD25, 6,3 kw) , gjort en del ingrepp som avsevärt höjt temp. på övervåningen. Eftersom jag i källarplanet har en temp. på ca 28-30C närmast taket, vid väggen till trappen, tänkte jag göra (en genväg för luften) en öppning där, in mot trappen, för att luften inte ska behöva göra så lång omväg, för att ta sig upp på
3 svar · 3,2k läst
·
Abuquir
Abuquir: Det skall vara: www.sfinx.se Hade skrivit fel men verkar inte gå att ändra, eller också är det någon cash som spökar för mig.
9 svar · 3,7k läst
S
smurfen72: Efter som man normalt inte behöver så mycket energi på sommaren så spelar tempen i berget eller luften inte så stor roll det finns kombi anläggningar men det lönar sig normalt inte. om man inte har pool förstås då kan det gå en hel del energi för att värma den då kanske man kan få lönsamhet i en sån anläggning.
41 svar · 16,2k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Kanske borde uppfinna produktensjälv o tjäna miljooooner.
2 svar · 2,5k läst
N
Norrlandskusten: Börja med andra länken uppifrån på Googles träfflista: http://www.google.se/#sclient=psy-ab&hl=sv&source=hp&q=%22dimensionering+av+ventilation%22&pbx=1&oq=%22dimensionering+av+ventilation%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1056l12262l1l12520l25l19l1l3l3l0l457l3227l3.12.3.0.1l23l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=bb32c537909b2be7&biw=1392&bih=847 Direktlänken:
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.